شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۱
کد خبر: ۹۶۴۶۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
فرهنگ‌سرای فردوس همزمان با دهه مبارک فجر انقلاب و با مشارکت امور بانوان شهرداری تهران، نشست «جوانان و دهه فجر» را در قالب گفت‌وگوی بین نسلی با حضور جمعی از صاحب‌نظران برگزار کرد.
گفتگوی بین نسلی در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست تخصصی «جوانان و دهه فجر» به مناسبت فرا رسیدن سی و نهمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با موضوع «بررسی شکاف بین نسلی قبل و بعد از انقلاب» با حضور فریبا ابتهاج کارشناس، فهیمه فیروزفر رییس توانمندسازی بانوان شهرداری تهران، سهیلا خلجی مشاور شهردار منطقه ۵ در امور بانوان، تعدادی از منتقدان جوان، جمعی از دانش آموزان و دانشجویان، عصر دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

از دیدگاه روان شناختی و جامعه شناختی، بین بینش‌ها، منش‌ها و خواسته‌های دو نسل، تفاوت وجود دارد؛ به صورت طبیعی، هیچ نسلی آینه تمام نمای آرمان‌های نسل قبل، به ویژه انعکاس دهنده خصلت‌ها و منش‌های آنها نیست. هر نسلی شرایط و خصوصیات روانی اجتماعی خاص خود را دارد که قطعاً جنبه‌های مثبت و منفی را در بر می‌گیرد. تحول اقتضا دارد که نسل جدید در منش، خصلت و بینش، تابلوی نسل قبل نباشد؛ به خصوص با توجه به اینکه سرعت تحولات در تمامی عرصه‌های زندگی بشری، شتاب فزاینده و رو به تزایدی یافته است.

فریبا ابتهاج در جمع جوانان حاضر و با سوالات چالشی از سوی دو منتقد جوان که به نمایندگی از دختران و پسران حضور داشتند، با اشاره به ارزش‌های اولیه انقلاب اسلامی گفت: این ارزش‌ها در حال حاضر هم وجود دارد ولی شکل آنها تغییر یافته است. واقعیات موجود پیرامون نسل‌های انقلاب اسلامی، بیانگر این نکته مهم است است که بخشی از تفاوت‌های موجود بین نسل‌ها، کاملاً طبیعی است. خواسته‌ها و احساسات نسل جوان هر جامعه‌ای، با نسل پیش متفاوت است این تفاوت اگر به درستی شناخته شود و با شیوه‌های صحیح با آن برخورد گردد، نه تنها عارضه‌ای به دنبال نخواهد داشت که موجب پختگی و ارتقای نسل‌های آینده خواهد شد.

در ادامه فهمیه فیروزفر رییس اداره توانمند سازی بانوان شهرداری تهران نیز در تایید سخنان فریبا ابتهاج، از خاطرات خود در دوران انقلاب گفت و به مشکلاتی که به دلیل نبود آزادی‌های مدنی در آن دوران جوانان را تهدید می‌کرد، اشاره کرد و از جوانان حاضر در نشست خواست که موضوعات خود در این خصوص را در قالب سوال عنوان کنند.

سهیلا خلجی مشاور شهردار منطقه ۵ در امور بانوان نیز چالش‌های دوران قبل از انقلاب به ویژه برای قشر دانش آموز و دانشجو را برشمرد و تصریح کرد: یکی از دلایل پیروزی انقلاب اسلامی آرمانخواهی جوانان آن دوره بود که برای دستیابی به آرمان‌های خود با اتحاد و همدلی و هدف واحد، به پیروزی رسیدند در صورتی‌که وقتی مقایسه می‌کنیم، سطح آرمان‌های نسل فعلی پایین آمده و این آسیبی است که باید با گفتگوهای بین نسلی، آنها را از بین برد.

در انتهای نشست، جلسه پرسش و پاسخ میان جوانان حاضر و کارشناسان مدعو برگزار شد که سوالات غالبا چالشی شرکت کنندگان از سوی میهمانان برنامه پاسخ داده شد و ۴ عنوان کتاب با موضوع انقلاب و شکاف‌های بین نسلی و چالش‌های موجود در این حوزه به شرکت کنندگان اهداء شد.
نظر شما