جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۸
کد خبر: ۸۹۲۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
نشست خبری چهارمین همایش ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با حضور دبیر، رییس کمیته همایش و یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری دوشنبه ۱۲ مهر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در ابتدای نشست مجید کمالی دبیر همایش «ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» با اشاره به فعالیت‌هایی که در این همایش انجام می‌گیرد، گفت: چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ محتوایی این جشنواره کار مهمی است که در کشور انجام می‌شود.

ناظمی اردکانی: استفاده از کالاهای فرهنگی باید بر اساس معیارهایی مشخص تبیین شود

کمالی: در این همایش از ادبیات نظری صرف خارج شده ایم
وی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای انجام چهارمین دوسالانه همایش ارتقای کیفیت هستیم که در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.

کمالی بیان کرد: نتیجه همایش نخست که در مهر ۸۹ برگزار شد، تولید صنعتی است که به‌ واسطه آن همه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند به وحدت رویه‌ای در برنامه ریزی، طراحی و تولید محصولات فرهنگی برسند. همچنین به دنبال آن دبیر خانه دائمی ارتقای کیفیت تأسیس شد که مسئولیت آن بر عهده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و از سال ۸۹ مشغول فعالیت است و سعی می‌کند میان دستگاه‌های فرهنگی ارتباط برقرار کند.

کمالی در ادامه ارکان اصلی این همایش را معرفی کرد؛ ۱- شورای سیاست‌گذاری، ۲- کمیته علمی، ۳- کمیته جشنواره، ۴- کمیته هماهنگی و اجرا، ۵ کمیته اطلاع‌رسانی و روابط عمومی. این ارکان با همکاری هم  تلاش دارند همایشی فاخر را برگزار کنند.

وی برای نشان دادن اهمیت این همایش جمله‌ای از رهبر معظم انقلاب اسلامی نقل کرد؛ «ارتقای کمی و کیفی  مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاست گذاری درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه ظرفیت‌های ملی، این اصل ممکن نخواهد شد و باز مهندسی این فعالیت‌های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه موفقیت در این دست آوردهای فرهنگی است.»

 کمالی به بخش‌های چهارمین همایش «ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی» اشاره کرد: ۱- بعد علمی ماجراست که از مدت‌ها پیش کار سفارش مقالات پژوهشی آغازشده است. ۲- برگزاری نمایشگاه جانبی است که دستگاه‌های فرهنگی که در برگزاری همایش مشارکت دارند محصولات شاخص خود را در حوزه‌های مختلف به نمایش می‌گذارند. ۳-  برگزاری جشنواره محصولات فرهنگی است.
وی در پایان گفت: امسال برای نخستین بار در این همایش  از مرحله ادبیات نظری صرف خارج شده‌ایم و به سمت نگاه انضمامی‌تر، کاربردی و اجرایی‌تر پیش رفته‌ایم.

ناظمی اردکانی: استفاده از کالاهای فرهنگی باید بر اساس معیارهایی مشخص تبیین شود

بالاترین رشد نرخ سرمایه انسانی کشور در گزارش های جهانی
مهدی ناظمی اردکانی در ادامه جلسه بیان کرد: در حوزه کالا و محصولات صنعتی در دنیا و در کشور ما نظام ارتقای کیفتی وجود دارد. دستگاه‌هایی مسئول هستند که معیار  و استاندارهایی را برای کیفیت تعیین کنند و نظام‌های دنیا به دنبال این هستند که مردم کشورشان از کالا و خدماتی بهره بگیرند که به سلامتی روحی آن‌ها کمک کند و همچنین از توزیع کالاهایی که برای سلامت روحی و جسمی مردم جامعه مضر است، جلوگیری می‌کنند. 

وی افزود: در کشور ما هم از این تلاش‌های علمی انجام می‌شود تا کالاهایی تولید و مصرف شود که به نفع سلامت جامعه باشد.
ناظمی ارکانی بیان کرد: گزارش‌های جهانی حاکی از این است که نرخ رشد سرمایه انسانی در کشور ما بالاترین نرخ‌ها را دارد که این باعث خوشحالی است. هر جامعه‌ای بر اساس فرهنگ و ارزش‌های خود کالاها و محصولاتی که تولید می‌شود را ارزیابی می‌کند و درجه مناسب برای استفاده در قشرهای مختلف جامعه اعمال می کند.

وی افزود:  قاعدتاً در نظام جمهوری اسلامی هم باید به این نکته مهم توجه کنیم که الحمدالله در طول این سال‌هایی که این همایش برگزار شد  نظر به توجه صاحب‌نظران، نخبگان، استادان حوزوی، دانشگاهی، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های فرهنگی جلب شده. قدم‌های موثری برداشته‌شده است که این قدم‌ها باید استمرار پیدا کند تا به نتیجه برسد.

