کد خبر: ۱۲۷۷۵۳

نگاهی به نمایش «جهان بانو»؛

زنانی به وسعت تاریخ

کمال پورکاوه | منتقد سینما و تئاتر

زنانی به وسعت تاریخ
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، جهان‌بانو، به کارگردانی حسن بزرا، زنان را آفریده‌هایی تاثیرگذار در طول تاریخ معرفی می‌کند که بر خلاف تصور رایج، مهمترین تحولات بشری را هم مدیون و مرهون آنها می‌داند.

محصول تازه سازمان فرهنگی هنری اوج که این‌بار در قالب اجرای یک نمایش بزرگ صحنه‌ای به همراه ایده‌ای جسورانه‌ای که روایتی تاریخی از ابتدای خلقت تا مناسبات انسان معاصر را در برمی‌گیرد، آنچنان متهورانه و جسورانه از آب در آمده  که فکر اجرای آن، حتی بر روی کاغذ هم نشدنی به نظر می‌رسیده است.

اینکه بخواهی سلسله روایت‌های مهم تاریخی را که هرکدام از آنها همچون یک نقطه عطف بزرگ و اثرگذار، توانسته‌اند مسیر زندگی فکری و زیستی بشریت را تغییر داده و بنیان‌های ذهنی او را وارد فاز جدیدی کرده‌اند، تصویرسازی کرده و آن را در قالب یک نمایش یک ساعت و نیمه به مخاطب ارائه کند، کار بزرگی است که عوامل تولید نمایش جهان بانو از عهده انجام آن به خوبی برآمده‌اند.

موضوع زمانی ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد که بدانیم آن چیزی که قرار است حکم نخ تسبیح پیونددهنده وقایع تاریخی را در این نمایش برعهده داشته باشد، همان زنانی هستند که از ابتدای پیدایش بشریت تاکنون، همواره نقش کلیدی و مهمی در تحولات تاریخی ایفا کرده‌اند.

حسن بزرا به عنوان کارگردان و برای روایت چنین ایده جسورانه‌ای، فرم هوشمندانه و مناسبی انتخاب کرده و با دوری کردن از به صحنه بردن چنین متنی در یک سالن پر از چهارچوب، به سراغ یک اجرای خیابانی رفته و با میزانسن‌های جذابش، تماشاگر را از چند جهت در معرض روایت خود قرار داده و چشم و گوش او را از عادت همیشگی خیره شدن به روبه رو دور می‌کند.

او با اتکا به دکورهای عظیم و چشم‌نوازش که همپوشانی خوبی با تصاویر ویدئویی به کار گرفته شده برقرار می‌کنند، موفق می‌شود تماشاگر را با نوعی جدیدی از روایت بصری از یک تئاتر آشنا سازد که در آن مخاطب مجبور می‌شود برای پیگیری وقایع، میزانسن‌های مورد نظر کارگردان را از سه جهت دنبال کند.

جهان بانو زنان را آفریده‌هایی تاثیرگذار در طول تاریخ معرفی می‌کند که بر خلاف تصور رایج، مهمترین تحولات بشری را هم مدیون و مرهون آنها می‌داند. از آرام گرفتن آدم در دامان حوا تا آسیه که با از آب گرفتن حضرت موسی و جلوگیری از کشته شدن آن حضرت، یکی از بزرگترین و مشهورترین تحولات تاریخ را رقم می‌زند و حضرت مریم که مسیح را در دامان خود پرورش می‌دهد تا خدیجه‌ای که در دنیای عرب با آن همه شهرت و ثروت، تبدیل به یکی از مهمترین عوامل رشد و گسترش دین اسلام می‌شود.

روایت جهان بانو وقتی به تاریخ معاصر می‌رسد، دیدگاهی را ارائه می‌دهد که ناشی از الگوبرداری از بزرگان تاریخ است. در این مسیر لازم نیست حتما زنی مشهور و تاریخ‌ساز باشی، همین که بتوانی به رشد و بالندگی جامعه اطرافت کمکی کرده باشی و  و با رفتارت مایه آرامش خانواده و هموطنانت باشی کاری بزرگ انجام داده‌ای، درست همانند روحیه‌ای که زنان پرستار ما در این سال‌ها و در زمان مبارزه با ویروس مرگبار کرونا از خود نشان داده و با فداکاری غیر قابل توصیفی، زندگی و حیات را به همه ما هدیه دادند .

جهان بانو  به کارگردانی حسن بزرا و تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی، نه یک حکایت تاریخی ،که قرار است تصویری امروزی از زنان را به مخاطب ارائه دهد.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران