شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۳۵
کد خبر: ۹۷۵۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۰ آیین رونمایی از کتاب «پنج گنج مبارک» را روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار کرد.
کتاب «پنج گنج مبارک» در فرهنگ‌سرای کتاب رونمایی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از کتاب «پنج گنج مبارک» روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه در فرهنگ‌سرای کتاب واقع در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۰ برگزار شد. 

حسین ربیعی نویسنده این کتاب در این نشست گفت: من در دانشگاه رشته کارگردانی خواندم و آن زمان استاد اردلان از پیشکسوتان خیمه‌شب‌بازی، گفتند این هنر سنتی در حال از بین رفتن است. بنده هم از سال ۷۳ شاگردی استادان این عرصه را آغاز کردم و تا به امروز این فعالیت را انجام می‌دهم.

وی ادامه داد: سال ۱۳۷۴ در یک جشنواره دانشجویی شرکت کردم و خانم فاطمه معتمدآریا به عنوان یکی از اعضای هیئت انتخاب این جشنواره، به دلیل احیای هنر خیمه‌شب‌بازی، نمایش مرا انتخاب کردند. 

ربیعی درباره سختی‌های این نمایش سنتی عنوان کرد: خیمه‌شب‌بازی سختی‌های زیادی دارد، به دلیل اینکه عروسک‌ها نخی هستند، گاهی نخ‌ها در هم گیر می‌کنند و کار به هم می‌پیچد. گاهی در جشنواره‌های بین‌المللی که شرکت می‌کنیم، ۱۲ عروسک همزمان روی صحنه می‌رود که اداره کردن آنها کار ساده‌ای نیست. به همین دلایل است که دانشجوهای نمایش کمتر به سمت خیمه‌شب‌بازی می‌روند. 

وی اضافه کرد: امیدوارم مسئولان فرهنگی به خوبی از نمایش‌های سنتی و آیینی کشور حمایت کنند. تعزیه، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و سیاه‌بازی برخی از این هنرها هستند که برای تداوم یافتن نیاز به حمایت دارند. 

ربیعی درباره کتاب «پنج گنج مبارک» گفت: این کتاب شامل سه نمایشنامه بزرگسال و دو نمایشنامه کودک است. «مبارک و دیو سیاه» و «محله عروسک‌ها» برای کودکان نوشته شده‌اند. در این کتاب سعی کرده‌ام قصه‌های قدیمی را با داستان‌های امروزی تلفیق کنم که هم به سنت‌ها توجه شود و هم مخاطبان کم سن تر جذب شوند. 

اجرای زنده نمایش خیمه‌شب‌بازی برای مخاطبان بخش پایانی این برنامه بود. 
نظر شما