ناظمی اردکانی گفت: در همایش اول گفتمان سازی این الگو مورد توجه بود و مقالاتی از جاهای مختلف به دست ما رسید. در همایش دوم موضوع تخصصی‌تر شد  به این معنی که دستگاه‌های مختلف فرهنگی هم موظف شدند به انجام کارهایی که در مقالات مطرح‌شده بود. در همایش سوم بازهم تمرکز بیشتری در حوزه تخصصی شکل گرفت یعنی در این همایش اکثر مقالات ارائه شده از جانب دستگاه‌های فرهنگی بود. زیرا هدف‌گذاری این همایش این است که خود دستگاه‌ها به دنبال ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی باشند.

وی افزود: در همایش چهارم توجه و تمرکز بیشتری بر روی تحرک دستگاه‌های فرهنگی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم این دستگاه‌ها تجارب خود را در ارتقای کیفیت محصولات به خوبی ارائه کنند.

اردکانی بیان کرد: ما در کنار همایش جشنواره‌ای خواهیم داشت که دستگاه‌های فرهنگی باید کالا و محصولات فاخر خود را بر اساس معیارها و شاخص‌هایی عرضه کنند.

وی با اشاره به اینکه  ارتقای کیفیت کالا و محصولات فرهنگی هم اهمیت و ضرورت بالایی دارد و هم امکان پذیر است گفت: باید معیارها و شاخص‌هایی را تعیین و در جامعه به صورت مصوب اعلام کنیم تا دستگاه‌ها و عموم مردم جامعه بر اساس آن بتوانند از کالای فرهنگی استفاده کنند.

این عضو شورای سایستگذاری همایش تاکید کرد: در زمانی قرار داریم که فرهنگ‌های مهاجم تلاش و هزینه می‌کنند تا فرهنگ اسلامی و ایرانی را تضعیف کنند و باید جلوی این جریان را بگیریم.

اردکانی در ادامه به محورهای این جشنواره اشاره کرد: ۱ مفاهیم، مبانی نظام ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، ۲ الگوهای تعیین شاخص، معیار و نظام سنجش و ارزیابی ارتقای کیفیت در انواع آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، ۳ توصیف و تحلیل وضعیت و عملکرد ارزیابی و ارتقای کیفیت آثار، محصولات و فعالیت‌های فرهنگی، ۴ شاخص‌ها و معیارهای کیفیت در معماری اسلامی-ایرانی، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب بازی، پوشش (مد و لباس)، فیلم سینمایی و کتاب کودک، برگزار می‌شود. 

 وی افزود: نکته مهم این است  که شاخص و معیاری به دست داده شود که قابل تعمیم و پذیرش عموم پیدا کند و انتظار از این همایش این است که چنین شاخص‌هایی عرضه شود اما باید توجه داشت که این همایش به عنوان پیش برنده این کار عمل خواهد کرد و به صورت کامل عهده‌دار این موضوع نیست. قاعدتاً در آینده بعدازاینکه چنین همایش‌هایی برگزار شد بر اساس یافته‌ها دستگاه‌های مختلف باید تصمیم بگیرند که چه جایگاهی برای تدوین، تصویب و اجرای این استانداردها تدارک ببینند.

ناظمی اردکانی: استفاده از کالاهای فرهنگی باید بر اساس معیارهایی مشخص تبیین شود

حضور طراحان و ایده پردازان در چهارمین همایش ارتقای کیفیت
مجید ملکی تبار از اعضای شورای سیاست گذاری در این نشست بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری تصمیم  دارد در کنار برگزاری چهارمین همایش ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی سومین جشنواره محصولات برتر را هم برگزار کند.

وی اعلام کرد: شیوه نامه این جشنواره در پایان مهر ماه فراخوان خواهد شد.
 ملکی تبار گفت: امسال علاوه بر دستگاه‌های فرهنگی، موسسه‌ها و نهادهای مردم نهاد، ایده پردازان و طراحان هم اگر شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند شرکت کنند.

وی در ادامه اهداف جشنواره  و شرط‌هایی که برای شرکت در این جشنواره لازم است را بیان کرد.

ملکی تبار در پایان  خبر داد: مؤسساتی که بخواهند شرکت کنند می‌توانند حداقل پنج محصول خود را در سه سال گذشته منتهی به سال ۹۵ برای داروی ارسال کنند.
مطالب مرتبط
نظر شما