پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۰
کد خبر: ۹۲۵۴۹
|
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به مدیریت حب‌بنیان در فضای مجازی گفت: فضای مجازی می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در کشور ما کمک کند. همچنین شبکه‌های اجتماعی که در این فضا وجود دارند می‌توانند شکل‌دهنده زندگی اجتماعی باشند و بستر داد و ستد اطلاعات را در این فضا را فراهم کنند.
صلاحی: فضای مجازی به افزایش سرانه مطالعه کمک می‌کندبه‌ گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «مدیریت فضای مجازی؛ فرصت‌ها و آسیب‌ها» نوشته محمود صلاحی امروز دوشنبه (18 اردیبهشت‌ماه) در سرای اهل قلم سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد.

محمود صلاحی در این نشست با بیان اینکه کاروان بشر به سرعت در حال حرکت است و ممکن نیست متوقف شود، گفت: امروز فضای مجازی حتی با دوسال گذشته آن قابل مقایسه نیست و ما نمی‌توانیم از رشد علمی دنیا عقب بمانیم بنابراین یا باید در آن مشارکت کنیم و یا اینکه فقط مصرف‌کننده باشیم و در استراتژی دیگران قرار بگیریم.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: فضای مجازی روبه جلو در حال حرکت است و اگرچه دیگران، برنامه‌نویس آن هستند اما ما باید از قابلیت‌های این فضا بهره بگیریم و آن را مدیریت کنیم. مدیریت فضای مجازی نیز به‌معنای کنترل معایب و مزایای آن همراه با یکدیگر است و این کار از طریق مدیریت اسوه که از جنس حب‌بنیان است، امکان‌پذیر است.
 
وی افزود: مسئولان نباید جوانان را در فضای مجازی رها کنند بلکه باید مخاطبان را ساماندهی و مدیریت کنند. امروز هر فردی در هر شلغی با استفاده از فضای مجازی می‌تواند موفق‌تر باشد، به طور مثال امروزه آدم‌های سیاسی مخاطبانشان را در فضای مجازی پیدا می‌کنند.
 
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با اشاره به مدیریت حب‌بنیان در فضای مجازی یادآور شد: باید با استفاده از محتوای دینی، ایرانی و تاریخی خود، کشورمان را به‌همه جهان بشناسیم چراکه اکنون می‌توانیم از فضای مجازی ایدئولوژی انقلاب اسلامی را صادر کنیم فقط منوط به اینکه خودمان و قابلیت‌های فضای مجازی را بشناسیم.
 
صلاحی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروزه با توجه به میزان زمانی که انسان‌ها در فضای مجازی صرف می‌کنند دیگر نمی‌توان آن را محیطی مجازی نامید، گفت: این فضا می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه در کشور ما کمک کند. همچنین شبکه‌های اجتماعی که در این فضا وجود دارند می‌توانند شکل‌دهنده زندگی اجتماعی باشند و بستر داد و ستد اطلاعات را در این فضا را فراهم کنند.

مدیریت فضای مجازی برای رسیدن به انسان کامل
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، مدیر اندیشکده اسوه در بخشی از این مراسم با بیان اینکه عصر مجازی نوع دیگری از زندگی را برای بشر رقم زده گفت: باید آسیب‌ها و فرصت‌های این فضا را شناسایی کرد و آن را به‌گونه‌ای پیش برد که در جهت پیشرفت انسان کامل باشد.
 
وی ادامه داد: امروز شاهد نوعی تضاد و تعارض در فضای مجازی هستیم. هرچند که نوع زندگی بشر در این فضا به‌گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانیم آن را فضای مجازی بنامیم بلکه گویی در حقیقت زندگی می‌کنیم به‌هر حال انسان و مدیریت در تراز انقلاب اسلامی مهم است و باید فضای مجازی را در چنین شرایطی مورد بهره‌برداری قرار دهیم.
 
وی با اشاره به مزایا و معایب شبکه‌های اجتماعی و لزوم رعایت فرهنگ و اخلاق در آن گفت: نگاه مدیریت اسوه حب‌محور است. همه مکتب‌های مادی و حتی مکتب‌هایی که رنگ دینی دارند نگاهشان به مدیریت، منفعت‌محور است اما مدیریت اسوه معتقد است مخلوق باید در چهارچوبی که خالق آن تعیین کرده حرکت کند. در بحث حب‌مداری مفهوم شهادت، ایثار، مسئولیت و ... شکل می‌گیرد و حتی در مفهوم حکومت نیز داشتن رعیت معنی ندارد بلکه مدیریت اسوه به معنای کسی است که دلسوزتر است و می‌تواند خدمات بهتری را ارایه کند.
 
