نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی
فیلم «بدون قرار قبلی» هویت و بازگشت به ریشهها را روایت میکند
فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی ازجمله فیلمهای حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است، که ظریف و انسانی، بحث هویت، خودشناسی و بازگشت به ریشهها را مطرح میکند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جشنواره فیلم فجر، ویترین سالانه سینمای ایران است و باید برآیند و چشماندازی از سبد متنوع سینمایی کشور باشد. گرچه بهدلیل محدودیت و به اقتضای انتخاب و گزینش جشنوارهای، تنها ۲۲ فیلم به این دوره راه یافته است و این فهرست شامل همه فیلمهای سینمای ایران در یک سال نمیشود اما این جشنواره کلیت سینمای کشور در سال آینده را نمایندگی میکند و اگر تنوع و گوناگونی ژانری و قصهای در انتخاب فیلمها لحاظ شده باشد، میتوان آن را به کل محصولات یک سال سینما و بهویژه به بحث اکران تعمیم داد.
در این میان بیش از همه در یک جشنوارهای که با نام فجر و انقلاب پیوند خورده و اساسا با آن ایجاد شده و حرکت کرده و پیش آمده، انتظار میرود آثاری با محوریت انقلاب و ارزشها و باورها و اعتقادات یک جامعه اسلامی در اولویت باشند. البته این انتظار طی این سالها اشکال و ابعاد گوناگونی یافته و گرچه ممکن است فیلمهایی با این سر و شکل و مضمون در اقلیت جشنواره فیلم فجر باشند اما مفاهیم و ارزشهای انقلابی و دینی و انسانی در قالب قصههای مختلف و بهشکلی نامحسوس گاهو بیگاه به چشم میخورد تا آن قرار و پیوند اولیه و تناسب فجری جشنواره فیلم فجر حفظ شود.گاهی هم آثاری ساخته و روانه جشنواره فیلم فجر میشود که به شکل هنرمندانه و هوشمندانهای، تعادلی میان باورها و اعتقادات و ساختار هنری ایجاد میکنند و مخاطبان را تحت تاثیر قرار میدهند.
اولا این مسیر نیاز به فیلمسازان کاربلد و درعین حال متعهد و دغدغهمندی دارد که فضای هنری و هنر فیلمسازی را بهخوبی بشناسند و دوم اینکه این توانایی و مهارت را داشته باشند تا خواستههای هنری و سلایق و جاذبههای سینمایی برای مخاطبان را با نیاز فطری آنها پیوند بزنند. روزنامه جامجم با این مقدمه به بررسی فیلم «بدون قرار قبلی» که با مشارکت موسسه تصویر شهر و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است پرداخت.
بازگشت به خویشتن
فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که ازجمله فیلمهای حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است، با چنین رویکرد و دغدغهای ساخته شده و ظریف و انسانی، بحث هویت، خودشناسی و بازگشت به ریشهها را مطرح میکند و چه محمل و ظرفیتی بهتر از حرم امام رضا (ع) و شهر مقدس مشهد برای پیوند میان باورهای ملی و مذهبی. فیلم که برداشت آزادی از یکی از داستانهای مصطفی مستور است، بهتدریج نشانهها و عناصر احیای هویت را در شخصیت اصلیاش گسترش میدهد و در طول قصه تقویت میکند.
بازگشت دکتر یاسمین لطفی (پگاه آهنگرانی) که ساکن برلین است ظاهرا بنا به وصیت پدرش که سالها و از کودکی او را دیده، برای مراسم خاکسپاری به ایران میآید و باوجود اینکه در ابتدا میلی به این سفر چه به تهران و چه به مشهد ندارد، براساس تقدیری محتوم و نیرویی نامحسوس سر از جاهایی که نمیخواهد درمیآورد. این حضور ناخواسته با هدایت از قبل برنامهریزی شده پدر مرحوم که دو سال با هویتی پنهان با دخترش در ارتباط بوده و وصیتنامه عجیبش، یعنی اهدای قبری در صحن حرم امام رضا (ع) به یاسمین و البته با همراهی مهندسی جوان (مصطفی زمانی)، مسیر و معنای دیگری مییابد و ریشههای شخصیت غبارروبی میشود.
معجزه نرم نرمک اتفاق میافتد، یاسمین که خاطره محوی از صدای نقارهخانه در کودکی دارد، حالا با حضور در حرم، مشهد و روستای زادگاهش کَنگ، دیگر آن زن دلمرده سابق نیست و پسر خردسال و مبتلا به اوتیسماش الکس هم با حضور در حرم و مواجهه با آن عظمت معنوی و معماری است که آرام میشود و بیقراری و بیتابیاش به پایان میرسد. بدون قرار قبلی یعنی همین، یعنی همان حکایت آشنا برای خیلیها، یعنی طلبیده شدن به یکباره بدون هیچ برنامه و حساب و کتابی.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران