یادداشت
حقیقت تکهمسری
غلامعلی افروز
ازدواج یک نیاز فطری و ضرورت اجتماعی برای نیل به آرامش ماندگار است. فلسفه خلقت بر زوجیت استوار است، خالق زوج آفرین همه هستی را زوج میآفریند. همه نطفهها در گستره هستی، همزمان در یک توازن عقلانی، جهانشمول و لایتغیر، دختر و پسر آفریده میشوند.
در این نگاه، عدالت و تساوی جنسیتی در آفرینش، از اصلیترین مؤلفه های فلسفه خلقت و آمادگی برای ازدواج است. در این معنا، خالق زوج آفرین، آن حکیم قدیر، جنسیت نطفهها را در رحمها، همزمان دختر و پسر رقم میزند، برای هر زنی مردی و برای هر مردی زنی را میآفریند. همین است که در یک جامعه سالم، پر امنیت، متعالی، فارغ از حاکمیت نگرشهای کلیشهای ناصواب اجتماعی و به دور از درگیریها و نزاعهای داخلی، خصومتها و جنگهای خارجی، و کشته شدن جمعی از مردان جامعه، هر مردی فرصت ازدواج با یک زن را مییابد.
در این موقعیتها، به طور کلی یک مرد متعهد با اندیشه عدالت محوری نمیتواند بیش از یک همسر انتخاب کند. بدیهی است موارد استثنا در شرایط خاص فوقالعاده نادر است، اما اصالت در تکهمسری است. ضمن اینکه در شرایط کنونی به دلایل خاصی از جمله فراوانی بیشتر سقط جنین دخترها نسبت به پسرها، تعداد دختران کمتر از پسرهاست. به عنوان مثال، امروزه در چین به علت قانون تاکید بر تکفرزندی و نگرش بسیاری از زوجین در برخورداری از تکفرزند پسر، شاهد کمبود بیش از یکصد میلیون دختر در چین هستیم! به گونهای که جمع کثیری از آقایان داوطلب ازدواج موفق به ازدواج با دخترخانمهای چینی نخواهند بود!
مطابق آمار سازمان ثبت احوال کشور نیز در قبال هر یکصد شناسنامهای که برای نوزادان دختر صادر میشود، ۱۰۴ شناسنامه برای نوزادان پسر صادر میشود! یعنی تولد پسرها حدود ۴ درصد بیشتر از دختران است.
به نظر اینجانب طرح مسئله چندهمسری در شرایط کنونی و برگزاری دورههای به اصطلاح آموزشی برای مردان چند همسر نمیتواند یک امر منطقی و معقول باشد. به صرف اینکه درصد قابل توجهی از دختران آماده ازدواج فرصت ازدواج مطلوب را نیافتهاند، و یا اینکه تعداد قابل ملاحظهای از خانمهای جوان و میانسال از همسرشان جدا شدهاند و یقیناً حق دارند با آقایان مجرد ازدواج کنند، شایسته نیست بحث چندهمسری برای آقایان مطرح شود.
اما آنچه که شایسته و بایسته است، تلاش جمعی و عزم همگانی برای آفرینش بستر مطلوب ازدواج برای همه داوطلبان ازدواج است. بدون تردید اندیشه و تأمل در موانع فرهنگی و اجتماعی ازدواج، ایجاد و تقویت احساس امنیت روانی، نگرش مثبت و انگیزه غنی به ویژه در آقایان مجرد برای ازدواج به هنگام، امری بسیار مهم و سترگ است.
در واقع، سن حقیقی انسان برایندی است از سه مؤلفه اصلی ۱) سن زیستی و ساختار ژنتیکی ۲) سن روانی و کفایت عقلانی و قابلیت آرامش آفرینی ۳) سن شناسنامهای. صرف نگاه به شناسنامه و سن تقویمی داوطلبان ازدواج، نمیتواند امری معقول و مطلوب باشد. به عنوان مثال سن زیستی دختران اول خانواده از سن زیستی دختران کوچکتر خانواده جوانتر است.
خلاصه کلام آنکه در شرایط امروز جامعه ایران اسلامی، مطلوب آن است که فرصت ازدواج به هنگام را با ترغیب و تشویق و حمایتهای مستمر برای همه دخترها و پسرهای داوطلب ازدواج فراهم کنیم و مراقب باشیم به جای استواری در این مسیر بیراهه نرویم.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار