جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۱۷
کد خبر: ۹۷۲۷۴
|
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و هنر انقلاب گفت: شعر انقلاب تحولی عظیم در حوزه ادبیات بود. همراهی، همگامی و هم‌زبانی با مردم رمز ماندگاری هنر انقلاب است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، درباره چهملین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جایگاه هنر انقلاب طی این چهار دهه گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب واقعی بود و از همین رو عرصه فرهنگ و هنر از برکت وجود چنین حرکت مبارکی تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرد و از سال ۵۷ تا امروز اتفاقات بسیار بزرگی در بستر انقلاب اسلامی به وجود آمده است.
 
وی ادامه داد: یکی از عرصه‌های موفق هنر و فرهنگ انقلاب، ادبیات و عرصه شعر بود. تربیت این تعداد از شعرای بزرگ از جمله قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، سید حسن حسینی و ... نشان می‌دهد که چه تحول عظیمی رخ داد و انقلاب تا چه حد توانست مسیر هنر را در جهت ارزش‌های والای انسانی،‌ دینی و اعتقادی تغییر جهت بدهد.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه ادبیات عرصه‌ای از جنس مردم و برای مردم است، افزود: شعر رابطه تنگاتنگی با فرهنگ مردم ایران دارد و نمی‌توان گفت که ادبیات مسئله‌ای جدا از فرهنگ عامه است؛ از همین رو اگر مشاهده می‌شود در عرصه ادبیات، کتاب، رمان، شعر، نمایشنامه و فیلم‌نامه این‌چنین موفقیت‌هایی کسب شده تماما به برکت انقلاب و حضور همه اقشار جامعه در میدان عمل بوده است.
 
اوحدی اضافه کرد: از میان ابیات سروده شده شعرای انقلاب، بوی سرزندگی، بوی طراوت، عطر اتحاد و همراهی و نجوای انگیزه و تبلور به مشام می‌رسد. ماهیت ذاتی و جوهری انقلاب اسلامی تحرک و فعالیت برای حرکت در مسیر اعتقادات است. ادبیات انقلاب ظرفیت بسیار بالایی را ایجاد کرد و امروز در چهملین سال پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانیم بگوییم که مبعث فرهنگی و هنری انقلاب به وقوع پیوسته است.
 
وی تصریح کرد: در فرهنگ و آیین ما، چهل عدد تکامل، بلوغ و رستگاری است. در فرهنگ ما عدد چهل بسیار مقدس است؛ زیرا اتفاقات بزرگ در چهملین سال، چهلمین دوره و یا چهملین بار رقم خواهد خورد. از همین رو امیدواریم در این سال مبارک هنر انقلاب بالنده تر از همیشه، در تمام عرصه ها موفق و پیروز باشد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران درباره شعر دفاع مقدس نیز گفت: حماسه‌آفرینی و نقل حماسه وجدآفرین است. در دوران دفاع مقدس، شعر یکی از متمایزترین هنرها بود. سینما، تئاتر و یا هر رشته هنری دیگر قادر نیست به‌خوبی منتقل شود اما نقل شعر از ویژگی های منحصر به فرد این هنر است. در زمان جنگ رزمندگان با همین ابیات حماسه‌ای دیگر خلق می‌کردند.

اوحدی در پایان با تاکید بر برنامه‌ریزی دقیق برای پیشبرد برنامه های هنری و فرهنگی کشور گفت: عرصه هنر دستوربردار نیست و باید با ایجاد فضای مناسب و رشد هنرمندان، مسیر موفقیت آنان را فراهم کنیم. هنرمند برای خلق یک اثر فضا می‌خواهد و این فضا مجموعه‌ای امکانات، آزادی عمل و فراغ بال می‌خواهد تا ذهنش را پرواز دهد و ابتکار خلق کند. از همین رو باید برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با آسودگی خاطر دست به خلق اثر بزنند. امیدواریم مشکلات پیش رو برداشته شود و بتوانیم شاهد موفقیت‌های بزرگ‌تری در عرصه هنر انقلاب باشیم.

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری،
نظر شما