پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۶
کد خبر: ۹۰۰۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
مرکز آموزش سازمان فرهنگی هنری دوشنبه ۲۴ آبان ماه اولین نشست از سلسله نشست‌های آموزش عمومی با موضوع «انصاف» را در موزه شهید مطهری با حضور حجت الاسلام مصطفی نیشابوری برگزار کرد.
اولین نشست از سلسله نشست‌های آموزش عمومی با موضوع «انصاف» برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تاثیرات روان شناختی و جامعه شناختی انصاف در حوزه شهری و مهارتهای اجتماعی شهروندان از ضرورت های برگزاری سلسله نشست‌های آموزش عمومی با موضوع « انصاف» است.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی نیشابوری کارشناس برنامه در تعریف از انصاف بیان کرد: انصاف از زیباترین خصلت‌های اخلاقی و از ویژگی‌های اهل ایمان است. انصاف به‌معنای عدالت‌ورزی و اجرای قسط و اقرار به حقوق مردم و ادای آن‌هاست و اینکه هر خیری را برای خود می‌‌خواهیم برای دیگران هم بخواهیم و هر زیان و ضرری که برای خود نمی‌پسندیم برای دیگران هم نپسندیم.

وی افزود: انصاف دارای انواع و اقسام متعددی است از جمله انصاف در سخن، عمل، قضاوت، معامله و ... که رعایت آن بسیار سخت و دشوار است. پیامبر اکرم(ص) در سفارش به امام علی(ع) فرموده است سه چیز سرور اعمال هستند «انصاف»، «مواسات» و «ذکر خدا». واقعیت این است که اگر کسی این سه صفت را در خود پیاده کند، جلوه ایمانش بروز و ظهور بیشتری دارد، به‌عبارت دیگر، فرد مومن صفات متعددی در خود دارد، اما این سه ویژگی در وی جلوه بیشتری خواهد داشت و معنای سرور بودن این سه صفت به همین دلیل است.

نیشابوری گفت:  انصاف را باید در روابط اجتماعی روزمره، مواسات و ذکر خدا، بیشتر دید چرا که مردم از فرد با ایمان انتظار دارند که اهل انصاف و مواسات باشد و در همه حال خدا را به یاد آورد، در قضاوت، شهادت، راست‌گویی و ... خدا را در نظر داشته باشد و جز سخن منصفانه نگوید.

وی بیان کرد: رعایت انصاف در اخلاق اجتماعی امری لازم و ضروری است و از لوازم مهم زندگی اجتماعی به‌شمار می‌آید که نمی‌‎توان آن‌را جز در سایه عدالت و شرح صدر دریافت کرد.

مصطفی نیشابوری انصاف را از دیگاه‌های مختلف اعم از: انصاف از نگاه قرآن،انصاف زیباترین خصلت اخلاقی، برکات انصاف در زندگی، تاثیرات روان شناختی و جامعه شناختی، عامل مهم پیروزی بر دشمن و انصاف گوهر کمیاب مورد بررسی قرارداده و در مورد هر یک به سوالات حاضران پاسخ دادند.
نظر شما