جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۸
کد خبر: ۸۹۸۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷
کارگاه آموزشی یک گام مهربانتر برگزار شد
بعد از ظهر دیروز سلسله نشست‌ یک گام مهربانتر با موضوع شناخت زوایای روحی کودک در فرهنگسرای امید منطقه 13 برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نشست یک گام مهربانتر با حضور علاقه مندان به این مباحث و حجت الاسلام حسین دهنوی، روز سه‌شنبه ۱۱ آبان برگزار شد. در این نشست کارشناس مذهبی و تربت دینی پیرامون کودکان و اهمیت توجه به آنها در سنین مختلف صحبت کرد. 
 
حجت الاسلام دهنوی درباره دوران کودکی و اهمیت آن گفت: تا زمانی که کودکان را نشناسیم و دنیای آنها را درک نکنیم موفق نخواهیم شد. باید عینک خود را برداریم و با عینک کودکان به مسائل نگاه کنیم تا دنیا را از دید آنها ببینیم. وی در ادامه گفت: در این مورد از پیامبر اکرم (ص) روایت داریم که فرمودند: آن کس که نزد او کودکی هست باید در پرورش او کودکانه رفتار کند. شعر  معروف چون با کودک سروکارت فتاد، همزبان کودکی باید گشاد، بسیاری از رفتارهای کودک جنبه روانشناختی و کشف دارد در حالی که ما رفتار آنها را اخلاقی می‌بینیم.
 
وی با بیان اینکه نیاز به محبت یکی از نیازهای اصلی و اساسی کودک است، افزود: پیامبر(ص) در مورد توجه و محبت به کودکان فرمودند: «زنان و مردان مسلمان! به بچه‌ها مهربانی و به بزرگ‌ترها احترام بگذارید، بچه‌هایتان را دوست داشته باشید و به آن‌ها محبت کنید.» اولیای خدا هم به مسئله محبت توجه خاص داشتند و تاکید داشتند که به بچه هایتان محبت کنید و آنها را ببوسید.
 
این کارشناس مسائل دینی و تربیتی به پدر و مادرها توصیه کرد که فرزندانشان را در هر سنی که باشند ببوسند و اظهار داشت: فرزندان ۶ سال به بالا را زیاد ببوسید چرا که هنر والدین این است که در سنین بالا به فرزندانشان محبت کنند و آنها را ببوسند. حجت الاسلام دهنوی در ادامه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) که فرمودند: «بچه‌هایتان را زیاد ببوسید چون به‌ واسطه این کار در قیامت به ازای هر بوسه درجه اتان در بهشت بالاتر می‌رود.» بر محبت کردن به فرزندان سفارش و تأکید کرد.
 
وی  محبت والدین نسبت به فرزند را عامل سالم‌تر بودن جسم، رشد روحی و معنوی فرزندان عنوان کرد و گفت: یکی از دلایلی که فرزندان به بزه‌کاری، جرم و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند به علت عدم محبت پدر و مادر نسبت به فرزندشان است.
 
وی ادامه داد: امام کاظم (ع) فرمودند «نیکو است که کودکان در کودکی شیطنت کنند تا وقتی بزرگ می‌شوند حلیم شوند.» یا پیامبر مهربانی‌ها (ص) در این رابطه فرمود: «وقتی بچه شما در کودکی شیطنت می‌کند در بزرگی اهل تعقل و تفکر می‌شود.» در واقع کودکان دارای انرژی نهفته هستند که با انجام شیطنت این انرژی‌های نهفته رها می‌شوند و زمانی که بزرگ‌تر می‌شوند مغزشان بهتر از خود عملکرد نشان می‌دهد.
 
 این کارشناس با اشاره به سخن ژان پیاژه افزود: اگر انسان در کودکی بچگی نکند در بزرگ‌سالی بچگی می‌کند، بنابراین ممکن است شخصی به سبب اینکه در کودکی کارهای کودکانه انجام نداده باشد در بزرگ‌سالی بازی‌ها و رفتار بچه‌گانه از خود بروز دهد.
حجت‌الاسلام دهنوی با بیان اینکه چهار ماه ابتدای زندگی فرزندان اهمیت خیلی بالایی دارد اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که اگر در این مدت به آن‌ها رسیدگی کامل نشود در ضمیر ناخودآگاه شان ثبت می‌شود. بر اساس تحقیقاتی که انجام‌گرفته نشان داده‌شده است که مادران ایرانی در چهارماهه اول زندگی فرزندان پس‌ازاینکه کودک بین دو تا ۹ دقیقه بی‌تابی کرد به آن رسیدگی می‌کنند که این‌یک هشدار جدی است و باید نسبت به تغییر این رفتار کوشا باشیم.
 
وی ثبت غیرقابل‌اعتماد بودن آدم در ضمیر ناخودآگاه کودکان را دارای اثرات منفی روحی روانی عنوان کرد و گفت: این افراد در بزرگ‌سالی به بیماری روحی روانی با عنوان «اختلال هذیانی»(سوءظن‌های بیمارگونه) که دومین اختلال خطرناک روان‌پزشکی است دچار می‌شوند.
 
حجت الاسلام دهنوی کتک زدن کودکان را دارای ۱۴ آفت ازجمله سادیسم، حیوان آزاری و خودآزاری بیان کرد و ادامه داد: متوجه شده‌ایم ۹۵ درصد آقایانی که همسر و فرزندان خود را کتک می‌زنند خودشان در کودکی کتک خورده اند. 
 
وی به خانواده ها توصیه کرد مراقب ایجاد اختلال روان‌پزشکی با عنوان «وسواس اجباری» باشند.
این کارشناس بازی کردن را نیاز دیگر کودکان مطرح کرد و اظهار داشت: بچه ها باید تا 7 سال بازی کنند و کوکان زیر 7 سال را تحت آموزش های رسمی دینی و علمی قرار ندهید. اگر آموزشی هم برای آنها در نظر می‌گیرید به صورت قطره ای باشد چون کودکان به مرور زمان مهارت شنیدن را از دست می‌دهند و در ادامه دچار افت تحصیل می‌شوند. 
 
دهنوی آخرین نیاز کودک را توجه عنوان کرد و افزود: توجه با محبت فرق دارد و اگر فرزند شما کار خوبی انجام داد، او را مورد تشویق قرار دهید چون کودکان شرطی می‌شوند و در جهت تقویت مثبت رفتارشان عمل کنید.
وی  با شاره به بی اعتنایی به نق زدن و گریه کودکان گفت: به گریه فرزندانتان توجه نکنید و اصل خاموشی را در مورد خواسته های غیرمنطقی آنها به کار گیرید.  

در پایان نشست، جلسه پرسش و پاسخ سوالات حاضرین انجام شد.

نظر شما