کد خبر: ۱۲۲۴۴۳

نگاهی به فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی

فیلم «بدون قرار قبلی» هویت و بازگشت به ریشه‌ها را روایت می‌کند

فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی از‌جمله فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است، که ظریف و انسانی، بحث هویت، خودشناسی و بازگشت به ریشه‌ها را مطرح می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جشنواره فیلم فجر، ویترین سالانه سینمای ایران است و باید برآیند و چشم‌اندازی از سبد متنوع سینمایی کشور باشد.  گرچه به‌دلیل محدودیت و به اقتضای انتخاب و گزینش جشنواره‌ای، تنها ۲۲ فیلم به این دوره راه یافته‌ است و این فهرست شامل همه فیلم‌های سینمای ایران در یک سال نمی‌شود اما این جشنواره کلیت سینمای کشور در سال آینده را نمایندگی می‌کند و اگر تنوع و گوناگونی ژانری و قصه‌ای در انتخاب فیلم‌ها لحاظ شده باشد، می‌توان آن را به کل محصولات یک سال سینما و به‌ویژه به بحث اکران تعمیم داد.

در این میان بیش از همه در یک جشنواره‌ای که با نام فجر و انقلاب پیوند خورده و اساسا با آن ایجاد شده و حرکت کرده و پیش آمده، انتظار می‌رود آثاری با محوریت انقلاب و ارزش‌ها و باورها و اعتقادات یک جامعه اسلامی ‌در اولویت باشند. البته این انتظار طی این سال‌ها اشکال و ابعاد گوناگونی یافته و گرچه ممکن است فیلم‌هایی با این سر‌ و شکل و مضمون در اقلیت جشنواره فیلم فجر باشند اما مفاهیم و ارزش‌های انقلابی و دینی و انسانی در قالب قصه‌های مختلف و به‌شکلی نامحسوس گاه‌و بیگاه به چشم می‌خورد تا آن قرار و پیوند اولیه و تناسب فجری جشنواره فیلم فجر حفظ شود.گاهی هم آثاری ساخته و روانه جشنواره فیلم فجر می‌شود که به شکل هنرمندانه و هوشمندانه‌ای، تعادلی میان باورها و اعتقادات و ساختار هنری ایجاد می‌کنند و مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. 
اولا این مسیر نیاز به فیلمسازان کاربلد و درعین حال متعهد و دغدغه‌مندی دارد که فضای هنری و هنر فیلمسازی را به‌خوبی بشناسند و دوم این‌که این توانایی و مهارت را داشته باشند تا خواسته‌های هنری و سلایق و جاذبه‌های سینمایی برای مخاطبان را با نیاز فطری آنها پیوند بزنند. روزنامه جام‌جم با این مقدمه به بررسی فیلم «بدون قرار قبلی» که با مشارکت موسسه تصویر شهر و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است پرداخت.  

 بازگشت به خویشتن
فیلم «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی که از‌جمله فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است، با چنین رویکرد و دغدغه‌ای ساخته شده و ظریف و انسانی، بحث هویت، خودشناسی و بازگشت به ریشه‌ها را مطرح می‌کند و چه محمل و ظرفیتی بهتر از حرم امام رضا (ع) و شهر مقدس مشهد برای پیوند میان باورهای ملی و مذهبی. فیلم که برداشت آزادی از یکی از داستان‌های مصطفی مستور است، به‌تدریج نشانه‌ها و عناصر احیای هویت را در شخصیت اصلی‌اش گسترش می‌دهد و در طول قصه تقویت می‌کند.
 بازگشت دکتر یاسمین لطفی (پگاه آهنگرانی) که ساکن برلین است ظاهرا بنا به وصیت پدرش که سال‌ها و از کودکی او را دیده، برای مراسم خاکسپاری به ایران می‌آید و باوجود این‌که در ابتدا میلی به این سفر چه به تهران و چه به مشهد ندارد، براساس تقدیری محتوم و نیرویی نامحسوس سر از جاهایی که نمی‌خواهد درمی‌آورد. این حضور ناخواسته با هدایت از قبل برنامه‌ریزی شده پدر مرحوم که دو سال با هویتی پنهان با دخترش در ارتباط بوده و وصیت‌نامه عجیبش، یعنی اهدای قبری در صحن حرم امام رضا (ع) به یاسمین و البته با همراهی مهندسی جوان (مصطفی زمانی)، مسیر و معنای دیگری می‌یابد و ریشه‌های شخصیت غبارروبی می‌شود. 

معجزه نرم نرمک اتفاق می‌افتد، یاسمین که خاطره محوی از صدای نقاره‌خانه در کودکی دارد، حالا با حضور در حرم، مشهد و روستای زادگاهش کَنگ، دیگر آن زن دلمرده سابق نیست و پسر خردسال و مبتلا به اوتیسم‌اش الکس هم با حضور در حرم و مواجهه با آن عظمت معنوی و معماری است که آرام می‌شود و بیقراری و بی‌تابی‌اش به پایان می‌رسد. بدون قرار قبلی یعنی همین، یعنی همان حکایت آشنا برای خیلی‌ها، یعنی طلبیده شدن به یک‌باره بدون هیچ برنامه و حساب و کتابی.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو