ورود محصولات دانشبنیان به سبد خانوادههای ایرانی
دکتر میلاد صدرخانلو*

در این دسته از تعاملات بازار هدف مشتریان خرد سطح جامعه است و سبد خانوار، مخاطب این محصولات قرار میگیرد. متاسفانه در زیستبوم دانشبنیان و فناور کشور بخش محدودی از محصولات، قابلیت عرضه در این بخش از بازار را دارند و درنتیجه ارتباط بین خانوادهها و عموم جامعه ایرانی با محصولات دانشبنیان و فناورانه تولید داخل به میزانی که باید باشد، شکل نگرفتهاست. این ظرفیتی است که از آن غفلت شده و اگر از عموم جامعه سوال کنیم چقدر در مورد محصولات دانشبنیان کشور شناخت دارند، شاید نتوانند به طور مشخص و صریح محصولاتی از این جنس را که پیرامونشان و در زندگی روزمره و در خانه در حال استفاده باشد، نام ببرند. حتی در مواردی ممکن است ذهنیت مشخصی از محصولات دانشبنیان کشور و تاثیرگذاری آن نداشته باشند.
شاید علت اصلی این باشد که بیشتر محصولات دانشبنیان و تمرکزی که در این زیستبوم طی این دو دهه فعالیت وجود داشته، در خدمت صنعت و بدنه کلان صنعتی و حوزههای کسب و کار کلان بوده و نتوانسته در بخش بازار خرد که به جامعه و خانوار اختصاص دارد، ورود کند. با وجود این، در این زمینه ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که با تمهید برخی راهبردها و الگوبرداری از ابزارهایی که در کشورهای خارجی هم مورد استفاده قرار گرفتهاست بتوانیم محصولات شرکتهای دانشبنیان و فناور کشور را به سبد خانوار ایرانی وارد کنیم.
آشنا کردن فعالان این حوزه با ظرفیت عظیمی که در بخش بازار خرد وجود دارد، میتواند تولیدکنندگان را با مسیر سرمایهگذاری روی این بخش از بازار محصولات برای عرضه به عموم جامعه آشنا کند. از سوی دیگر میدانیم محصولات دانشبنیان، محصولاتی هستند که یا به دلیل کیفیت بسیار بالاترشان نسبت به محصولات مشابه داخلی مورد قبول و پسند مخاطب قرار میگیرند یا به دلیل قیمت پایینترشان نسبت به محصولات مشابه خارجی توسط مشتریان انتخاب میشوند. تولیدکنندگان میتوانند توجهی ویژهتر روی بخشی از سبد خرید خانوارها داشته باشند که معمولا وارداتی است و ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارند یا نمونههای داخلی فعلی کیفیت مورد انتظار خانوارهای ایرانی را نتوانستهاند تأمین کنند و با ورود به این مسیر و تولید نمونههای باکیفیت این محصولات، بازار جدیدی را در کسبوکارشان ایجاد کنند.
درنتیجه اگر شرکتهای دانشبنیان و فناور به این بخش از بازار ورود کنند هم مصرفکننده منتفع میشود؛ چون میتواند کیفیت بهتر و قیمت پایینتر را دریافت کند و هم اقتصاد کلان ما با توجه به جلوگیری از خروج ارز و محدودیت جنسهای وارداتی و جایگزینیشان با تولید داخل میتواند جان تازهای بگیرد. به همین دلیل ضرورت دارد زیستبوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور نگاهی دوباره داشته باشد به این بخش پر ظرفیت از بازار؛ یعنی بخش بازار مشتریان خرد B ۲ C. این بخش از بازار برای تامین نیازها از سوی شرکتهای فناور و دانشبنیان کشور بسیار تشنه است.
مهمترین چالش در زمینه توسعه محصولات برای هر کسبوکار، ایجاد بازار برای محصول و آشنایی مشتریان با محصول است. به همین دلیل مهمترین کاری که زیستبوم نوآوری و فناوری کشور برای کمک به توسعه بازارهای خرد دانشبنیان میتواند داشته باشد، تناظریابی در این بازار میان محصولات دانشبنیان و مشتریان خرد و ایجاد زیرساختهای لازم برای بههمرسانی تولیدکنندگان این محصولات و مشتریان خرد یا همان عموم جامعه است. در نتیجه مهمترین اقدام زیستبوم فراهم کردن زیرساختهای فیزیکی و مجازی عرضه محصولات دانشبنیان به عموم جامعه خواهدبود تا ضمن فرهنگسازی و آشنایی جامعه نسبت به ظرفیتهای تولیدی کشور، خانوارها بتوانند از این ظرفیتهای دانشبنیان ایجاد شده در کشور برای تأمین محصولات مورد نیاز روزانهشان در حوزههای مختلف بهرهببرند. بر این اساس اقداماتی از سوی متولیان زیستبوم فناوری و نوآوری کشور در دست اقدام است که امیدواریم زمینه ورود این محصولات به سبد خانوارهای ایرانی را در سال جاری فراهم کند.
*رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس
منبع: جام جم آنلاین
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامهها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴
پریناز ایزدیار، پیمان معادی، پژمان جمشیدی و بهرام افشاری این هفته به سینماها میآیند
فرصتی ویژه برای زوجهای جوان؛ کارگاه همسفر زندگی
نمایش تصویر واقعی ایران به رسانههای بینالمللی در باغ کتاب
معرفی و بررسی کتاب «یک گام آرامش» در نشست ادبی «اهل کتاب»
پاسداشت شهدای فرهنگ، هنر و رسانه در «تا ابد ایران»
طنزپردازان در شب شعر عاشورایی «رندان تشنهلب»
نقطهزنی هنرمندان کارتونیست یمنی و ایرانی علیه جنایات رژیم کودککش
نمایشگاه «شبهای روشن»؛ گامی برای ترویج فرهنگ تعزیه