ناصری‌پور با تاکید بر اینکه اگر اخلاق بر فضای مجازی حاکم نباشد با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد، گفت: مرکز مطالعات فرهنگی شهرداری تهران مجموعه‌ای را با‌عنوان «آینده‌پژوهی سبک زندگی اسلامی و ایرانی» تهیه کرده که نشان می‌دهد چگونه ذائقه مردم طی زمان تغییر می‌کند. مقام معظم رهبری نیز همواره در بحث ذائقه‌سازی تاکید کردند و امروز ما شاهد این هستیم که در برخی از موضوعات برای مردم ذائقه‌سازی می‌شود.
 
وی در پایان گفت: این کتاب به موضوع آسیب‌های فضای مجازی و فرصت‌های آن پرداخته است و امیدواریم فتح بابی در این حوزه باشد.
 
محتوای جایگزین برای رسانه‌ها
حبیب میدانچی، دکترای رسانه نیز در بخش دیگری از این نشست بر تولید محتوای موثر در فضای مجازی تاکید کرد و افزود: جامعه به‌مثابه اقیانوس بزرگی است که بخشی از آن اقیانوس سرخ نام دارد و فضای رقابتی در آن است اما ما باید به‌گونه‌ای حرکت کنیم که به اقیانوس آبی برسیم اگر در این فضا تولید محتوا نکنیم باتوجه به دسترسی مردم به رسانه‌ها و مجاری مختلف محتوای غیراستاندارد در اختیارشان قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: باید به‌فکر محتوای جایگزین برای رسانه‌های خود باشیم در غیراین صورت مخاطب خودش محتوا را به‌دست می‌آورد. در این کتاب نیز روی تولید محتوا و پخش آن در فضای مجازی تاکید شده که می‌تواند مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.
 
کتاب نقشه‌ راهی را به مخاطبان ارایه می‌کند
سیداحمد موسوی صمدی، دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی در این نشست با اشاره به اینکه تالیفات گروهی در ایران کمتر محقق شده افزود: این کتاب به‌جهت اینکه یک اثر گروهی است شایسته تقدیر است. همچنین با وجود دشواری این کار می‌توان رگه‌های متفاوت تیم پژوهشی آن را در کتاب دید.
 
وی افزود: کتاب از دوگانه تهدیدمحوری و رسانه‌هراسی عبور کرده است. همچنین این اثر از رویکرد دیگری که «آغوش باز برای همه رسانه‌ها» تعبیر می‌شود گذر کرده چون این نگاه مصرف‌گرایی را ترجیح می‌دهد بنابراین این اثر با رویکردی واقعیت‌محور به دنبال شناسایی فرصت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی است.

به گفته موسوی صمدی، کتاب حاضر نقشه‌ راهی را به مخاطبان ارایه می‌کند و برای مسئولیت‌های نهادی جایگاه مشخصی را در نظر گرفته است. همچنین نویسندگان در این اثر به‌دنبال تدوین نقشه راه بودند اگرچه که طراحی برنامه‌های عملیاتی سخت است اما این نقشه راه می‌تواند مبنایی برای طی مسیر باشد.
 
این کارشناس رسانه با بیان اینکه سواد فضای مجازی در این اثر کمتر مورد توجه قرار گرفته گفت: باید بحث توانمندسازی مخاطبان را بیش از گذشته مدنظر قرار دهیم و در ویرایش بعدی این اثر می‌توان طراحی و تدوین کتاب‌های عملیاتی و همچنین مطالعات تطبیقی برای تأثیر بر مخاطبان، مدیران و سیاستگذاران مورد توجه قرار گیرد.
 
حجت‌الاسلام سید مصطفی نیشابوری نیز در بخش پایانی این نشست با تاکید بر استفاده از منابع غنی دینی و تمدنی و فرهنگی در فضای مجازی گفت: ما باید از این موهبت الهی بهره ببریم و از این مرکب با استفاده از راکبان خوب که همان مدیران متخصص است، استفاده کنیم. در بخش تولید محتوا کارشناسان و دلسوزان متعهد می‌توانند به ما کمک کنند چرا که این فضا سرعت و دقت دارد و مشارکت‌ساز است.
 
سی‎امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما