شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۷
کد خبر: ۹۵۵۴۶
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶
رییس هیئت داوران جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت
رییس هیئت داوران دومین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت درباره ویژگی‌های این جشنواره صحبت کرد و از آثار پرداختن به هنر در محیط‌های سخت و خشن کاری سخن گفت.
هنر سبب تلطیف روحیه است/////به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت اواخر آذرماه در رشته‌های عکاسی، خوشنویسی، حجم و مجسمه و سفال، گرافیک و تصویرسازی، کاریکاتور، نقاشی و نگارگری، هنرهای ترکیبی و صنایع دستی، داستان کوتاه، شعر، فیلمنامه‌نویسی و نمایشنامه‌نویسی، موسیقی و طراحی (پارچه، لباس، نقشه فرش، صنعتی) برگزار می‌شود. محمد ستاری از استادان برجسته هنرهای تجسمی دانشگاه تهران که یکی از داوران این دوره از جشنواره است درباره آثار دریافتی این جشنواره بیان کرد: بیشتر آثار در سطح متوسط رو به بالا بودند و از نظر من آثار در حوزه عکاسی و خط قوی‌تر بودند. 

وی ادامه داد: با دیدن بسیاری از آثار تعجب می‌کردم که هنرمند خالق این اثر مهندسی در یک کارخانه صنعتی یا یک نیروی تکنسین در شرکت است. کیفیت بالای این آثار بسیار قابل تقدیر است. سر و کار داشتن با هنر سبب تلطیف روحیه و تخلیه عوارضی می‌شود که ناشی از فعالیت‌های سخت در محیط‌های کاری و کارگری است. آثار به خوبی نشانه این موضوع بودند که هنرمند در روز مدتی را با خود خلوت کرده و پس از پایش درون به تولید اثر پرداخته است. امیدوارم این جشنواره تداوم داشته باشید.

ستاری در خصوص داوری این جشنواره و تفاوت داوری آن با دیگر جشنواره‌های تخصصی بیان کرد: تلاش همه داوران بر این بود که هنگام داوری آثار جمیع جهات در نظر گرفته شود. بنده در حوزه عکس بر حسب تمامی مقررات اعلام شده بیشترین سخت‌گیری در انتخاب آثار را در نظر داشتم. زیرا اگر آثاری که روی دیوار می‌رود ضعیف باشد نوع جشنواره و داوری آثار زیر سوال می‌رود. تنها تفاوتی که می‌توان بین داوری این جشنواره با دیگر جشنواره‌های سراسری دانست تعداد آثاری است ارسال می‌شود و اغلب تعداد آثار ارسالی در جشنواره‌های تخصصی بسیار بالاتر است.

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری آژانس عکس ایران درباره برگزاری جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت در دوره‌های بعد پیشنهاد داد: اول از همه اینکه این جشنواره حتما دبیرخانه ثابتی داشته باشد و دیگر اینکه اطلاع رسانی شرکت در آن به صورت گسترده‌تر صورت بگیرد و تنها در فضای کارخانه‌ها و شرکت‌ها نباشد بلکه از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی شود تا افراد بیشتری بتوانند شرکت کنند. 

وی درباره جوایز جشنواره توضیح داد: نکته دیگر در نظر گرفتن جوایزی درخور جشنواره است تا هنرمندان با علاقه بیشتری شرکت کنند و مطمئن باشند حداقل آن هزینه‌ای که برای خلق اثر و ارسال آن کرده اند به ایشان باز می‌گردد. البته این را هم باید تاکید کرد که هنرمندان بدون در نظر گرفتن وجه مادی جوایز و تنها به منظور رقابت سالم با دیگر هنرمندان در مسابقات شرکت می‌کنند. جوایز این جشنواره نیز در حد خوبی است اما اگر از دوره‌های بعدی اسپانسرهایی جذب شود و برای هنر هزینه کنند قطعا جای دوری نمی‌رود. اما اغلب هنر آخرین مقوله ای است که مدیران و مسئولان به آن می‌پردازند.

ستاری افزود: هنر روح و ذهن را پالایش می‌کند. اما مسئولان کمتر به این موضوع توجه دارند. کارمندان و کارکنان در مدت زمان کار خود نیاز به فرصتی دارند تا به تمدد اعصاب بپردازند. بسیاری از طریق هنر انرژی لازم را کسب می‌کنند و خیلی بهتر به ادامه کار می‌پردازند. نگاه کردن به آمار بزهکاری این نکته را به دست می‌دهد که کمتر هنرمندی است که قانون را زیر پا بگذارد.

آیین پایانی و تجلیل از شرکت‌کنندگان دومین جشنواره فرهنگ، هنر و صنعت اواخر آذرماه در فرهنگسرای تهرانسر برگزار می‌شود. 

نظر شما