جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۶
کد خبر: ۹۲۹۱۸
|
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ از اجرای «طرح فامیل چتر خانواده» با هدف تحکیم خانواده و احیای مناسبات خویشاوندی در پایتخت خبر داد.
اکبر بختیاری در گفت‌‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تحکیم بنیان خانواده یکی از دغدغه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در کشور به‌ویژه در کلانشهر تهران است که در اسناد فرادستی کشور از جمله در مصوبات شورای اسلامی شهر تهران و نیز سیاست‌های ابلاغی شهرداری تهران و در ماموریت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بر آن تاکید شده است.
 
وی با بیان اینکه تجارب بسیاری در زمینه برنامه‌های تحکیم روابط خویشاوندی وجود دارد اما کامل نیست اظهار داشت:  این تجارب شامل اجرای برنامه های گوناگون آموزشی،فرهنگی و مدد کاری است اما نکته دارای اهمیت این است که بر اساس شواهد ،چنانچه برنامه ها با مشارکت خانواده ها و تشکیل و ظرفیت سازی گروهها و همیاری آنان باشد می توان میزان کارایی و اثر بخشی اقدامات را افزایش داد.
 
رییس فرهنگسرای رازی افزود: بر همین اساس با هدف ظرفیت سازی برای تشکیل گروه‌های همیاری خانواده‌ها و توانمندسازی آنان و به‌کارگیری مشارکت ایشان در تحکیم بنیان خانواده و روابط خویشاوندی «طرح فامیل چتر خانواده» پیشنهاد و به عنوان طرح شاخص بهار و تابستان مدیریت فرهنگی و هنری منطقه 11 اجرا می شود.

بختیاری در پاسخ به این پرسش که این طرح چه موضوعاتی را در بر می گیرد، گفت: در این طرح با نگاهی به وضع موجود خانواده، سبب شناسی وضع موجود، راهکارهای تحکیم خانواده و اهداف و چارچوب مفهومی طرح معرفی شده و رویکرد ابتکارات جامعه محور به همراه نمونه هایی از انواع همیاری در شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است.

وی در تشریح جزییات اجرای طرح اظهار داشت: در این طرح مدیران خانه های فرهنگ مشارکتی و خانه های فرهنگ به عنوان ناظران طرح، آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته اند و در عین حال مدیر هر مرکز یک نفر تسهیل گر که از مخاطبان فعال مرکز و محله خود هستند را معرفی کرده و جلسات آموزشی تسهیلگران نیز برگزار شده است. بدین ترتیب بعد از شش جلسه آموزشی ویژه ناظران و تسهیلگران و چندین جلسه هماهنگی، مراحل اجرایی طرح آغاز شده است.

مدیر فرهنگی هنری منطقه 11 افزود: تسهیلگران با همکاری مدیران مراکز 10 حلقه فامیلی از مخاطبان محله خود را آموزش داده اند و در مجموع 100 حلقه فامیلی تشکیل شده است. در هر حلقه فامیلی حداقل 8 خانواده حضور و در مجموع 800 خانواده از مخاطبان منطقه 11 در این طرح شرکت دارند. به این ترتیب بطور میانگین اگر هر خانواده 3 عضو داشته باشد 2400 نفر مخاطب این طرح خواهند بود.

بختیاری با بیان اینکه هر حلقه فامیلی حداقل یک پروژه فرهنگی،اجتماعی، هنری، ورزشی و خیریه‌ای را پیشنهاد و اجرا می‌کند، ادامه داد: در مجموع 100 برنامه توسط حلقه های فامیلی پیشنهاد و با حمایت و نظارت و مستند سازی فرهنگ‌سرای رازی اجرا خواهد شد. در عین حال ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای افزایش دور همی فامیل و اقوام با یکدیگر است که باید قدر این فرصت را دانست. برگزاری جشن اختتامیه و معرفی حلقه های فامیلی برتر و برنامه های برتر و برپایی نمایشگاه و مستند سازی برنامه ها از بخشهای پایانی این طرح خواهد بود.

وی در خاتمه گفت: سر حلقه های فامیل به منظور جریان سازی طرح در صورت موافقت و هماهنگی با عوامل برنامه خندوانه در این برنامه شرکت خواهند کرد.
نظر شما