ورود محصولات دانشبنیان به سبد خانوادههای ایرانی
دکتر میلاد صدرخانلو*
با وجود اقدامات بسیار خوبی که در سالهای اخیر در مسیر توسعه زیستبوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور شکل گرفته است، هنوز در برخی بخشها با نکاتی روبهرو هستیم که باید به آنها توجه بیشتری شود. از جمله این موارد، ارتباط بین محصولات فناورانه و دانشبنیان با دستهای از مشتریان خرد است که در اصطلاح به آنها B ۲ C گفته میشود.در این دسته از تعاملات بازار هدف مشتریان خرد سطح جامعه است و سبد خانوار، مخاطب این محصولات قرار میگیرد. متاسفانه در زیستبوم دانشبنیان و فناور کشور بخش محدودی از محصولات، قابلیت عرضه در این بخش از بازار را دارند و درنتیجه ارتباط بین خانوادهها و عموم جامعه ایرانی با محصولات دانشبنیان و فناورانه تولید داخل به میزانی که باید باشد، شکل نگرفتهاست. این ظرفیتی است که از آن غفلت شده و اگر از عموم جامعه سوال کنیم چقدر در مورد محصولات دانشبنیان کشور شناخت دارند، شاید نتوانند به طور مشخص و صریح محصولاتی از این جنس را که پیرامونشان و در زندگی روزمره و در خانه در حال استفاده باشد، نام ببرند. حتی در مواردی ممکن است ذهنیت مشخصی از محصولات دانشبنیان کشور و تاثیرگذاری آن نداشته باشند.
شاید علت اصلی این باشد که بیشتر محصولات دانشبنیان و تمرکزی که در این زیستبوم طی این دو دهه فعالیت وجود داشته، در خدمت صنعت و بدنه کلان صنعتی و حوزههای کسب و کار کلان بوده و نتوانسته در بخش بازار خرد که به جامعه و خانوار اختصاص دارد، ورود کند. با وجود این، در این زمینه ظرفیت بسیار بالایی وجود دارد که با تمهید برخی راهبردها و الگوبرداری از ابزارهایی که در کشورهای خارجی هم مورد استفاده قرار گرفتهاست بتوانیم محصولات شرکتهای دانشبنیان و فناور کشور را به سبد خانوار ایرانی وارد کنیم.
آشنا کردن فعالان این حوزه با ظرفیت عظیمی که در بخش بازار خرد وجود دارد، میتواند تولیدکنندگان را با مسیر سرمایهگذاری روی این بخش از بازار محصولات برای عرضه به عموم جامعه آشنا کند. از سوی دیگر میدانیم محصولات دانشبنیان، محصولاتی هستند که یا به دلیل کیفیت بسیار بالاترشان نسبت به محصولات مشابه داخلی مورد قبول و پسند مخاطب قرار میگیرند یا به دلیل قیمت پایینترشان نسبت به محصولات مشابه خارجی توسط مشتریان انتخاب میشوند. تولیدکنندگان میتوانند توجهی ویژهتر روی بخشی از سبد خرید خانوارها داشته باشند که معمولا وارداتی است و ارزبری زیادی برای کشور به همراه دارند یا نمونههای داخلی فعلی کیفیت مورد انتظار خانوارهای ایرانی را نتوانستهاند تأمین کنند و با ورود به این مسیر و تولید نمونههای باکیفیت این محصولات، بازار جدیدی را در کسبوکارشان ایجاد کنند.
درنتیجه اگر شرکتهای دانشبنیان و فناور به این بخش از بازار ورود کنند هم مصرفکننده منتفع میشود؛ چون میتواند کیفیت بهتر و قیمت پایینتر را دریافت کند و هم اقتصاد کلان ما با توجه به جلوگیری از خروج ارز و محدودیت جنسهای وارداتی و جایگزینیشان با تولید داخل میتواند جان تازهای بگیرد. به همین دلیل ضرورت دارد زیستبوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی کشور نگاهی دوباره داشته باشد به این بخش پر ظرفیت از بازار؛ یعنی بخش بازار مشتریان خرد B ۲ C. این بخش از بازار برای تامین نیازها از سوی شرکتهای فناور و دانشبنیان کشور بسیار تشنه است.
مهمترین چالش در زمینه توسعه محصولات برای هر کسبوکار، ایجاد بازار برای محصول و آشنایی مشتریان با محصول است. به همین دلیل مهمترین کاری که زیستبوم نوآوری و فناوری کشور برای کمک به توسعه بازارهای خرد دانشبنیان میتواند داشته باشد، تناظریابی در این بازار میان محصولات دانشبنیان و مشتریان خرد و ایجاد زیرساختهای لازم برای بههمرسانی تولیدکنندگان این محصولات و مشتریان خرد یا همان عموم جامعه است. در نتیجه مهمترین اقدام زیستبوم فراهم کردن زیرساختهای فیزیکی و مجازی عرضه محصولات دانشبنیان به عموم جامعه خواهدبود تا ضمن فرهنگسازی و آشنایی جامعه نسبت به ظرفیتهای تولیدی کشور، خانوارها بتوانند از این ظرفیتهای دانشبنیان ایجاد شده در کشور برای تأمین محصولات مورد نیاز روزانهشان در حوزههای مختلف بهرهببرند. بر این اساس اقداماتی از سوی متولیان زیستبوم فناوری و نوآوری کشور در دست اقدام است که امیدواریم زمینه ورود این محصولات به سبد خانوارهای ایرانی را در سال جاری فراهم کند.
*رئیس مرکز توسعه تجارت فناوری پارک فناوری پردیس
منبع: جام جم آنلاین
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران