پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۲
کد خبر: ۹۸۴۰۴
|
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
میلاد عرفان‌پور فرهنگ‌‌سرا را مهم‌ترین پایگاهی می‌داند که می‌تواند با مردم ارتباط و تعامل فرهنگی برقرار و برای جوانان الگوسازی فرهنگی کند.
حضور ۱۵ ساله در فرهنگ‌سراها از شیراز تا تهرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در حاشیه نشست رونمایی مجموعه شعر «تماشایی» در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی، میلاد عرفان‌پور نویسنده کتاب «تماشایی» در گفت‌وگو با رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری درباره تازه‌ترین اثر خود گفت: کتاب «تماشایی» دهمین مجموعه شعر مستقل من است که در انتشارات شهرستان ادب در سه قالب شعری و در سه فصل؛ غزل‌ها، نیمایی‌ها و رباعی‌ها منتشر شده است. این مجموعه شعر شامل ۷۰ رباعی، ۴۰ نیمایی و ۲۰ غزل با موضوعات مختلف و با محوریت اجتماعی و عاشقانه است.

میلاد عرفان‌پور با اشاره به تاثیر فرهنگ‌‌سراها برای علاقه‌مند کردن مخاطبان به حوزه ادبیات و شعر گفت: فرهنگ‌سراها یکی از مهم‌ترین پایگاه‌هایی است که بی واسطه با مردم ارتباط و تعامل فرهنگی برقرار می‌کند. این مراکز هر چقدر در حوزه برگزاری نشست‌های تخصصی ادبیات فعال‌تر و پویاتر باشند، بیشتر می‌توانند معرف شعر امروز به مخاطب عام در شهرها و محله‌ها باشند. همچنین می‌توانند در حوزه افزودن به گنجینه نظری پیرامون ادبیات کمک کنند و به مولفان جوان و نویسندگان و شاعرانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند انگیزه دهند و نقاط ضعف و قوت کار آن‌ها را یادآور شوند تا سیر صعودی مولف شکل بگیرد.

این شاعر جوان درباره نقش فرهنگ‌سراها در الگوسازی برای جوانان گفت: فرهنگ‌سراهای تهران باید وارد این حوزه شوند که برای الگوسازی از چهره‌های ادبی و فرهنگی استفاده کنند. یعنی مردم الگوهای خود را به جای اینکه از چهره‌های برساخته رسانه‌ها که بعضا از مایه فرهنگی تهی هستند بگیرند، از کسانی الگو بگیرند که به واقع در حوزه فرهنگ، علم، دانش و هنر صاحب اندیشه پیش رونده و صاحب جایگاه فکری هستند.

 میلاد عرفان پور که به صورت ثابت در نشست‌های ادبی فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی حضور دارد، از تجربه و فعالیت خود در دیگر فرهنگ‌سراهای تهران گفت: در سه فرهنگ‌سرای شفق، ابن سینا و انقلاب اسلامی به طور مستمر فعالیت داشته‌ام. با تجربه فعالیت در این سه مرکز احساس می‌کنم فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در برگزاری برنامه‌های تخصصی در حوزه ادبیات مصمم‌تر و همراه‌تر است. جا دارد از مدیریت فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی که همراهی کاملی با ما داشته و باعث برگزاری برنامه‌های مختلف ادبی شده است، تشکر کنم. هرچند در فرهنگ‌سراهای دیگری هم که بودم همیشه مدیران همدل و پویایی حضور داشتند که به برگزاری این فعالیت‌ها کمک می‌کردند. اما یک مشکلی که در فرهنگ‌سراها وجود دارد و می‌شود به عنوان انتقاد مطرح کرد این است که خیلی سریع مدیریت فرهنگ‌سراها عوض می‌شود. برای مثال من در مدت سه سالی که در یکی از فرهنگ‌‌سراها فعالیت می‌کردم  ۴ یا ۵ مدیر عوض شد. طبیعتا کارهایی که برای آن فرهنگ‌سرا انجام می‌شود نظامی پیدا نمی‌کند و مدام از هم می‌‌پاشد و دوباره شکل می‌گیرد و در نهایت به هدف خود نمی‌رسد. هر مدیر سلیقه خودش را دارد.
 
میلاد عرفان‌پور با اشاره به فعالیت فرهنگ‌‌سراها به صورت تخصصی در حوزه ادبیات گفت: جای برنامه‌های عمومی‌تر که مردم عام به بهانه آن به سمت ادبیات کشیده شوند در فرهنگ‌سراها خالی است. برنامه‌ای که ترکیبی باشد از هنرهای مختلف مثل موسیقی و شعر که به بهانه آن علاوه بر اینکه شعر مخاطب خاص خود را پیدا می‌کند، مخاطب عام گسترده‌تری برای شنیدن شعر شکل بگیرد.
 
این شاعر جوان شیرازی در پایان به حضور خود در فرهنگ‌سراها از دوران نوجوانی اشاره کرد و گفت: در دوران نوجوانی و در شهر شیراز هم مخاطب فرهنگ‌سرا بودم و هم جلسات شعر برگزار می‌‌کردیم. در حقیقت بیش از ۱۵ سال است که با فرهنگ‌سراها از شیراز تا تهران در ارتباط هستم.
مطالب مرتبط
نظر شما