کد خبر: ۱۰۴۹۶۴

روح مدرنیته رب جدیدی برای انسان تراشیده است

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

آیت‌الله سید ید‌الله یزدان‌پناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادی‌محور لذت‌گرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.

«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم
آیه ۵۵ سوره نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی آن است که احدی و هیچ چیزی را در  برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان محور باشد و انسان‌محوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه انسان لذت‌گرا را پرستیده است.

امروز روح مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است
در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان لذت‌گرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیده‌ایم. امروز روح مدرنیته یک رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه می‌کند و خدا را به پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید می‌پذیرد. آن هم نه انسان عبد جانشین خدا بلکه انسان لذت‌گرای مادی.

آمیخته شدن منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی
غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی می‌کنیم.این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام می‌گوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را حرام می‌داند، این امر امروز هم معنی می‌دهد و این شرک امروز هم وجود دارد.صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و... شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.

«ایاک نعبد» یعنی ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد
حال «ایاک نعبد» به ما یاد می‌دهد که با مدرنیته به لحاظ اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختار‌های اجتماعی ما براساس ساختار‌های ناب توحیدی شکل گیرد. 
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران

فرهادی دوباره در فرانسه فیلم می‌سازد

اختصاص ۷۵ هزار مترمربع فضای مسقف برای برپایی نمایشگاه کتاب

هفدهمین نشست کانون هنری «دل‌آواز» در فرهنگسرای ابن سینا

کارگاه نقاشی و کاردستی برای کودکان همراه با قصه‌خوانی در خانه‌ فرهنگ باصفا

جواد رمضان‌نژاد رییس «ساترا» شد

انتشار مستندهای برگزیده «سینما حقیقت» در نمایش خانگی

اجتماع بزرگ سوگواری هیئات مذهبی منطقه ۲۲ در مراسم امام‌صادقی‌ها

آیین اختتامیه دومین جشنواره هنر عاماج با معرفی برگزیدگان در برج میلاد برگزار شد

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۲ اردیبهشت‌ماه

برنامه تعطیلی سینماها به مناسبت شهادت امام صادق(ع)

«پاپ» را در این فیلم‌ها ببینید

آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره موسیقی باران برگزار شد

برنامه‌های فرهنگسرای سلامت به مناسبت هفته سلامت اعلام شد

تازه‌ترین آمار درباره میزان مخاطبان «پایتخت ۷»

شب شعر سعدی در کتابخانه مصطفی رحماندوست

نمایشگاه مرور آثار اصل هنرمندان کارتونیست خارجی در خانه کاریکاتور ایران

نه دست مانده، نه تاب و توان به پیکر من...

«کارن همایونفر» چهره هنر انقلاب در سال ۱۴۰۳ شد / حاتمی‌کیا: کارن، کار خود را کرد!

کارگاه آموزشی «مزاج‌شناسی» در خانه فرهنگ پرواز

نشست نقد و بررسی کتاب «جاناتان مرغ دریایی» در کتابخانه تلاش

صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه

پنجاهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ایستگاه سعدی»

درخواست بیش از ۲۳۰۰ ناشر برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران

برپایی اولین بازارچه «کاسبان کوچک» در منطقه ۱۹