جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۷
کد خبر: ۱۱۹۷۰۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

باز خوانی «ایستر اگ»؛ به بهانه رازهای پنهان سریال« بازی مرکب »

امروزه ایستر اگ‌ها (Easter Egg) نقش مهمی در رسانه‌ها دارند. کسانی که می‌خواهند دنیای فیلم یا بازی‌شان گسترده و پویا باشد، قرار دادن ایستر اگ‌ها ضروری است. حتی یکی از لذت‌هایی که طرفداران از دیدن چند‌باره فیلم‌های مورد علاقه‌شان یا تجربه کردن دوباره بازی‌های ویدیویی می‌برند، پیدا کردن ایستر اگ‌هایی است که در تجربه اول متوجه‌شان نشده بودند.
باز خوانی «ایستر اگ»؛ به بهانه رازهای پنهان سریال« بازی مرکب »به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، امروزه «ایستر اگ‌ها» (Easter Egg) نقش مهمی در رسانه‌ها دارند.  کسانی که می‌خواهند دنیای فیلم یا بازی‌شان گسترده و پویا باشد، قرار دادن ایستر اگ‌ها ضروری است. حتی یکی از لذت‌هایی که طرفداران از دیدن چند‌باره فیلم‌های مورد علاقه‌شان یا تجربه کردن دوباره بازی‌های ویدیویی می‌برند، پیدا کردن ایستر اگ‌هایی است که در تجربه اول متوجه‌شان نشده بودند.

ایستر اگ در معنی لغوی به معنی« تخم مرغ عید پاک »است. یکی از رسوم این عید ،بازی‌ای به نام Easter Egg Hunt یا پیدا کردن تخم‌مرغ‌های عید پاک است. در این بازی، تعداد زیادی تخم‌مرغ تزئین شده و رنگی در فضای بزرگی پنهان می‌شود تا کودکان در یک زمان محدود به دنبال آن‌ها بگردند و به افرادی‌ که تخم‌مرغ‌های بیشتری پیدا کنند یا تخم‌مرغ‌های زیادی از یک رنگ داشته باشند جایزه‌ می‌گیرند.
در واقع  این واژه برای غربی‌ها، یادآور پیدا کردن اشیاء پنهان‌شده‌ای است که حکم یک جایزه را دارند. در دوران جدید هم وقتی صحبت از ایستر اگ‌های رسانه‌ها می‌شود، منظور شوخی‌ها یا نکات جالبی است که سازندگان، آن را از قصد در محصولشان پنهان کرده‌اند تا مخاطبان آن‌‌ها را پیدا کنند.
احتمالا پیدا کردن اولین موردی که یک نفر تولید کننده محتوا چیزی را در کارش پنهان کرده باشد، کار دشواری است.
حتی در بازی‌های ویدیویی متن‌محور قدیمی‌ هم کلماتی مخفی وجود داشت که تایپ کردن آ‌ن‌ها منجر به نتایج جالبی می‌شد. ولی اولین باری که کلمه ایستر اگ برای این کار استفاده شد، به سال ۱۹۷۹ و بازی Adventure برمی‌گردد که برای کنسول Atari 2600 عرضه شده بود.
 برای نمونه در کتاب یا فیلم Ready Player One ماجرا از این قرار است که در آن دوران، شرکت‌های بازی‌سازی بزرگ، نام برنامه‌نویس‌هایی را که روی بازی‌هایشان کار کرده بودند، فاش نمی‌کردند، زیرا می‌ترسیدند که شرکت‌های رقیب، نیروی کار ارزشمند و ماهرشان را با دستمزد‌های بالاتر از آن‌ها بربایند.
ایستر اگ‌ها درگیم پلی ها
از آن زمان به بعد ایستر اگ‌ها همه‌گیرتر شدند. گاهی این ایستر اگ‌ها صرفا تزئینی هستند که دنیای محتوا را برای مصرف کننده پویا‌تر کند. گاهی هم این ایستر اگ‌ها تاثیراتی در گیم‌پلی دارند (مثلا تغییر مدل اسلحه بازیکن، یا وجود مراحل مخفی). حتی گاهی سازندگان از ایستر اگ‌ها برای رساندن پیام‌های مخفی به مخاطبان استفاده می‌کنند، مثلا برای این که مخالفتشان با مدیریت را بیان کنند.

ایستر اگ‌ها در سینما
ایستر اگ‌ها در دنیای سینما و تلویزیون هم جایگاه ویژه‌ای دارند. اشاره به کاراکتر‌های غایب در فیلم‌های ابرقهرمانی بسیار متداول است. گاهی یک کاراکتر خاص در اپیزود‌های مختلف یک سریال پنهان شده است و بینندگان می‌توانند او را در پس زمینه پیدا کنند .
 در حال حاضر وجود ایستر اگ‌ها در فیلم‌های ابرقهرمانی به قدری مهم شده است که استودیو‌ها تلاش می‌کنند حتی در تریلر فیلمشان هم تعدادی ایستر اگ باشد و هواداران بعد از انتشار هر تریلر لیست بلند و بالایی از نکات مخفی و جالب آن پیدا می‌کنند! استودیو پیکسار هم یک ایستر اگ خاص در اکثر انیمیشن‌هایش دارد: یک تویوتا هایلوکس زرد که ماشین پیک رستوران Pizza Planet است.
یکی از کارهایی که صنعت سینما انجام داده است تا کمی جنبه تعاملی به ایستر اگ‌هایشان بدهند، قرار دادن صحنه‌های حذف شده یا امکانات مخفی در عرضه خانگی فیلم‌ها روی DVD است که برای دیدنشان باید مثلا در زمان خاصی از فیلم دکمه خاصی را روی کنترل دستگاه پخش فشار داد. یکی از جالب‌ترین این موارد، برای فیلم Memento بود که قابلیت دیدن فیلم به ترتیب وقایع زمانی آن روی DVD هایی که در بریتانیا عرضه شده بودند به صورت مخفی وجود داشت.

