جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۸۹۲۹۳
|
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
شهرام کرمی برنامه‌ نمایش‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت سوگواری محرم و صفر را اعلام کرد.
رنگ و بوی محرم و صفر در فرهنگسراها با نمایش‌های آیینیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی، مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره برنامه‌های این سازمان به مناسبت سوگواری محرم و صفر گفت: سازمان فرهنگی هنری نمایشی به نام «عطش خورشید» اثر مهرداد مهرابی را تولید کرده است. این اثر؛ پرفورمنس است که با ۴۰ بازیگر واقعه عاشورا را روایت می‌کند. «عطش خورشید» از ۱۲ مهرماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود.

کرمی با اعلام این خبر که ارسباران تنها فرهنگسرایی نیست که به اجرای آثار مناسب با این روزها می‌پردازد، گفت: مجوز اجرای تعزیه چه به‌صورت صحنه‌ای و چه میدانی برای فرهنگسراهایی همچون خاوران، بهمن، بهاران و ... صادر شده است و این فرهنگسراها اجراهای خود را آغاز کرده‌اند تا میزبان مخاطبان باشند.

مدیر امور نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ مهم‌ترین اتفاق در محرم و صفر را برگزاری سومین دوره سوگواره خمسه دانست و گفت: این سوگواره به دبیری علی‌اصغر خسروی، پس از دهه دوم محرم آغاز می‌شود و سازمان فرهنگی هنری در قالب آن، برنامه‌های متنوعی را به مخاطبان ارائه می‌دهد. این سوگواره در بخش‌های آثار میدانی، نمایش‌های صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود اما بخش‌های دیگری نیز همچون تئاتر مساجد که برای نخستین‌بار در این دوره از سوگواره خمسه دیده شده است، نمایش‌های سنتی آیینی و مذهبی؛ شامل نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه و شبیه‌خوانی و بخش ویژه‌ای برای خلق آثار با موضوع و محوریت «مدافعان حرم» در این سوگواره وجود دارد.
 
نمایش «عطش خورشید» نوشته مهرداد مهرابی که توسط خود او کارگردانی شده است، با موسیقی و حرکت، بخش‌هایی از زندگی امام حسین (ع) از تولد تا شهادت را به تصویر می‌کشد. این نمایش در تمام صحنه‌ها با چیدمانی بر پایه و با اجرایی متفاوت به شیوه پرفورمنس برای اولین‌بار در ایران طراحی شده است.

«عطش خورشید» موفق شد در نخستین جشنواره آیات قرآنی مقام برترین کارگردانی، طراحی لباس، طراحی موسیقی و طراحی نور شد. این اثر از ۱۲ مهرماه هر روز ساعت ۱۸ در سال اصلی فرهنگسرای ارسباران روی صحنه می‌رود.

منبع: خبرگزاری میزان
مطالب مرتبط
نظر شما