کد خبر: ۱۱۴۰۶۵

یادداشت

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»

محسن سلیمانی فاخر

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم «مامان» از روابط  ساده انسانی  و درحین حال از پیچیدگی‌ تفکر و رفتار بشری حکایت دارد که بازی‌های فرمی‌اش از جمله « رؤیا افشار»، به نمایش این جهان سهل ممتنع  کمک شگرفی کرده است .فیلمساز با بیانی ساده  از این روابط سخن می گوید تا پیچیدگی ها و روابط هزار توی اندیشه  و عمل آنان را  تمام و کمال به عهده مخاطب بگذارد.  مادر کاراکتری است که ابعاد هرمنوتیک دارد و روابط او با محیط درونی اش روابطی دیالکتیک است، شاید او مادری است که  می توان« مام وطن» دانست که  نمی توان  به سهولت  و مقطوع عطایش را به لقایش بخشید.

در این فیلم مادری معرفی می شود که  خارج از کلیشه‌ها  و تیپ هاست. مادری که چهره آرام و معصوم و فداکاری ندارد اما در باطن به افق و آینده پسرانش می اندیشد و ذهنش  به آنان  و نیازهای آتی شان معطوف است . او ازخود گذشته نیست و زمینه را برای یک روابط با احساس مادری فراهم نکرده است  و بر خلاف پیروی از قالب های مرسوم ملودرام‌های اجتماعی  با سادگی ، در فرم و روایت به سراغ تجربه‌های متفاوتی میرود.

افشار در به‌وجود آوردن لحظاتی باورپذیر از زنی جنگ زده  که راننده تاکسی بی همسری است سربلند عمل می کند. او تجربه زندگی در جنگ را به نوعی در خانه مهیا و بازآفرینی کرده است و با استدلالی خاص فضا را متشنج کرده است. مهم و نقطه قوت فیلم آنست که مخاطب از همان ابتدا با نیاز قهرمان آشنا می‌شود و مشاهده می‌کند او برای رفع نیازهای خود و فرزندانش تلاش‌ می‌کند. مادر «مامان»  تصویری منحصر از  جهانی از انزوا ، سختی ،تنهایی و  انتزاع  رو می کند  که در تضاد و تقابل با واقعیت بیرونی‌ است.

مادری که از نه از سوی پسرانش ، نه از سوی همسر نداشته اش ، نه اقوامش و نه مخاطب قابل ستایش نیست .ایثار و مهر مادری اش کم رنگ است  اما مادرانه گی اش هم ناپیدا نیست . او زنی است که ابعاد  ناشناخته ای در روان و روح خود به همراه دارد  .مامان فیلم محترم و نوید سینماگری آگاه را می دهد.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
یادداشت فیلم مامان
اخبار مرتبط

یادداشت به مناسبت درگذشت فتحعلی اویسی

ای دریغ از عمر رفته سوز و سودای گذشته

ارسال نظر
آخرین اخبار
جشن «ایران عزیز» هر شب میزبان حدود ۳۰ هزار مخاطب است
نغمه‌سرایی اقوام ایرانی به مناسبت ایام ولادت «رحمت للعالمین»
«ایران عزیز»؛ جشن همدلی و مهر- مهرداد شفق
«ایران عزیز» به حفظ وحدت اقوام کمک می‌کند/ تاکید بر نیاز جامعه به نشاط
«ایران عزیز» به بازگرداندن آرامش قبل از جنگ به خانواده‌ها کمک بسیاری می‌کند
نمایشگاه آثار انتزاعی «نفس چوب» در فرهنگسرای ارسباران
آیین نمادین ساخت قایق با هدف همراهی با کشتی‌های صمود
بهترین هنرمندان در جشن «ایران عزیز» جمع هستند
فراخوان جشنواره شعر خاوران منتشر شد
پخش «مسابقه بزرگ ۱۰۰» از ۱۹ شهریور در شبکه سه
آغاز اکران فیلمی درباره شهدای غواص در «هنر و تجربه»
جشن «ایران عزیز»؛ نماد وحدت در کثرت اقوام ایرانی
جشن بزرگ ایران عزیز با هدف نمایش وحدت اقوام در دریاچه شهدای خلیج فارس(چیتگر) در حال برگزاری است
مردم ما به شادی عمومی احتیاج دارند/ لزوم توسعه فضای کسب و کار اقوام ایرانی
«قلک گمشده» در کارگاه آیات و نشانه‌های کتابخانه علامه جعفری
نمایشگاه عکس «به رنگ طبیعت» در فرهنگسرای امید
شصت و نهمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «ما زِ احسان خدا اخوان شدیم!»
یازدهمین نمایشگاه «ایران‌نوشت» از ۱۸ شهریور آغاز به کار می‌کند
چهارمین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برگزیدگان خود را شناخت
صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۴
نمایش و نقد فیلم «بیل را بکش» در فرهنگسرای ارسباران
اختتامیه هفتمین دوره جشنواره موسیقی الکترواکوستیک و نهمین دوره مسابقه «رضا کروریان» در فرهنگسرای ارسباران
تهران میزبان نغمه‌های وحدت/ حضور سفرا در جشن موسیقی اقوام
میثم درویشان‌پور: جشن ایران عزیز مثل یک دورهمی خانوادگی است
نشست تخصصی نقد و بررسی شعر و ترانه در فرهنگسرای سرو