جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۳۲
کد خبر: ۹۵۹۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
همزمان با گرامیداشت سال روز حماسه ۹ دی، از فعالان فرهنگی و هنری با عنوان روز روشنایی، شنبه ۹ دی در فرهنگ‌سرای اندیشه تجلیل شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «آیین تجلیل از حماسه آفرینان ۹ دی» با حضور محمود صلاحی رییس، حجت‌الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی، مدیران مناطق سازمان فرهنگی هنری و شخصیت‌های فرهنگی و هنری کشور، شنبه ۹ دی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

مردم از همه سلیقه‌های سیاسی در حماسه ۹ دی فتنه را خاموش کردند

در این مراسم حجت الاسلام حسن ناصری پور با گرامی داشتن یاد و خاطره حماسه ۹ دی گفت: کاروان و لشکر فرهنگی در این دو دهه انقلاب خیلی اتفاق‌ها و مسئولیت ها بر دوش داشته است. حالا اینکه چقدر موفق بوده است به کنار اما الان ما کجای ماجرا هستیم؟ وقتی حلقه‌های مختلف فکری از سال ۶۲ شروع شدند و وقتی که آن عزیزان در کشورهای غربی تحسین و ایده تغییر دیدگاه علوم انسانی را برای کشور ما تجویز می‌کنند، اتفاقاتی افتاد. 

وی افزود: اواخر مهر ماه سال ۶۸ مجامع علمی و فرهنگی بحثی را با عنوان امت، ملت و رهبری به راه انداخته بودند و آن زمان نسبت خیلی از ماها با آن ماجرا غریبه بود و خیلی هم اهمیت نمی‌دادیم که اشتباه بود. یکی دو سال بعد مقام معظم رهبری در پادگان امام حسن مجتبی(ع) موضوعی را به عنوان عبرت‌های عاشورا مطرح کرد. در آن موضوع نقش اصلی باز به کاروان فرهنگ برگشت که حقیقتا در آن مقطع دوستان آمدند و اتفاقاتی را رقم زدند که آرام آرام در سال ۷۸ آن دسته کیا تاج بخش و هاله اسفندیاری رسما وارد جریانی شدند که قبل از آن در حاشیه دریای خزر موفق شده بودند. یکی از جاهای که خیلی سرمایه گذاری کردند شهرداری‌ها بود. آن‌ها سازمان شهرداری‌های کل کشور ورود پیدا کرده بودند و چندتا نشریه داشتند و بحث‌های رنگی و غیر رنگی  راه انداختند و زمینه را برای اتفاق‌های فکری و فرهنگی آماده کردند.

ناصری پور بیان کرد: سال ۸۸ در حقیقت نقطه آرمانی اون دیدگاه بود اما اشتباه آن‌ها این بود که تاثیر گذاری و تاثیر پذیری را در خط نورانی ولایت حساب نکرده بودند. وقتی این روند را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم تنها محاسبه اشکال دار آنها همین موضوع است. سال ۸۸ برای آنها قله نورانی و آرمانی بود و آدم براشون مهم نبود که چه شخصی می‌خواهد باشد بلکه هدف و جریان فکری مهم بود و آدم ها را تعویض می‌کردند. اما چون معادله کامل و دقیق نبود اتفاقی نیوفتاد.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: اگر اصحاب فکر، اگر قلم به دستان و اگر کسانی که در حوزه فکر مردم عمل می‌کنند، درست عمل می‌کردند، ۹ دی و ۶ دی اتفاق نمی‌افتاد بلکه همان ۳۰ خرداد قائله تمام می‌شد. این فاصله به خاطر بد عمل کردن جریان فکری و فرهنگی است. تاریخ گواه این است که هرگاه آن هسته اصلی خوب عمل نکرد اتفاق منحرف شد. پس وظیفه اصلی هدایت افراد برعهده جبهه فرهنگی است و جبهه فکری و فرهنگی انقلاب باید بیدار باشد و مردم را نسبت به اتفاق‌ها بدون نگاه‌های سیاسی، حزبی و گروهی و جناحی روشن کند و ما شاهد تداوم  این راه انقلاب و اتصال به قیام حضرت ولی عصر(عج) باشیم.

ناصری پور در پایان گفت: از همه عزیزانی که زحمت کشیدند و این برنامه را تشکیل دادند و از همه حاضران تشکر می‌کنم.

