پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۴
کد خبر: ۹۴۸۶۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
آیین پایانی برنامه جعبه کفش برگزار شد
محمود صلاحی در آیین پایانی برنامه جعبه کفش گفت: هدف از اجرای برنامه جعبه کفش فرهنگ‌سازی احسان و نیکوکاری است. یکی از کارهای سازمان فرهنگی هنری فرهنگ‌سازی است. ویژگی دوم جعبه کفش هم این بود که نمی‌خواستیم داخل آن دیده شود. تا هر کسی در حد توان خود به راحتی کمک کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین پایانی برنامه جعبه کفش با حضور محمود صلاحی رییس و حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تعدادی از مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف این سازمان و سید ابوالفضل پرپنجی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی استان تهران، عصر دیروز ۱۹ مهرماه در فرهنگ‌سرای شفق برگزار شد.
  
پیشرفت ۵۰ درصدی برنامه جعبه کفش از لحاظ کمی و کیفی
  
در ابتدای این آیین حجت الاسلام حسن ناصری پور ضمن خیر مقدم به حاضران و تقدیر و تشکر از مدیران و مسئولان این برنامه گفت: تحقیقاً در مکتبمان و در تفکر دینی و یا ایرانی‌مان بحث احسان و کمک به نیازمندان جزو مهم‌ترین و کارآمدترین رفتار بزرگانمان بوده است. سال گذشته در برنامه‌ای با عنوان جهاد مهربانی به آماری از محرومان برخوردیم که در شان شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام نیست. امروز بیشتر و واجب‌تر از هر چیز دیگری اصل کمک کردن مردم مهم است. باید کاری کرد تا فرهنگ احسان و نیکوکاری جا بیافتد و هیچ فضایی هم برای این آموزش بهتر از قشر نوجوان و کودک نیست. کمیته امداد امام خمینی نیز امسال روز نیکوکاری را در دو مرحله اجرا کرده که مرحله دوم آن امروز در مدارس برگزار شد که اثر گذار تر است.

وی ادامه داد: هدف اول و مهم ما فرهنگ سازی است. آمار ۱۵۰۰ کودک بازمانده از تحصیل در شهر تهران آمار بسیار بالایی است. باید دقیق و کامل تلاش کرد تا در حوزه فرهنگ سازی احسان و نیکوکاری به دستگاه‌های متولی این امر کمک کنیم. همکاری سازمان و کمیته امداد را نباید فقط محدود در برنامه جعبه کفش ببینیم. باید دقت نظر بیشتری صورت بگیرد. امید داریم طی برنامه‌هایی که انجام می‌شود این اتفاق به نحو احسن بیافتد.

ناصری پور پیشرفت برنامه جعبه کفش را از لحاظ کمی و کیفی با رشد بیش از ۵۰ درصد دانست و گفت: از دوستان و همکاران در کمیته امداد امام خمینی، آقای بختیاری و آقای بیات به ویژه خانه‌های فرهنگ مشارکتی که بسیار خوب پای کار آمدند تشکر می‌کنم. امیدوارم بتوانیم این فضا را با برنامه ریزی دقیق‌تر موفق‌تر به پیش ببریم.

برنامه جعبه کفش از دل جامعه برخاسته است

سپس سید ابوالفضل پرپنجی قائم مقام کمیته امداد امام خمینی با سپاس و تشکر از کسانی که این برنامه را ترتیب دادند و برای سومین سال متوالی آن را اجرا کردند، گفت: برنامه جعبه کفش به عنوان یک فرهنگ مودت و احسان و نیکوکاری است که از دل جامعه برخاسته است. امیدواریم طرح‌های این چنینی رواج بیشتری پیدا کند و ارتباطمان با سازمان فرهنگی هنری بیشتر شود. تفاهم نامه‌هایی هم که بین این دو مجموعه منعقد می‌شود در همین راستاست تا از ظرفیت‌های همدیگر بیشتر استفاده کنیم. از دکتر صلاحی بسیار متشکرم که در این زمینه یار و یاور بودند.

