آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن
عباس مؤذن*
جهانی شدن، مهمترین مسئله هستی شناسانه و معرفت شناسانه در دنیای معاصر به شمار می رود. مفهوم جهانی شدن در دهه هشتاد میلادی قرن بیستم در میان جامعه شناسان و اندیشمندان اجتماعی اهمیتی محوری یافت.
جهانی شدن پدیده ای است که در تصمیم گیری ها و فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بشر نقش محوری پیدا کرده است و مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است. جهانی شدن فرآیندی تدریجی و گاه پرشتاب است که موجب تغییر در ساختارها و مناسبات اجتماعی پیشین جوامع می شود و ویژگی های نوین شناختی و ادراکی در ذهنیت جمعی ایجادکرده است.
اما آن چه میان انسان امروز و انسان دیروز تفاوت ایجاد می کند، تفاوت در کم و کیف شناخت و آگاهی او به مسائل بشری است. در عصر جهانی شدن توانایی فهم انسان به کلی از جهان، جامعه و انسان دگرگون گردیده است، والا ساختار زیست شناختی امروزین آدمی با اجدادش چندان تغییر نیافته است.
در فرایند جهانی شدن، تشدید آگاهیِ از جهانِ همراه با فهم عمیق تر و گسترده تر به زندگی جمعی انسانی (مادی و معنایی)، نوع بشر را به سوی نظام اجتماعی واحد سوق داده است؛ البته این جهان، هرگز به شکل یکپارچه و یک دست مبدل نمی شود.
رولند رابرتسون، جامعه شناس انگلیسی و نویسنده ی کتاب «جهانی شدن» بر این نظر است که هر چند جهان بشری، یک نظام واحد است، اما اکنده از تفاوت ها و تعارض ها است، تا آنجا که برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، جهانیشدن را فرایندی یکسان ساز و در عین حال واکنشی تفاوت آفرین در برابر یکدست سازی ها تلقی می کنند. جهانی که توامان بکسان ساز و تفاوت آفرین است.
در این دنیای جهانی شده مقوله ی «تعلیم و تربیت» با « توسعه دانش و توسعه اجتماعی» ارتباط عمیق تر و تنگاتنگ تری با یکدیگر پیدا کرده است. بدین معنی که در زمینه ی تعلیم و تربیت جهانی شده، جهت گیری های هستی شناختی، معرفت شناختی و جامعه شناختی به کلی نسبت به دنیای قدیم دگرگون گشته است به گونه ای که حاملان انتقال دانش و معرفت تغییر یافته اند و یا حاملان دانش نوعی بازاندیشی و بازنگری تکوین یافته است.
در واقع تعلیم و تربیت جهانی شده، همت خود را به خصوص توسط معلم، معطوف به آن ساخته که به جای انتقال اطلاعات، به سازماندهی ابداع ترکیب های نوین اطلاعات و تولید سیال معرفت روی بیاورد. این امر فرایند آموزش و پرورش را از رابطه عمودی و یک سویه به سوی رابطه افقی و شبکه ای سوق داده است.
نظام آموزش جهانی، موضوع «پایین بودن کیفیت نظام های آموزشی» را مطرح کرده است. نظام های آموزشی تاکنونی، هوش و استعداد دانشآموزان را دست کم گرفته است. اما نظام آموزش جهانی شده به عنصر دانش آموز مستقل و خود یادگیرنده همراه با سرفصل های بازاندیشی شده را برای بهتر شدن کارایی مدارس و غنیسازی روش های «تدریس» و «آموزشِ» به دانش آموزان ارائه می کند و از ابزارهای یادگیری جدیدی بهره مند است. معلم در این نظام نوین نه عقل کل، بلکه یک مربی در حال یادگیری است. معلم و دانش آموز هر دو به هم می آموزند و دانش و معرفت را با هم خلق می کنند.
