روح مدرنیته رب جدیدی برای انسان تراشیده است
آیتالله سید یدالله یزدانپناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادیمحور لذتگرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.
آیتالله سید یدالله یزدانپناه در یکی از جلسات تفسیر
قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را
پذیرفتن قوانین انسان مادیمحور لذتگرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید
در زندگی بشر دانست.
«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم
آیه ۵۵ سوره
نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی
آن است که احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان
محور باشد و انسانمحوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه
انسان لذتگرا را پرستیده است.
امروز روح
مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است
در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان
لذتگرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیدهایم. امروز روح مدرنیته یک
رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه میکند و خدا را به
پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید میپذیرد. آن هم نه انسان عبد
جانشین خدا بلکه انسان لذتگرای مادی.
آمیخته شدن
منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی
غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر
جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک
معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی
میکنیم.این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام میگوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را
حرام میداند، این امر امروز هم معنی میدهد و این شرک امروز هم وجود دارد.صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک
فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث
ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و...
شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.
«ایاک نعبد» یعنی ساختارهای اجتماعی ما براساس ساختارهای ناب
توحیدی شکل گیرد
حال «ایاک نعبد» به ما یاد میدهد که با مدرنیته به لحاظ
اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختارهای اجتماعی ما براساس ساختارهای
ناب توحیدی شکل گیرد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران