شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۳۵
کد خبر: ۹۱۰۵۹
|
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کیوان ساکت از تازه‌ترین کتابش می‌گوید
کیوان ساکت از اهداف نگارش «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران»، تازه‌ترین کتابش می‌گوید، کتابی که روز جمعه ۹ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده برجسته درباره نگارش تازه‌ترین کتابش، «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» و اهمیت ردیف‌های موسیقی ایرانی گفت: ردیف‌های قدما ضمن اینکه بسیار با ارزشند و به نوعی میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند، به این دلیل که زمان زیادی از آنها می‌گذرد بیشتر جنبه آموزشی دارند و شاگردان برای اینکه بتوانند بهتر از پیش بنوازند، نیاز دارند به ردیف‌های استادان برجسته مراجعه کنند. اما ردیف‌های کاربردی، همین ردیف‌هایی است که به طور معمول در اجراها استفاده می‌شود. 
 
وی افزود: برای رسیدن به این ترکیب به آنچه که استادان موسیقی از حدود ۱۰۰ سال پیش تاکنون نواخته‌اند مراجعه کردم و با ذوق و جمله‌بندی خود، تزئینات و آرایه‌هایی به آن آویختم. این مجموعه هم قابلیت آموزشی دارد و هم قابلیت کاربردی دارد. در این مجموعه هنرجو هم ارکان عروضی را برای آموختن ردیف فرا می‌گیرد و هم جواب آواز را می‌شناسد. این مجموعه که با شعر همراه شده، هم قابلبت آموزشی دارد و هم می‌تواند در ارکسترها و آوازها اجرا شود. به طور مثال شور به یک عبارت ۷۱ و به عبارت دیگر ۳۷ گوشه متفاوت دارد که بسیاری از این گوشه‌ها امروزه اصلا استفاده نمی‌شوند. من در این مجموعه سعی کردم شاه گوشه‌هایی که این سال‌ها مورد اقبال هنرمندان بوده گرد هم در یک مجموعه جمع کنم. 

ساکت درباره مدت زمان کار کردن روی کتاب «گزیده ردیف‌های کاربردی موسیقی ملی ایران» عنوان کرد: بیش از سه سال از نقطه‌ای که شروع به نگارش این کتاب کردم تا امروز می‌گذرد. این کتاب بارها و بارها بازنویسی، بازنگری و ویرایش شد و از این نظر که هم دارای نت بود و هم دارای متن فارسی، باید دقت بیشتری در گردآوری آن صورت می‌گرفت که خوشبختانه با حضور جمعی از استادان شاخه‌های مختلف هنر، کتاب جامعی شد. خط روی جلد اثر استاد غلامحسین امیرخانی است، متن فارسی را استاد حسین آهی ویرایش کرده است و استاد فرهنگ شریف، استاد فرهاد فخرالدینی، استاد کامبیز روشن‌روان و استاد محمد سریر بر این کتاب مقدمه نوشتند و در نوع نگاشتن نت‌ها راهنمایی‌های جامعی کردند.
   
وی در پایان گفت: امیدوارم این کتاب در فراگیری بخش مهمی از زیبایی‌ها و ظرافت‌های موسیقی ایرانی هرچه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. 

این کتاب روز جمعه ۸ بهمن‌ماه رونمایی می‌شود و علاقه‌مندان برای حضور در آیین رونمایی این کتاب می‌توانند به فرهنگسرای ارسباران واقع در سید خندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

مطالب مرتبط
نظر شما