در حوزه ی کلان آموزشی جهانی شده، سیمای جدیدی از مفهوم شهروندی با عنوان «شهروند جهانی» شکل می گیرد و نظام های آموزشی کشورهای مختلف را بر آن می دارد تا برای آماده کردن جوانان برای کارکرد مؤثر در عصر جهانی شدن، در برنامه های خود تجدید نظر کنند و ارزش ها و مهارت هایی را به فراگیران بیاموزند تا بتوانند در ابعاد محلی و بین المللی برای بهسازی زندگی جمعی و توسعه معارف بشری نقش مؤثرتری ایفا کنند.
انديشمندان تعلیم و تربیت و صاحبنظران جامعه شناسی آموزش و پرورش براي سرمايه ي انساني جايگاه رفیعی در عصر جهاني شدن لحاظ کرده اند، زيرا بدون انسان متفکر و خلاق تلاش وی به دستیابی ساير منابع و سرمايه ها مانند سرمایه های اقتصادی اثر چندانی نخواهد داشت.
سرمايه ي انساني شامل دانش، مهارت ها، توانمندي ها، استعدادها، خلاقيت، سلامت، اشتغال، منش، عادات و ويژگي هاي شخصيتي و اجتماعي، انگيزه يا روحيه ي مردم و ساير صلاحيت ها و شايستگي هاي ملموس و ناملموس موجود در شهروندان يك كشور است كه آنان را قادر مي سازد از توانايي های خود در فرايند توسعه به طور اعم و توسعه فرهنگی به طور اخص استفاده کنند.
هم چنین سرمايه ي اجتماعي به روابط و ارتباطات بين فردي، تشكيل گروه ها و انجمن هاي مدني و اجتماعي، توسعه ي اعتماد و همكاري جمعي، به اشتراك گذاردن عقايد، احساسات و تمايلات و نيل به تفاهم جمعي و گروهي و دستيابي به ادراكات و ارزش هاي مشترك دلالت دارد و آموزش و پرورش،گرانیگاه پیشرفت و گسترش اعتماد جمعی برای بهبود زندگی اجتماعی حال و آینده است.
بایدخاطرنشان کرد که شیوه های تربيتي جدید و آگاهي خانواده ها از كاربرد علم و دانش روز، برای توسعه اجتماعی و آگاهی شهروندانِ آینده در یک نظام جهانی واحد، با تعامل، همكاري و توسعه آموزشی و تربیتی فرزندان، همبستگي معناداري به وجود می آورد. نقشی که آموزش و تربیت جهانی شده در پیشرفت فردی و جمعی بشر ایفا می کند، ضامن بقا و همبستگی عام بشر خواهد بود.
در آموزش و پرورش جهانی شده بر اهميتِ نقشِ فعالِ و مشارکتی خانواده ها در روند پيشبرد برنامه های آموزشی، آشنايي آن ها با ابزار ها و فنون تعلیم و تربیت جديد تاکید می شود و يادگيريِ شبکه ای به دور از هرگونه تعصب جهت نهادینه کردن ارزش های عام بشری اهمیت وافر پیدا می کند.
مدرسه، یک «نهاداجتماعی» واسط بین خانواده و جامعه است تا کودک بتواند به واسطه آن آمادگی لازم را برای حضور و زندگی در دیگر نهادهای اجتماعی مانند نهاد اقتصاد و کار وشغل کسب کند . بدین ترتبیب رسالت آموزش و پرورش جهانی شده این است که تعلیم و تربیت در خانواده را با الگوهای تعلیم وتربیت نوین در مدرسه تلفیق کند. تعلیم و تربیتی که دانش آموز را هم در حوزه صمیمیت و همدلی و هم در حوزه کارایی و مهارت ورزی و هم در حوزه شهروندی و مسئولیت اجتماعی قادر و توانا سازد.
در فرایندجهانی شدن ، آموزش و پرورش جدید، خود را از تجارب گذشتگان بی بهره نمی سازد، بلکه از میراث فکری و اندوخته های اخلاقی و معرفتی که از پیشینیان به ارث رسیده در قامتی نوین برای بهزیستی زندگی احاد بشر بهره مند می شود.
منابع:
الف)کتاب:
* جهانی شدن(تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی): رولند رابرتسون، ترجمه کمال پولادی، نشر ثالث 1394
* آموزش و پرورش تطبیقی: احمد آقا زاده، نشر سمت 1379
* آموزش و پرورش فرهنگ ها و جوامع: لوتان کوی، ترجمه: دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی، نشر سمت
* میان گذشته و آینده: هانا آرنت، ترجمه سعید مقدم، نشر اختران 1388
* عدالت به مثابه انصاف: جان راولز، ترجمه: عرفان ثابتی، انتشارات ققنوس.تهران1394
* نظريه هاي برنامه درسی: جان میلر؛ مترجم: محمود مهر محمدی، انتشارات سمت.تهران 1390
* اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن: محمد مهدی بهکیش، نشر نی 1377
* وضعیت پست مدرن: گزارشی درباره دانش: ژان فرانسوا لیوتار ترجمه: حسینعلی نوذری. انتشارات گام نو.تهران : 1380
ب) مقالات:
* كاركردهاي سياستگذاري آموزشي در نظام تعليم و تربيت: علیرضا حیدری(استاديار مطالعات اجتماعي پرديس نسيبه دانشگاه فرهنگيان)؛ فصلنامه علمي - پژوهشي سياستگذاري عمومي، دوره ٦ ، شماره ١ ، بهار 1399
* نقش تربيتي خانواده هاي سنتي و مدرن بر پيشرفت تحصيلي فرزندان : دکتر سيد مرتضي علوي اعلاء ، دوفصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظان های آموزشی.
*جهانی شدن، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت: با تاکید بر دیدگاه ژ. ف. لیوتار، دکتر خسرو باقری. فصلنامه نوآری های آموزشی.شماره8، تابستان1383
*جهانی شدن و ضرورت آموزشی عمومی در تربیت شهروند جهانی: زهرا رشیدی، استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. نامه آموزشی عالی، شماره سی وهشتم، تابستان 1396
*کارشناس فرهنگی سازمان
جهانی شدن پدیده ای است که در تصمیم گیری ها و فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی بشر نقش محوری پیدا کرده است و مرزهای جغرافیایی را در نوردیده است. جهانی شدن فرآیندی تدریجی و گاه پرشتاب است که موجب تغییر در ساختارها و مناسبات اجتماعی پیشین جوامع می شود و ویژگی های نوین شناختی و ادراکی در ذهنیت جمعی ایجادکرده است.
اما آن چه میان انسان امروز و انسان دیروز تفاوت ایجاد می کند، تفاوت در کم و کیف شناخت و آگاهی او به مسائل بشری است. در عصر جهانی شدن توانایی فهم انسان به کلی از جهان، جامعه و انسان دگرگون گردیده است، والا ساختار زیست شناختی امروزین آدمی با اجدادش چندان تغییر نیافته است.
در فرایند جهانی شدن، تشدید آگاهیِ از جهانِ همراه با فهم عمیق تر و گسترده تر به زندگی جمعی انسانی (مادی و معنایی)، نوع بشر را به سوی نظام اجتماعی واحد سوق داده است؛ البته این جهان، هرگز به شکل یکپارچه و یک دست مبدل نمی شود.
رولند رابرتسون، جامعه شناس انگلیسی و نویسنده ی کتاب «جهانی شدن» بر این نظر است که هر چند جهان بشری، یک نظام واحد است، اما اکنده از تفاوت ها و تعارض ها است، تا آنجا که برخی از دانشمندان علوم اجتماعی، جهانیشدن را فرایندی یکسان ساز و در عین حال واکنشی تفاوت آفرین در برابر یکدست سازی ها تلقی می کنند. جهانی که توامان بکسان ساز و تفاوت آفرین است.