وی ادامه داد: احیای کلمه احسان و نیکوکاری در بین مردم کاری بسیجی است. با این حال امسال آمدن مردم به پای کار، رشد ۶۰ درصدی داشت که از ایشان متشکریم. باید با آموزش و تبلیغات اعتمادسازی کنیم و مردم را به نیازمندان وصل کنیم تا کارهای خیرخواهانه را بیشتر کنند. شاید افرادی هم باشند که هنوز توسط ما شناسایی نشدند و تا به حال به ما رجوع نکردند آنها هم باید توسط خیرین معرفی شوند. می‌توان با همکاری با سازمان فرهنگی هنری کمک‌های مضاعفی به جامعه هدف انجام داد.
 
پرپنجی در پایان با تشکر از همکاران خود که تلاش می‌کنند جعبه‌های کفش را به نیازمندان واقعی برسانند گفت: باید در کارهایی که انجام می‌شود سبک زندگی ایرانی اسلامی را در جامعه گسترش دهیم. با اینکه ۱۹ روز از سال تحصیلی گذشته اما شناسایی‌ها بهتر انجام شده و با کیفیت بیشتری این هدایا به دست نیازمندان واقعی می‌رسد.

فرهنگسازی احسان و نیکوکاری از اهداف  برنامه جعبه کفش

محمود صلاحی نیز در این برنامه با تشکر از تلاش‌های همکاران خود و مسئولان کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: یک وجه برنامه جعبه کفش کمک وسیعی به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی است که البته نکته بسیار مهمی است. به طور کلی رسیدگی به نیازمندان موضوع بسیار مهمی است. اما فرهنگ سازی این موضوع وظیفه ما و دستگاه‌های فرهنگی است. از فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ خواستیم تا کاری کنند بچه‌ها این جعبه‌ها را با دست‌های خودشان تهیه کنند تا از بچگی کمک به دیگران را یاد بگیرند و این فرهنگ‌سازی انجام شود. 

رییس سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: هرکسی باید متناسب با درآمد خود به دیگران کمک کند. در قرآن کریم آمده است که در اموال شما حقوقی برای سائل و محروم مشخص شده که باید تحقیق کرد و به آنها رساند. این ماموریتی است که خداوند داده است.  

وی هدف از اجرای برنامه جعبه کفش را فرهنگ‌سازی احسان و نیکوکاری دانست و گفت: یکی از کارهای سازمان فرهنگی هنری فرهنگ‌سازی است. هنر هم اگر در خدمت فرهنگ باشد مشکلات جامعه حل می‌شود. ویژگی دوم جعبه کفش هم این بود که نمی‌خواستیم داخل آن دیده شود. تا هر کسی در حد توان خود به راحتی کمک کند و معلوم نباشد هر کسی چه مقدار درون جعبه‌ها قرار داده است.

صلاحی در پایان گفت: از کمیته امداد امام خمینی استان تهران تشکر می‌کنم. من در سطح کشور نهادی خدمتگزار تر از کمیته امداد امام خمینی نمی‌شناسم. از آقای ناصری پور و مجموعه معاونت فرهنگی و مناطق و مراکزی که در اجرای این طرح همکاری داشتند تشکر می‌کنم به خصوص خانه‌های فرهنگ مشارکتی که به کمک سازمان فرهنگی هنری آمدند تشکر می‌کنم.  امیدوارم هر سال تعداد محرومین کمتر و تعداد خیرین بیشتر شود. از برکت این رسیدگی خدا هم عنایت بیشتری به ما کند.

در پایان برنامه از افراد نمونه برنامه جعبه کفش تقدیر شد.

مدیران نمونه مناطق:

مهدی تقی نژاد مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۷ و رییس فرهنگسرای بهاران
بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵ و رییس فرهنگسرای فردوس
بهنام خادم مدیر فرهنگی هنری منطقه ۶ و رییس فرهنگسرای سرو

مدیران خانه فرهنگ‌های مشارکتی

رقیه محمودی نیک خواه مدیر خانه فرهنگ مشارکتی اریکه در منطقه ۱۷
بهاره حسینی مدیر خانه فرهنگ مشارکتی بهار در منطقه ۵
بیتا امین لواسانی مدیر خانه فرهنگ مشارکتی لیان در منطقه ۱

دبیران و اعضای کانون‌های مناطق:

زهرا ساعتچی عضو کانون کارآفرین بهاران منطقه ۱۷
هایده صابر غفور دبیر کانون بانوان نور منطقه ۵
شهناز کی پور دبیر کانون بانوان گلستان منطقه ۸

نظر شما