کد خبر: ۱۰۴۹۶۴

روح مدرنیته رب جدیدی برای انسان تراشیده است

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم
آیه ۵۵ سوره نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی آن است که احدی و هیچ چیزی را در  برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان محور باشد و انسان‌محوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه انسان لذت‌گرا را پرستیده است.

امروز روح مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است
در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان لذت‌گرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیده‌ایم. امروز روح مدرنیته یک رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه می‌کند و خدا را به پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید می‌پذیرد. آن هم نه انسان عبد جانشین خدا بلکه انسان لذت‌گرای مادی.

آمیخته شدن منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی
غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی می‌کنیم.این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام می‌گوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را حرام می‌داند، این امر امروز هم معنی می‌دهد و این شرک امروز هم وجود دارد.صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و... شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.

«ایاک نعبد» یعنی ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد
حال «ایاک نعبد» به ما یاد می‌دهد که با مدرنیته به لحاظ اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد. 
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)