کد خبر: ۱۰۴۹۶۴

روح مدرنیته رب جدیدی برای انسان تراشیده است

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم
آیه ۵۵ سوره نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی آن است که احدی و هیچ چیزی را در  برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان محور باشد و انسان‌محوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه انسان لذت‌گرا را پرستیده است.

امروز روح مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است
در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان لذت‌گرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیده‌ایم. امروز روح مدرنیته یک رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه می‌کند و خدا را به پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید می‌پذیرد. آن هم نه انسان عبد جانشین خدا بلکه انسان لذت‌گرای مادی.

آمیخته شدن منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی
غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی می‌کنیم.این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام می‌گوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را حرام می‌داند، این امر امروز هم معنی می‌دهد و این شرک امروز هم وجود دارد.صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و... شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.

«ایاک نعبد» یعنی ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد
حال «ایاک نعبد» به ما یاد می‌دهد که با مدرنیته به لحاظ اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد. 
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