روح مدرنیته رب جدیدی برای انسان تراشیده است
آیتالله سید یدالله یزدانپناه در یکی از جلسات تفسیر قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را پذیرفتن قوانین انسان مادیمحور لذتگرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید در زندگی بشر دانست.
آیتالله سید یدالله یزدانپناه در یکی از جلسات تفسیر
قرآن به شرح بعد اجتماعی «ایاک نعبد» پرداخت و پذیرفتن جامعه براساس مدرنیته را
پذیرفتن قوانین انسان مادیمحور لذتگرا دانست و این اتفاق را پذیرفتن یک رب جدید
در زندگی بشر دانست.
«ایاک نعبد» یعنی احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم
آیه ۵۵ سوره
نور یک صحبتی درباره «ایاک نعبد» دارد. اینجا منظور از «ایاک نعبد» جنبه اجتماعی
آن است که احدی و هیچ چیزی را در برابر خدا قبول نکنیم. حال اگر کسی انسان
محور باشد و انسانمحوری را قبول کند، باید بگویم او خدا را پرستش نکرده بلکه
انسان لذتگرا را پرستیده است.
امروز روح
مدرنیته برای یک رب جدید تراشیده است
در صحنه اجتماعی اگر ما چنین کنیم یعنی اگر در جهت انسان
لذتگرای مادی گام برداریم اینجا ما یک رب جدید تراشیدهایم. امروز روح مدرنیته یک
رب جدید تراشیده است و برای حل و فصل مسائل فقط به انسان نگاه میکند و خدا را به
پستو برده است. رب جدید او انسان است و هرچه بگوید میپذیرد. آن هم نه انسان عبد
جانشین خدا بلکه انسان لذتگرای مادی.
آمیخته شدن
منطق مدرنیته با فرهنگ دینی و بوجود آمدن تناقضات در زندگی
غرب جامعه را بر این اساس تنظیم کرده و این منطق را به دیگر
جوامع از جمله جوامع اسلامی هم برده است و این منطق با فرهنگ دینی آمیخته شده و یک
معجونی بوجود آورده که گاهی تناقضاتی آشکار در جامعه بوجود آمده که ما با آن زندگی
میکنیم.این شریک قائل شدن برای خدا است و اینکه در آیه ۱۵۱ سوره انعام میگوید: برای خدا شریک قائل نشوید و آن را
حرام میداند، این امر امروز هم معنی میدهد و این شرک امروز هم وجود دارد.صحنه اجتماعی امروز در فضای مدرنیته شکل گرفته است. شاید یک
فرد مسلمان باشد و خدا را هم بپرستد و حتی این موضوعات را هم قبول نکند. اما بحث
ما آن صحنه اجتماعی است که براساس مدرنیته، لیبرال دمکراسی، اندیشه مارکسیسم و...
شکل گرفته که محوری غیر خدا در آن قرار گرفته است.
«ایاک نعبد» یعنی ساختارهای اجتماعی ما براساس ساختارهای ناب
توحیدی شکل گیرد
حال «ایاک نعبد» به ما یاد میدهد که با مدرنیته به لحاظ
اجتماعی بجنگیم، یعنی باید کاری کنیم که ساختارهای اجتماعی ما براساس ساختارهای
ناب توحیدی شکل گیرد.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمهسرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک میکند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانوادهها کمک بسیاری میکند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتیهای صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانههای کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچهکتابخونها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایراننوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار میکند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامهها- سهشنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمههای وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام
میثم درویشانپور: جشن ایران عزیز مثل یک دورهمی خانوادگی است
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در فرهنگسرای سرو