جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۸
کد خبر: ۹۱۴۸۱
|
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
در برنامه «بشنو از نی» مطرح شد
ضیایی در برنامه «بشنو از نی» منطقه ۸ مطرح کرد: عارفان با شمشیر آشتی کرده‌اند، یعنی حتی در برابر زور و قدرت هم از زبان صلح‌آمیز بهره می‌برند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین نشست از برنامه «بشنو از نی» که به تفسیر اشعار مثنوی می‌پردازد، در فصل زمستان روز سه‌شنبه ۲۶ بهمن با حضور عبدالحمید ضیایی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات و شعر فارسی برگزار شد.

در ابتدای جلسه کارشناس برنامه در مورد عارفان گفت: زندگی عرفا با زندگی مردمان عادی تفاوت اساسی دارد و آن صلح با شمشیر است. یعنی وقتی در مقابل شمشیر قرار می‌گیرند، از زبان آرامش و صلح استفاده می‌کنند و با این روش است که عارفان به نتیجه مورد نظر خود دست می‌یابند.

او همچنین به جهان‌وطنی عارفان اشاره کرد و گفت: عارفان به وطن خاصی تعلق ندارند و می‌گویند ما خدای وطن هستیم و به هیچ نژادی تعلق نداریم.

ضیایی با اشاره به نظر عارفان درباره مرگ گفت: عارفان به مرگ پیش از مرگ اعتقاد دارند و یاد می‌دهند زندگی بدون مردن امکان‌پذیر نیست. تا شما نمیرید، هیچ شکلی از زندگی را نخواهید دانست و تجربه نخواهید کرد.

او همچنین بیان کرد: در ما نقاط ضعفی وجود دارد که از نظر خودمان و دیگران نقطه ضعف به حساب می‌آید ولی از نظر عرفا نقاط ضعف نبوده بلکه باعث شکوفایی و بالندگی در انسان می‌شود. عرفا معتقدند از دل این نقطه‌ضعف‌ها گل‌هایی شکفته می‌شود و درختانی به ثمر می‌رسد که شما فکرش را هم نمی‌کردید.

ضیایی ازخودگذشتگی را راهی برای رسیدن به خیر دانست و افزود: از نظر عرفا اگر بخواهیم خیر و منفعت همه انسان‌ها را در نظر بگیریم، باید ازخودگذشتگی داشته باشیم و ریاضت بر نفس خود انجام دهیم تا شفقت بر دیگران ممکن باشد.

در ادامه نشست، ابیات شماره ۲۰۸۸ تا 2284 توسط حاضران خوانده شد و کارشناس برنامه، عبدالحمید ضیایی به شرح این ابیات پرداخت.
 

نظر شما