در این دنیای جهانی شده مقوله ی «تعلیم و تربیت» با « توسعه دانش و توسعه اجتماعی» ارتباط عمیق تر و تنگاتنگ تری با یکدیگر پیدا کرده است. بدین معنی که در زمینه ی تعلیم و تربیت جهانی شده، جهت گیری های هستی شناختی، معرفت شناختی و جامعه شناختی به کلی نسبت به دنیای قدیم دگرگون گشته است به گونه ای که حاملان انتقال دانش و معرفت تغییر یافته اند و یا حاملان دانش نوعی بازاندیشی و بازنگری تکوین یافته است.
در واقع تعلیم و تربیت جهانی شده، همت خود را به خصوص توسط معلم، معطوف به آن ساخته که به جای انتقال اطلاعات، به سازماندهی ابداع ترکیب های نوین اطلاعات و تولید سیال معرفت روی بیاورد. این امر فرایند آموزش و پرورش را از رابطه عمودی و یک سویه به سوی رابطه افقی و شبکه ای سوق داده است.
نظام آموزش جهانی، موضوع «پایین بودن کیفیت نظام های آموزشی» را مطرح کرده است. نظام های آموزشی تاکنونی، هوش و استعداد دانشآموزان را دست کم گرفته است. اما نظام آموزش جهانی شده به عنصر دانش آموز مستقل و خود یادگیرنده همراه با سرفصل های بازاندیشی شده را برای بهتر شدن کارایی مدارس و غنیسازی روش های «تدریس» و «آموزشِ» به دانش آموزان ارائه می کند و از ابزارهای یادگیری جدیدی بهره مند است. معلم در این نظام نوین نه عقل کل، بلکه یک مربی در حال یادگیری است. معلم و دانش آموز هر دو به هم می آموزند و دانش و معرفت را با هم خلق می کنند.
در حوزه ی کلان آموزشی جهانی شده، سیمای جدیدی از مفهوم شهروندی با عنوان «شهروند جهانی» شکل می گیرد و نظام های آموزشی کشورهای مختلف را بر آن می دارد تا برای آماده کردن جوانان برای کارکرد مؤثر در عصر جهانی شدن، در برنامه های خود تجدید نظر کنند و ارزش ها و مهارت هایی را به فراگیران بیاموزند تا بتوانند در ابعاد محلی و بین المللی برای بهسازی زندگی جمعی و توسعه معارف بشری نقش مؤثرتری ایفا کنند.
انديشمندان تعلیم و تربیت و صاحبنظران جامعه شناسی آموزش و پرورش براي سرمايه ي انساني جايگاه رفیعی در عصر جهاني شدن لحاظ کرده اند، زيرا بدون انسان متفکر و خلاق تلاش وی به دستیابی ساير منابع و سرمايه ها مانند سرمایه های اقتصادی اثر چندانی نخواهد داشت.
سرمايه ي انساني شامل دانش، مهارت ها، توانمندي ها، استعدادها، خلاقيت، سلامت، اشتغال، منش، عادات و ويژگي هاي شخصيتي و اجتماعي، انگيزه يا روحيه ي مردم و ساير صلاحيت ها و شايستگي هاي ملموس و ناملموس موجود در شهروندان يك كشور است كه آنان را قادر مي سازد از توانايي های خود در فرايند توسعه به طور اعم و توسعه فرهنگی به طور اخص استفاده کنند.
هم چنین سرمايه ي اجتماعي به روابط و ارتباطات بين فردي، تشكيل گروه ها و انجمن هاي مدني و اجتماعي، توسعه ي اعتماد و همكاري جمعي، به اشتراك گذاردن عقايد، احساسات و تمايلات و نيل به تفاهم جمعي و گروهي و دستيابي به ادراكات و ارزش هاي مشترك دلالت دارد و آموزش و پرورش،گرانیگاه پیشرفت و گسترش اعتماد جمعی برای بهبود زندگی اجتماعی حال و آینده است.