ایستر اگ‌ها و نرم افزار‌ها
حضور ایستر اگ‌ها در رسانه‌ها به دنیای فیلم و بازی‌های ویدیویی و کتاب و کامیک بوک و موسیقی و... محدود نیست و حتی در نرم افزار‌ها هم وجود دارد. در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، اگر به بخش اطلاعات دستگاه بروید و چند بار انگشتتان را روی بخش ورژن اندروید بزنید، انیمیشن یا مینی‌گیم کوتاهی با تم مربوط به آن نسخه از اندروید اجرا می‌شود.
در کل، ایستر اگ های دنیای رسانه ما را احاطه کرده‌اند .هواداران دوست دارند که دنبال نکات مخفی بگردند و با پیدا کردنشان لذتی دوچندان ببرند، و سازندگان هم متمایلند که تعامل کاربران با محصولاتشان بالاتر برود .

ایستراگ های بازی مرکب :
در ادامه به چند ایستر اگ از سریال بازی مرکب اشاره می کنیم؛ رازهایی  که هر کسی متوجهش نشده است.نکته‌ هایی جداگانه که قطعا مخاطب  از فهمیدن آنها لذت می برد .
اکثر  مخاطبان سریال دقت نکردند که روی دیوارهای استراحتگاه، نقش و نگاری وجود دارد. تعداد تخت خواب‌ها به علت تعدد بازیکن‌ها زیاد بود و به این راحتی نمی‌شد حدس زد روی دیوار چیزی حک شده است. از طرفی الان می‌توانیم به حماقت ژانگ دوک سو بخندیم که برای پیش‌بینی بازی بعدی به کاراکتر دکتر متکی شده بود. کل بازیکن‌ها از سر کنجکاوی می‌توانستند بازی بعدی را از همان ابتدای کار بفهمند!
جی یانگ، بازیکن شماره ۲۴۰ در نقطه‌ای از سریال به فیلمی اشاره می‌کند که در آن فیلم، لی بیونگ هون، بازیگری که نقش مرد پیشرو را در سریال بازی می‌کند در آن فیلم به ایفای نقش می‌پردازد.
 این ایستر اگ در زمانی رخ می‌دهد که جی یانگ با سه بیوک، بازیکن شماره ۰۶۷ حرف می‌زند. این اتفاق در قسمت ششم رخ می‌دهد؛ درست همان جایی که این دو شخصیت درباره این صحبت می‌کنند که با برنده شدن پول مسابقه قصد دارند چه کاری انجام دهند.
اینجاست که جی یانگ به سه بیوک می‌گوید باید به جزایر مالدیو برود. او خطاب به سه بیوک می‌گوید «مگه اون فیلم رو ندیدی؟ همون که لی بیونگ هون بازی می‌کنه؟». این شخصیت زنِ مرموز در ادامه حتی یک دیالوگ از زبانِ مرد نفوذیِ فیلم هم می‌گوید: «بیا یه نوشیدنی مخصوص مالدیو رو بخوریم»!
شخصیت پلیس «هوانگ جون هو»  در نقطه‌ای در اواخر داستان به فایل‌های آرشیوی دست پیدا می‌کند. در آن فایل‌ها، لیست با شماره‌ی یک شروع نمی‌شود. بلکه با بازیکن شماره ۰۰۲ آغاز می‌شود. البته در همان بازی اول هم کاملا مشخص می‌شود که ایل نام، کاراکتری نیست که بخواهیم دلمان برایش شور بزند.
در نقطه‌ای از بازی «چراغ سبز، چراغ قرمز»، ایل نام توسط عروسک متخاصم قصه شناسایی نمی‌شود. به همین دلیل است که این شخصیت با خیال راحت و با فراغ اقبال به بازی می‌پردازد.
از سویی دیگر، مرگ  دو شخصیت پیش‌تر از موعد در سریال پیش‌بینی می‌شود. دوک سو که در بازی پنجم خودش را از بالای پل به پایین پرت می‌کند. دقیقا همان مدل مرگی که در قسمت دوم می‌توانست برای‌ این شخصیت رخ دهد، اگر دوک سو به دست دشمنانش می‌افتاد. البته با این تفاوت که دوک سو در قسمت دوم خودش برای نجات جانش به پایین پل پرید اما در بازی پنجم، او ناخواسته از بالای پل به پایین پرت می‌شود.
شخصیت علی را نیز در ابتدای سریال با عجز و لابه تلاش می‌کند از رئیس بد اخلاقش دستمزدش را بگیرد و در انتها نیز پول را از او می‌دزدد. در پایان قصه‌ی تلخِ علی این اتفاق برای او رخ می‌دهد. درست زمانی‌که سانگ وو برای دزدیدن تیله‌های باارزشش، برای فریب علی دست به هر ترفندی از لحاظ کلامی و غیر کلامی می‌زند.



خبرهای مرتبط
نظر شما