کد خبر: ۱۱۴۰۶۵

یادداشت

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»

محسن سلیمانی فاخر

نمایش مادری با ابعاد هرمنوتیک و روابط دیالکتیکی در فیلم «مامان»به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، فیلم «مامان» از روابط  ساده انسانی  و درحین حال از پیچیدگی‌ تفکر و رفتار بشری حکایت دارد که بازی‌های فرمی‌اش از جمله « رؤیا افشار»، به نمایش این جهان سهل ممتنع  کمک شگرفی کرده است .فیلمساز با بیانی ساده  از این روابط سخن می گوید تا پیچیدگی ها و روابط هزار توی اندیشه  و عمل آنان را  تمام و کمال به عهده مخاطب بگذارد.  مادر کاراکتری است که ابعاد هرمنوتیک دارد و روابط او با محیط درونی اش روابطی دیالکتیک است، شاید او مادری است که  می توان« مام وطن» دانست که  نمی توان  به سهولت  و مقطوع عطایش را به لقایش بخشید.

در این فیلم مادری معرفی می شود که  خارج از کلیشه‌ها  و تیپ هاست. مادری که چهره آرام و معصوم و فداکاری ندارد اما در باطن به افق و آینده پسرانش می اندیشد و ذهنش  به آنان  و نیازهای آتی شان معطوف است . او ازخود گذشته نیست و زمینه را برای یک روابط با احساس مادری فراهم نکرده است  و بر خلاف پیروی از قالب های مرسوم ملودرام‌های اجتماعی  با سادگی ، در فرم و روایت به سراغ تجربه‌های متفاوتی میرود.

افشار در به‌وجود آوردن لحظاتی باورپذیر از زنی جنگ زده  که راننده تاکسی بی همسری است سربلند عمل می کند. او تجربه زندگی در جنگ را به نوعی در خانه مهیا و بازآفرینی کرده است و با استدلالی خاص فضا را متشنج کرده است. مهم و نقطه قوت فیلم آنست که مخاطب از همان ابتدا با نیاز قهرمان آشنا می‌شود و مشاهده می‌کند او برای رفع نیازهای خود و فرزندانش تلاش‌ می‌کند. مادر «مامان»  تصویری منحصر از  جهانی از انزوا ، سختی ،تنهایی و  انتزاع  رو می کند  که در تضاد و تقابل با واقعیت بیرونی‌ است.

مادری که از نه از سوی پسرانش ، نه از سوی همسر نداشته اش ، نه اقوامش و نه مخاطب قابل ستایش نیست .ایثار و مهر مادری اش کم رنگ است  اما مادرانه گی اش هم ناپیدا نیست . او زنی است که ابعاد  ناشناخته ای در روان و روح خود به همراه دارد  .مامان فیلم محترم و نوید سینماگری آگاه را می دهد.

گزارش خطا
برچسب‌ها:
یادداشت فیلم مامان
اخبار مرتبط

یادداشت به مناسبت درگذشت فتحعلی اویسی

ای دریغ از عمر رفته سوز و سودای گذشته

ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران