کد خبر: ۱۱۱۳۸۵

نقش فرهنگ ایرانی بر جامه و تن‌پوش‌جهانی

عطیه پژم

نقش فرهنگ ایرانی بر جامه و تن‌پوش‌جهانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر،  هویت هر ملیتی به‌ویژه در جوامع متمدن از خلال بروز مظاهری که نوعاً در وادی فرهنگ و هنر متجلی می‌شوند، قابل شناسایی است.

غنای چنین مظاهری آنچنان مترقی است که بدون شرح و گفتاری، خود گویای اصالت و قدمت فرهنگ و تمدنی است که خاستگاه آن‌هاست.

در به‌کارگیری این مظاهر در راستای معرفی فرهنگ و تمدنی خاص، نخستین گام شناخت آن‌هاست و در مواقعی همچون شرایط کنونی حاکم بر کشور ما به دلیل آنکه بسیاری از این مظاهر به دست فراموشی سپرده شده و یا به خاطر برخی غفلت‌ها از بین رفته و سرچشمه و منشأ فرهنگی آن‌ها ناپیداست، لذا نیاز به بازشناسی و احیا دارند.

در میان مظاهر مورد نظر اما شاید بتوان حوزه مد و لباس را به‌عنوان یکی از دردسترس‌ترین و ملموس‌ترین آن‌ها به شمار آورد، مظهری که با توجه به آنچه از اقلیم و سبک زندگی در میان اقوام گوناگون ایرانی منشأ گرفته است، لذا در عین وقار و متانت منبعث از خو و رفتار متعالی ایرانی، دارای انواعی درخور نیز است.

با این وجود اما چندان که باید و شاید ظرفیت و توان چنین مظهری برای نمود و بروز بیش از پیش فرهنگ مورد توجه قرار نگرفته است تا آنجا که به دلیل عدم شناخت درست و معرفی و ثبت درخور آن، اغلب شاهد جایگزینی آن با گونه‌ای از سبک پوششی مواجه هستیم که هیچ سنخیتی با زیرساخت‌های باوری، اعتقادی و فرهنگی ما نداشته و ندارد.

این در حالی است که عرصه مد و لباس برگرفته از سبک و مدل‌های اقوام ایرانی که به گواه بسیاری از کارشناسان و گردشگران خارجی ازجمله ناب‌ترین و زیبنده‌ترین پوشش‌های جهانی محسوب می‌شوند، نیازمند جریان و رویدادی هستند که آن‌ها را تبدیل به الگویی در بهره‌برداری طراحان و تولیدکنندگان این حوزه کند.

چرخه تولید در عرصه مد و لباس به جهت آنکه این اقلام به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین مایحتاج بشریت محسوب می‌شود، هیچ‌گاه از تکاپو و حرکت بازنایستاده و تنها به‌واسطه اعتماد زایی و اعتبار افزایی است که می‌توان برندها و شرکت‌های فعال در این عرصه را برای تولید هدفمند مشتاق و تهییج کرد.

حقیقت این است که اگر به توسعه فرهنگ و هنر در کشور می‌اندیشیم و بر اساس سند توسعه هنر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال اجرایی و عملیاتی شدن آن هستیم، ابتدا باید مقدماتی فراهم شود، ذهنیاتی برای پذیرش این تغییر بر اساس داشته‌های فرهنگی خودمان حاصل شود و سپس بر پایه آن به نهادینه شدن آن دلخوش باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
کامران فانی درگذشت
فیلم؛ تقدیر از مادران و معلمان دانش‌آموزان روشندل به همت مدیریت فرهنگی هنری مترو
کتاب «دانستنی‌هایی درباره ماشین‌های سرعتی» با تخفیف ۵۰ درصدی
احیای جشنواره تئاتر «شهر»؛ تئاتر رایگان برای همه شهروندان
آیین رونمایی از کتاب «سومین پر سیمرغ» در باغ کتاب تهران
آثار بخش مهمان هفتمین جشنواره تئاتر «شهر» اعلام شد
انتشار تصویر «بهنام تشکر» در نقش کارآگاه علوی/ اسامی دیگر کارآگاهان
روند درمانی رضا امیرخانی؛ عبور از نقطه اوج التهاب مغزی بدون آسیب ثانویه جدی
نقد و بررسی رمان «جای خالی سلوچ» در کتابخانه شهید جهان‌آرا
صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۴
«آیینه حوا»؛ بازتابی از نگاه زنانه در قاب هنر
موزه امام علی(ع) میزبان نقاشی قهوه‌خانه‌ای و آفرینش پرده‌ای عظیم از زندگی پیامبران
موضوع «تنبلی و اهمال کاری» در اندیشگاه ابرانسان بررسی می‌شود
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا می‌شود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیه‌کننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته می‌شود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش می‌آید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغ‌موزه قصر