پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۷
کد خبر: ۹۵۷۵۸
|
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
«یک پنجمک» کار پایانی کلاس‌های آموزش بازیگری کودکان و نوجوانان به کارگردانی مریم کاظمی در ششمین جشنواره تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
مریم کاظمی: هدف مدرسه تئاتر، عرضه تلاش هنرمندان به مخاطب استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مریم کاظمی کارگردان و نویسنده نمایش«یک پنجمک» درباره خلاصه داستانی از نمایش خود گفت: نمایش«یک پنجمک» کار پایانی کلاس‌های آموزش بازیگری کودکان و نوجوانان بود که در چهار رده سنی تمرین شده است و شامل سه نمایش است؛ نمایش اول؛ «سه بچه خرس» که برای رده سنی ۶ تا ۸ سال مناسب است، نمایش دوم «قورباغه خوشگل» است که برای رده سنی ۸ تا ۱۰ سال مناسب است و نمایش سوم «این ما هستیم» است که برای رده سنی ۱۴ تا ۱۸ سال مناسب است 

وی تاکید کرد: البته باید گفت که راوی این دو نمایش، هنرمندانی از رده سنی ۱۰ تا ۱۴ سال هستند.

این کارگردان همچنین درباره ملاک انتخاب هنرجویان و بازیگران خود گفت: بازیگران نمایش هنرآموزان کلاس‌های بازیگری کودک و نوجوان هستند که براساس تفکیک سنی در چهار گروه طبقه بندی شده‌اند و هرگروه در نمایش خاصی کار می‌کند و تقسیم نقش‌ها هم براساس علاقه‌مندی و تلاش خود بچه‌ها و با رای همکلاسی‌ها انجام شده است.

کاظمی در مورد شیوه همکاری و شیوه اجرا نمایش در بخش مدرسه تئاتر گفت: مدرسه تئاتر، سیستمی طراحی شده توسط شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاتر شهر تهران بوده و از دوره اول با دعوت و پیشنهاد کسانی که تمایل داشتند کارگاه آموزشی را اداره کنند در رشته‌های مختلف برگزار شده و خروجی های اجرایی داشته که به تدریج جهت مشخص تری به خود گرفته است.

وی افزود: من از دوره پنجم به تشکیلات مدرسه تئاتر پیوستم و انگیزه خوبی برای شروع سلسله کارهای مشترک با کودکان و نوجوانان برای من بود. از آنجایی که یک دوره کوتاه یک ترم کفاف کار اجرایی را نمی داد، بعد از اتمام دوره پنجم جشنواره شهر، کار با هنرآموزان رو ادامه دادم و تا دوره ششم چهار ترم را با هم گذراندیم و از بازی و آموزش و تمرین های سبک گذشتیم و به تمرینات روی متن های خاص رسیدیم.

کاظمی در مورد تاثیر سبک اجرایی مدرسه تئاتر بر مخاطبان و بازیگران کار گفت: مدرسه تئاتر یک آموزشگاه با معلم های مشخص و چارت درسی قالب بندی شده نیست که سبک اجرایی داشته باشد. هرسال ممکن است همان مربیان یا افراد دیگری کارگاه ها را اداره کنند و هرکدام سبک تمرینات و آموزش خاصی داشته باشند که ممکن است به مرحله اجرا برسد یا خیر.

وی افزود: اجراهای پایان ترم های آموزشی کودکان هدف نیست، بلکه نتیجه، تلاشی است که به معرض دید همگان گذاشته می شود . مخاطب هدف اول خانواده ها و دوم وابستگان وآشنایان خود بچه ها و سپس افرادی هستند که علاقمندند کار پایانی آموزشی را ببینند چراکه؛ معیارهای اجرایی آن کاملا با یک اجرای حرفه ای صحنه ای متفاوت است و استاندارد خود را دارد.

کاظمی تاکید کرد: بیشترین تشویق متعلق به  هنرجویان بازیگری خود کارگاه است که به همراه خانواده ها زحمت و رنج هماهنگی و آمد ورفت مستمر را تحمل کرده و حضور داشته اند.

کارگردان این نمایش درباره تاثیر برگزاری جشنواره ها بر رشد کیفیت و کمیت آثار خاطر نشان کرد: جشنواره ها انگیزه رقابت و تلاش برای برتر بودن، بلند پروازی و جاه طلبی مثبت را در بین شرکت کنندگان ایجاد می کند و اگر شرایط درست، اصولی و عادلانه وجود داشته باشد هرکس در جایی که واقعا لیاقتش را دارد قرار می گیرد. لیاقت با تلاش و کار مستمر بوجود می آید نه گدایی موقعیت!.

وی ادامه داد: همه ما دوست داریم کارمان در جایی توسط متخصصان و حرفه ای ها مورد ارزیابی و تماشا قرار بگیرد وسطح کارمان را بسنجیم و این با ایجاد رقیب در جشنواره ها ممکن است در صورتی که خودمان را محور فرض نکنیم. کمیت بیشتر فرصت انتخاب بهتری به دست می دهد. و لی کیفیت به دقت ،دانش ، پژوهش و کاردرست و مستمر برمی گردد و ناگهان هنر خلق نمی شود.

کارگردان اثر«یک پنجمک» درباره ویژگی های کار خود اظهار داشت: ویژگی اجرای «یک پنجمک» وحدت و تکثر است. در عین هماهنگی و همکاری، همه رده‌های سنی که ما در کلاس آموزشی داشتیم ، نمایش ها با تمرکز خودش و در جای خودش اجرا می کردند و فقط  در بعضی قسمت ها به هم گره می خورند.

کاظمی در پایان گفت: نمایش«یک پنجمک»، اولین خروجی کلاس های بازیگری است که گروه تئاتر مستقل برای کودکان و نوجوانان این بار با همکاری جشنواره تئاتر شهر ترتیب داده شده است. امیدوارم علاقه مندان به تماشای نمایش در فرهنگ‌سرای خاوران بشینند.
مطالب مرتبط
نظر شما