جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۶
کد خبر: ۸۹۴۶۸
|
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
گزارشی از برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت عزاداری ماه‌های محرم و صفر
میدان امام حسین (ع) به مناسبت روزهای عزاداری سید و سالار شهیدان میزبان ویژه‌برنامه «جلوه سوگ» و بخش‌های گوناگون آن است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت عزاداری ماه‌های محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است. این برنامه‌ها که با هدف گرامی‌داشت عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله برگزار می‌شود، از نخستین روز ماه محرم آغاز شد و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. در این مطلب می‌خواهیم بر مهم‌ترین اتفاقات این میدان فرهنگی در روزهای عزای حضرت اباعبدالله (ع) مروری داشته باشیم.
  
تکیه جلوه سوگ
در این غرفه که یکی از چندین غرفه میدان است، کتاب «نامه‌ای به امام حسین (ع)» توزیع می‌شود. ویژگی جالب این کتاب این است که کتاب به نام کودکانی که در غرفه حضور پیدا می‌کنند، نوشته می‌شود. کودکانی که از همین سن به اهل بیت عصمت و طهارت ارادت قلبی دارند و با نوشتن نامه به امام حسین (ع) ضمن بیان دغدغه‌هایشان به تجدید میثاق با آرمان‌های عاشورایی می‌پردازند.
 
تکیه روایت کربلا
روایت واقعه عاشورا به شیوه نقالی قدمت زیادی در فرهنگ کشورمان دارد، به طوری که این برنامه از زمان‌های دور در قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شده و طرفداران زیادی داشته است. در تکیه روایت کربلا در میدان امام حسین (ع) نیز نقال به بیان مصائب حضرت اباعبدالله در دشت نینوا می‌پردازد و مردم وقت خود را با تماشای این هنر آیینی و سنتی می‌گذرانند.

غرفه بازسازی کربلا
یکی از پرطرفدارترین بخش‌های ویژه‌برنامه جلوه سوگ در میدان امام حسین (ع) بخشی است که در آن وقایع عاشورا و فضای کربلای آن دوران در یک بنای کاهگلی بازسازی شده است. در این غرفه که برای طبیعتی‌تر شدن فضا از خاک و سنگ استفاده شده است، بیننده می‌تواند نمایی از وقایع عاشورا را ببیند؛ وقایعی مثل صحنه شهادت علمدار کربلا، حضرت ابوالفضل (ع) که به صورت ماکت بازسازی شده است.

چراغ رضوان
یکی دیگر از نوآوری‌هایی که در میدان امام حسین (ع) انجام شده، قرار دادن یادبودی از شهیدان شاخص هشت سال دفاع مقدس در مرکز میدان و در جوار مزار شهدای گمنام است. در این یادبودها اسامی و عکس‌های این شهیدان برای مشاهده عزاداران حسینی گذاشته شده و فضای معنوی خاصی ایجاد کرده است.
 
تکیه بصیرت
جریان شیعه انگلیسی چند سالی است که خودش را نشان داده و در نظر دارد انحرافاتی وارد جریان تشیع و به‌ویژه عزای حضرت اباعبدالله کند تا چهره شیعیان در دنیا تخریب شود. افراد منسوب به این جریان در عزاداری‌های خود انحرافاتی مثل قمه‌زنی، لعن فرستادن به چهره‌های شاخص اهل سنت، سینه‌خیز رفتن و... را انجام می‌دهند که مورد تأیید مراجع بزرگ شیعه نیست. در تکیه بصیرت برای مقابله با این جریان فعالیت می‌شود و قصد بر این است که با انحرافات عزاداری امام حسین (ع) مقابله شود.
  
علاوه بر بخش‌های مطرح شده، در میدان امام حسین (ع) برنامه‌های دیگری از قبیل پیاده‌روی اربعین، اجرای نمایش میدانی، نذری اربعین، عزاداری اقوام، سوگواره احلی من العسل، تعزیه، بدرقه کاروان‌های زیارتی عتبات عالیات و... نیز با استقبال باشکوه عزاداران حسینی برگزار خواهد شد. 
 
نظر شما