کد خبر: ۱۱۱۳۸۵

نقش فرهنگ ایرانی بر جامه و تن‌پوش‌جهانی

عطیه پژم

نقش فرهنگ ایرانی بر جامه و تن‌پوش‌جهانیبه گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ وهنر،  هویت هر ملیتی به‌ویژه در جوامع متمدن از خلال بروز مظاهری که نوعاً در وادی فرهنگ و هنر متجلی می‌شوند، قابل شناسایی است.

غنای چنین مظاهری آنچنان مترقی است که بدون شرح و گفتاری، خود گویای اصالت و قدمت فرهنگ و تمدنی است که خاستگاه آن‌هاست.

در به‌کارگیری این مظاهر در راستای معرفی فرهنگ و تمدنی خاص، نخستین گام شناخت آن‌هاست و در مواقعی همچون شرایط کنونی حاکم بر کشور ما به دلیل آنکه بسیاری از این مظاهر به دست فراموشی سپرده شده و یا به خاطر برخی غفلت‌ها از بین رفته و سرچشمه و منشأ فرهنگی آن‌ها ناپیداست، لذا نیاز به بازشناسی و احیا دارند.

در میان مظاهر مورد نظر اما شاید بتوان حوزه مد و لباس را به‌عنوان یکی از دردسترس‌ترین و ملموس‌ترین آن‌ها به شمار آورد، مظهری که با توجه به آنچه از اقلیم و سبک زندگی در میان اقوام گوناگون ایرانی منشأ گرفته است، لذا در عین وقار و متانت منبعث از خو و رفتار متعالی ایرانی، دارای انواعی درخور نیز است.

با این وجود اما چندان که باید و شاید ظرفیت و توان چنین مظهری برای نمود و بروز بیش از پیش فرهنگ مورد توجه قرار نگرفته است تا آنجا که به دلیل عدم شناخت درست و معرفی و ثبت درخور آن، اغلب شاهد جایگزینی آن با گونه‌ای از سبک پوششی مواجه هستیم که هیچ سنخیتی با زیرساخت‌های باوری، اعتقادی و فرهنگی ما نداشته و ندارد.

این در حالی است که عرصه مد و لباس برگرفته از سبک و مدل‌های اقوام ایرانی که به گواه بسیاری از کارشناسان و گردشگران خارجی ازجمله ناب‌ترین و زیبنده‌ترین پوشش‌های جهانی محسوب می‌شوند، نیازمند جریان و رویدادی هستند که آن‌ها را تبدیل به الگویی در بهره‌برداری طراحان و تولیدکنندگان این حوزه کند.

چرخه تولید در عرصه مد و لباس به جهت آنکه این اقلام به‌عنوان یکی از ضروری‌ترین مایحتاج بشریت محسوب می‌شود، هیچ‌گاه از تکاپو و حرکت بازنایستاده و تنها به‌واسطه اعتماد زایی و اعتبار افزایی است که می‌توان برندها و شرکت‌های فعال در این عرصه را برای تولید هدفمند مشتاق و تهییج کرد.

حقیقت این است که اگر به توسعه فرهنگ و هنر در کشور می‌اندیشیم و بر اساس سند توسعه هنر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال اجرایی و عملیاتی شدن آن هستیم، ابتدا باید مقدماتی فراهم شود، ذهنیاتی برای پذیرش این تغییر بر اساس داشته‌های فرهنگی خودمان حاصل شود و سپس بر پایه آن به نهادینه شدن آن دلخوش باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)