جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۲۹
کد خبر: ۹۸۳۷۳
|
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲
مروری بر فعالیت اولین باشگاه فیلم پایتخت
در گفت‌وگو با کورش جاهد مسئول برگزاری نشست‌های باشگاه فیلم تهران، مروری داشتیم بر فعالیت این باشگاه که به عنوان اولین و قدیمی‌ترین باشگاه فیلم پایتخت شناخته می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کورش جاهد دانش‌آموخته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره است و تاکنون فیلم‌های کوتاه زیادی ساخته؛ او همچنین دو کتاب تالیفی دارد «تحلیل و درک فیلم در دنیای پست مدرن» که به بررسی فیلم‌های شاخص سینمای جهان در ۳۰ سال اخیر می‌پردازد و توسط نشر پرنده منتشر شده و کتاب دیگرش «سینما در دوران جدید» به زودی از سوی همین نشر، منتشر می‌شود. او که تجربه داوری در جشنواره چشم سوم هند را دارد، سال‌ها در بنیاد فارابی فعال بوده و مسئولیت دعوت و هماهنگی میهمانان خارجی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را بر عهده داشته است. از سال ۸۵ به عنوان مسئول امور بین‌الملل جشنواره فیلم شهر، وارد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد و از سال ۸۹ به عنوان مسئول فیلم و سینما وارد فرهنگ‌سرای ارسباران شد. 

باشگاه فیلم تهران، ۴۷۳ نشست در ۱۳ سال فعالیت
 
جاهد که این سال‌ها به عنوان مسئول برگزاری نشست‌های باشگاه فیلم تهران مشغول به فعالیت است، درباره این نشست‌ها گفت: سال ۸۴ باشگاه فیلم تهران به عنوان اولین باشگاه فیلم در پایتخت با سرپرستی مرحوم علی معلم تاسیس شد، سال‌ها بعد مجید اسلامی مدیریت آن را بر عهده گرفت تا اینکه از سال ۸۹ من به عنوان مسئول فیلم و سینما در فرهنگ‌سرای ارسباران مشغول به فعالیت شدم. در این مدت تلاش کرده‌ایم تا یکشنبه هر هفته میزبان علاقه‌مندان به سینما که به عضویت این باشگاه درآمده‌اند باشیم و توانسته‌ایم در این ۱۳ سال ۴۷۳ نشست برگزار کنیم که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود.
 
این منتقد درباره رویکرد نشست‌های باشگاه فیلم تهران باین کرد: رویکرد این نشست‌ها تا چند سال گذشته این بود که با گرفتن مجوز تک نمایش، فیلم‌هایی که هنوز به صورت عمومی اکران نشده‌ بودند و فیلم‌های جنجال برانگیزی بودند را نمایش داده و نقد و بررسی می‌کردیم. اما این سال‌ها فیلم‌های روزی که روی پرده سینما هستند با حضور عوامل نمایش می‌دهیم و نقد و بررسی می‌کنیم. 

باشگاه فیلم تهران، ۴۷۳ نشست در ۱۳ سال فعالیت

وظیفه نهادهای فرهنگی پالایش روانی جامعه است
 
وی درباره مشکلاتی که این سال‌ها برای برگزاری نشست‌های باشگاه فیلم با آن روبه‌رو بوده گفت: شاید مهم‌ترین مشکل ما به بودجه برگزاری نشست‌ها باز می‌گردد. در این سال‌ها بودجه نه تنها افزایش نداشته، بلکه کاهش هم پیدا کرده است. این در حالی است که نشست‌های نقد و بررسی فیلم‌ها به طور شگفت‌انگیزی افزایش داشته‌اند و فیلمی برای حضور در یک دانشگاه یا در محافل فرهنگی دیگر چند برابر بودجه ما، دستمزد می‌گیرد و با وجود آنکه شاید خود هنرمندان تمایل به پخش آثارشان در نشست‌هایی شبیه به نشست باشگاه فیلم تهران دارند، به این دلیل که در نهایت صرفه اقتصادی برای تهیه‌کننده و پخش کننده ندارد، به سختی می‌توانند در این دست نشست‌ها حاضر شوند.
 
جاهد درباره تاثیر این گردهم‌آیی‌ها گفت: جامعه‌شناس‌ها معتقدند که اساسا سینما و صحبت کردن درباره آن باعث پالایش روانی جامعه می‌شود به این دلیل که به نوعی بازتاب دیگری از واقعیت‌هاست. به نظر من یکی از مهم‌ترین وظایف نهادهای فرهنگی همین پالایش روح جامعه است. مراکز فرهنگی هنری راه‌های تنفس شهر هستند و در روزگاری که مصائبی مانند ترافیک، آلودگی و تورم پیرامون شهروندان را گرفته است، باید محفلی باشد که او را برای ساعاتی از غوغای جهان فارغ کند یا به او و به جهان‌بینی‌اش کمک کند که بر این مصائب چیره شود. 
 
وی در پایان افزود: نشست‌های شناسنامه‌دار باید حمایت، حفظ و تقویت شوند. امیدوارم مدیران ارشد ما چاره اندیشی کنند. به سادگی می‌توان با امضای یک تفاهم‌نامه با سازمان سینمایی منشا اتفاقات بزرگی شد.
 
برای عضویت در باشگاه فیلم تهران به تیوال مراجعه کنید.

فرهنگ‌سرای ارسباران علاوه بر نشست‌های باشگاه فیلم شهر در حوزه سینما با برگزاری نشست‌های تحلیل تخصصی فیلم، فیلمنامه‌نویسی و بازیگری میزبان علاقه‌مندان به هنر هفتم است.
کورش جاهد همچنین نشست‌های نقد و تحلیل فیلم را هر دوشنبه در فرهنگ‌سرای ابن‌سینا برگزار می‌کند.
 

نظر شما