مردم از همه سلیقه‌های سیاسی در حماسه ۹ دی فتنه را خاموش کردند

در ادامه مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: شهدا پروا و مصلحت اندیشی نکردند. روز عاشورا شهدای کربلا دلشان نلرزید که حالا جبهه دشمن سی هزار نفر است و ما ۷۲ نفر هستیم. ایستادند و سپر شدند. شهدای ما هم نباید کمتر از شهدای کربلا داشته باشند. البته که آن‌ها از پسر پیامبر خدا دفاع می‌کردند، اما شهدای ما هم نور مطلق و امام بر حق را می‌دیدند و بصیرت داشتند.
 
وی افزود: فتنه از اول خلقت بوده است الان هم هست و از این به بعد هم وجود دارد. زمان علی(ع) آنقدر فتنه پررنگ شد و آنقدر فتنه‌گران سوار کار شدند که معاویه ۴ هزار منبر تاسیس و ۴ هزار منبری هم استخدام کرد. وقتی اما علی(ع) در محراب به شهادت رسید مردم گفتند آدم خوبی بود ولی چرا در مسجد؟ مگر علی نماز می‌خواند؟ تا این حد صحنه را عوض کردند.
 
صلاحی بیان کرد: هر چیزی که در دنیا اصل و حقش بود ناحق و بدلش هم هست. حق‌ترین حق‌ها خداست. ناحق می‌شود فتنه و هر چقدر ابزار داشته باشد بیشتر حقیقت را می‌پوشاند. آتش این فتنه بزرگی که چندسال اخیر رخ داد را خود آمریکایی ها درست کردند و از فتنه ۸۸ پشتیبانی کردند و برای آن تلوزیون درست کردند، رسما حمایت کردند و از سران فتنه اسم می‌اوردند و حمایت می کردند. البته اعتقاد من این است که سران فتنه انگلیس، امریکا و اسراییل بود و این‌ها بازی خورده بودند و در نهایت نانش را آنها خوردند.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری گفت: حماسه ۹ دی که مردم از همه سلیقه‌های سیاسی آمدند، این فقته را خنثی کرد. البته فتنه باز هم هست منتها باید به هوش باشیم و مسئولان اجرایی کشور به مشکلات مردم رسیدگی کنند که به خاطر این مشکلات ضد انقلاب سوار کار نشود. دشمن از هر امکانی برای خودش فرصت سازی می‌کند.
 
صلاحی در پایان گفت: اما شما خانواده‌های شهدا در اوج بصیرت، تمام همت خود را به کار بستید و دین شما تا قیامت به گردن همه هست و همه ما تا قیامت مدیون فرزندان شما هستیم.  شما دوستان فرهنگی بصیرت‌افزایی وظیفه جدی شماست و صدا و سیما با مستند‌سازی و برنامه‌های متنوع فرهنگی وظیفه غبار‌روبی از این فتنه را دارد. برای حضور خانواده‌های شهدا و همه کسانی که برای این برنامه زحمت کشیدند، تشکر می‌کنم.

مردم از همه سلیقه‌های سیاسی در حماسه ۹ دی فتنه را خاموش کردند
 
در آیین تجلیل از حماسه آفرینان ۹ دی، مستند «زخم تازه»، تولید سازمان فرهنگی هنری شهرداری نمایش داده شد. همچنین احمد بابایی شاعر جوان شعری با موضوع حماسه ۹ دی خواند و نماهنگی با این موضوع پخش شد.

همچنین در این مراسم از تمبری با تصویر شهید ۱۸ ساله، حسین غلام کبیری رونمایی  و در ادامه  از پدر شهید امیرحسام ذوالعلی تجلیل شد.

مردم از همه سلیقه‌های سیاسی در حماسه ۹ دی فتنه را خاموش کردند
 
در پایان مراسم حکم ریاست باشگاه گفتمان انقلاب اسلامی به عبدالمطهر محمدخانی داده و از تعدادی از صاحبان فرهنگ و هنر که در مورد حماسه ۹ دی آثاری خلق کرده اند، قدردانی شد.
 
مرتضی شعبانی، مستند ساز دفاع مقدس برای ساخت مستندی درباره ندا آقاسلطان
علی براتی، هنرمند عرصه نمایش و آفرینش نمایش «حماسه حضور»
رئوف محسنی، عکاس، برای تهیه تصاویری از ۹ دی ۸۸
میثم محمد حسنی، برای راه اندازی سایت دوئل و تولید محتوا
مصطفی محدث خراسانی، برای سرودن اشعار انقلابی و شعر آیینی «حماسه بصیرت»
محمد حسن روزی طلب، نویسنده کتاب «اینجا فتنه‌ای رخ داده است»
حسن میثمی، فعال رسانه‌ای
حسین دلاوری، رییس خانه سرود انقلاب اسلامی برای تولید اثر فاخر در ۹ دی
مطالب مرتبط
نظر شما