بایدخاطرنشان کرد که شیوه های تربيتي جدید و آگاهي خانواده ها از كاربرد علم و دانش روز، برای توسعه اجتماعی و آگاهی شهروندانِ آینده در یک نظام جهانی واحد، با تعامل، همكاري و توسعه آموزشی و تربیتی فرزندان، همبستگي معناداري به وجود می آورد. نقشی که آموزش و تربیت جهانی شده در پیشرفت فردی و جمعی بشر ایفا می کند، ضامن بقا و همبستگی عام بشر خواهد بود.
در آموزش و پرورش جهانی شده بر اهميتِ نقشِ فعالِ و مشارکتی خانواده ها در روند پيشبرد برنامه های آموزشی، آشنايي آن ها با ابزار ها و فنون تعلیم و تربیت جديد تاکید می شود و يادگيريِ شبکه ای به دور از هرگونه تعصب جهت نهادینه کردن ارزش های عام بشری اهمیت وافر پیدا می کند.
مدرسه، یک «نهاداجتماعی» واسط بین خانواده و جامعه است تا کودک بتواند به واسطه آن آمادگی لازم را برای حضور و زندگی در دیگر نهادهای اجتماعی مانند نهاد اقتصاد و کار وشغل کسب کند . بدین ترتبیب رسالت آموزش و پرورش جهانی شده این است که تعلیم و تربیت در خانواده را با الگوهای تعلیم وتربیت نوین در مدرسه تلفیق کند. تعلیم و تربیتی که دانش آموز را هم در حوزه صمیمیت و همدلی و هم در حوزه کارایی و مهارت ورزی و هم در حوزه شهروندی و مسئولیت اجتماعی قادر و توانا سازد.
در فرایندجهانی شدن ، آموزش و پرورش جدید، خود را از تجارب گذشتگان بی بهره نمی سازد، بلکه از میراث فکری و اندوخته های اخلاقی و معرفتی که از پیشینیان به ارث رسیده در قامتی نوین برای بهزیستی زندگی احاد بشر بهره مند می شود.
منابع:
الف)کتاب:
* جهانی شدن(تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی): رولند رابرتسون، ترجمه کمال پولادی، نشر ثالث 1394
* آموزش و پرورش تطبیقی: احمد آقا زاده، نشر سمت 1379
* آموزش و پرورش فرهنگ ها و جوامع: لوتان کوی، ترجمه: دکتر محمد یمنی دوزی سرخابی، نشر سمت
* میان گذشته و آینده: هانا آرنت، ترجمه سعید مقدم، نشر اختران 1388
* عدالت به مثابه انصاف: جان راولز، ترجمه: عرفان ثابتی، انتشارات ققنوس.تهران1394
* نظريه هاي برنامه درسی: جان میلر؛ مترجم: محمود مهر محمدی، انتشارات سمت.تهران 1390
* اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن: محمد مهدی بهکیش، نشر نی 1377
* وضعیت پست مدرن: گزارشی درباره دانش: ژان فرانسوا لیوتار ترجمه: حسینعلی نوذری. انتشارات گام نو.تهران : 1380
ب) مقالات:
* كاركردهاي سياستگذاري آموزشي در نظام تعليم و تربيت: علیرضا حیدری(استاديار مطالعات اجتماعي پرديس نسيبه دانشگاه فرهنگيان)؛ فصلنامه علمي - پژوهشي سياستگذاري عمومي، دوره ٦ ، شماره ١ ، بهار 1399
* نقش تربيتي خانواده هاي سنتي و مدرن بر پيشرفت تحصيلي فرزندان : دکتر سيد مرتضي علوي اعلاء ، دوفصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظان های آموزشی.
*جهانی شدن، انقلاب اطلاعاتی و تعلیم و تربیت: با تاکید بر دیدگاه ژ. ف. لیوتار، دکتر خسرو باقری. فصلنامه نوآری های آموزشی.شماره8، تابستان1383
*جهانی شدن و ضرورت آموزشی عمومی در تربیت شهروند جهانی: زهرا رشیدی، استادیار مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. نامه آموزشی عالی، شماره سی وهشتم، تابستان 1396
*کارشناس فرهنگی سازمان
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت نام موکبهای مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس