پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۱
کد خبر: ۸۹۲۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶
ویژه‌برنامه «جلوه حُسن» با محور نشست‌های «ماهیت هنر اسلامی» با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اسلامی، ایرج داداشی، محمدخزایی، شهین اعوانی و بهمن نامور مطلق در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
«جلوه حُسن» نشست‌های ماهیت هنر اسلامی در فرهنگسرای ارسبارانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دکتر ایرج داداشی در نخستین نشست چهارشنبه ۱۴ مهر به بررسی هنر اسلامی - هنر یا تخنه (صنعت) می‌پردازد.

همچنین دکتر غلامرضا اسلامی ۲۸ مهر در دومین نشست «مرگ متن و نقش نمایه‌ای آن در هنر اسلامی» را مورد کنکاش قرار می‌دهد.

«نمادپردازی در هنر اسلامی» موضوع سومین نشست «جلوه حُسن» است که با حضور دکتر محمد خزایی ۱۲ آبان ماه برگزار می‌شود.
  
در ادامه این سلسله نشست ها در ۲۶ آبان دکتر شهین اعوانی «مناسبت های هنر و اخلاق» را بررسی و تحلیل می‌کند. 

پنجمین نشست نیز  دهم آذر با حضور دکتر بهمن نامور مطلق برگزار می‌شود به موضوع «روابط ترامتنی در ماهیت هنر اسلامی» اختصاص دارد.

دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی در نشست پایانی «جلوه حٌسن» ۲۶ آذر «ماهیت هنر اسلامی از منظر فلسفه اسلامی» را مورد اهتمام قرار می‌دهد.

هنر به عنوان یکی از مؤلّفه های اساسی ظهور و بروز فرهنگ ها و تمدن ها، جایگاه ویژه ای در تعاملات زیستی و فرهنگی انسانها داشته است و نقش محوری در پیشرفت و تعالی یا انحطاط و انحراف جوامع ایفا کرده است. هنر هر جامعه ای در بستر فکری و فرهنگی، دینی و اعتقادی و مطابق با شرایط تاریخی، اجتماعی و جغرافیایی آن جامعه شکل می گیرد. 

در این میان دین به عنوان اصیل ترین و پر نفوذترین منبع فکری و معنوی، با بیان و بسط آموزه ها، تعالیم، آیین ها و مناسک خود، بیشترین تأثیر را بر فرهنگ و هنر جوامع بر جای گذاشته است.

با ظهور اسلام، تمدّنِ جدیدی شکل گرفت و فرهنگ اسلامی در جوامعی که کلام وحی در آنها طنین انداز شد، به سرعت گسترش یافت. این تحول در عرصه هنر نیز ظاهر شد و آثار هنری جدیدی خلق شد که به دلیل تمایز چشمگیر خود با دیگرآثار هنری، هنر اسلامی یا هنرهای اسلامی نام گرفت. 

هنر اسلامی تلاش کرد به مخاطب خود یاری رساند تا حقایق الهی را در ساخت مادی تجربه کرده و سوار بر بالهای زیبایی به سوی جایگاه اصلی خود که همانا «قرب الهی» است، حرکت کند.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست‌ها می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی بالاتر از پل سید خندان خیابان جلفا مراجعه کنند و یا با تلفن‌های ۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.
نظر شما