جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۴۹
کد خبر: ۸۹۷۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
فرهنگسرای اشراق در ادامه برنامه‌های جلوه سوگ در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه،۱۱و۱۲آبان برنامه پرده خوانی را برگزار می‌کند.
پرده‌خوانی در فرهنگسرای اشراقبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ پرده‌خوانی با هدف زنده نگه‌داشتن حماسه عاشورا و روایت کربلا روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ماه ساعت ۱۷ در ضلع جنوبی فرهنگسرای اشراق اجرا می‌شود.

 پرده‌خوان استاد ورمزیار به پرده‌خوانی روایت کربلا و ایام سوگواری اسیران کربلا می‌پردازد.

پرده‌خوانی، نوعی نمایشِ مذهبی ایرانی است. در این نمایش کسی با عنوان «پرده‌خوان» از روی تصویرهایِ منقوش بر پرده، مصائب اولیای دین به‌ویژه اولیای مذهب شیعه  را با کلام آهنگین روایت می‌کند.

 پرده‌خوانی برآمده از نقالی و نقاشی مردمی است که در زمان صفویه که انواع نقالی مذهبی (روضه‌خوانی، حمله خوانی، پرده‌داری، صورت خوانی و سخنوری) شکل گرفت.
 
ساختار پرده‌خوانی بر دو رکنِ «پرده» و «پرده‌خوان»، استوار است. پرده پارچه‌ای است که یک یا چند رخداد مصیبت‌بار خاندان پیامبر (ص) بر آن نقش شده است. موضوعِ اصلی این نقش‌ها، واقعه کربلا و حوادث پیش و پس از آن بوده، اما رفته رفته داستان‌های اخلاقی پندآموز مانند جوانمرد قصاب نیز به آن افزوده شده است.

پرده خوان کسی است که معمولاً همراه با اشاره کردن به تصاویر پرده، با چوب دستی‌ای به نام مِطْرق، این تصویرها را با صدایی رسا و آهنگین باز می‌خواند. اساساً این نمایش متکی بر «کلام» است. پرده خوان از پرده به دو روش بهره می‌برد: تزیینی و طوماری. 

پرده خوان در روش تزیینی، پرده را صرفاً برای جلب توجه تماشاگران می‌آویزد و داستان را براساس آن نقل نمی‌کند؛ اما در روش طوماری، داستان بر مبنای نقش‌های پرده و گشودن تدریجی پردة منقوش روایت می‌شود. روی پرده مجموعه‌ای از تصاویر کوچک‌تر نقش شده که به صورت پی‌درپی ماجراهای داستان را نشان می‌دهد.

علاقه‌مندان به هنر پرده‌خوانی می توانند برای شرکت در ۱۱و ۱۲ آبان ساعت ۱۷به نشانی فلکه دوم تهران‌پارس، انتهای خیابان جشنواره، فرهنگسرای اشراق مراجعه کنند و با شماره ۷۷۳۵۴۷۳۵ تماس بگیرند.
نظر شما