به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، نخستین رویداد «تاد»؛ تجربه، ایده، داستان چهارشنبه ۱۸ مهرماه در باغ موزه قصر برگزار شد. این نشست به تجربهنگاری داستان شکلگیری کانون «صدرپلاس» فرهنگسرای بهمن اختصاص داشت و در آن عبدالحسین مسلمی رییس فرهنگسرای بهمن و علی فرجی مسئول کانون «صدرپلاس» به بیان نکاتی پرداختند.
ابتدا عبدالحسین مسلمی رییس فرهنگسرای بهمن درباره ایده شکلگیری کانون «صدرپلاس» بیان کرد: وقتی مسئولیت فرهنگسرای بهمن را به ما سپردند، یکی از دغدغههایمان فعالیت در زمینه نوجوان بود. تجربیاتی هم از قبل وجود داشت و کانونهای بسیاری در حوزههای گوناگون تشکیل شده بود. با اقتضائات فرهنگسراها آشنا شدیم و از تیرماه ۱۴۰۲ شروع به مطالعه کردیم که مجموعههای موفق در حوزه نوجوانان با چه رویکردی کار میکنند. هدفمان ایجاد یک پاتوق نوجوان در فرهنگسرای بهمن بود. دنبال کار عاریهای نبودیم و نمیخواستیم فلان مجموعه موفق در اینجا شعبه بزند. میخواستیم چیزی گره خورده به هویت فرهنگسرا شکل بگیرد و فرهنگسرا را زنده کند.
وی اضافه کرد: مدلهای مختلف را بررسی کردیم و با نگاه به ظرفیتهای فرهنگسرا به این جمعبندی رسیدیم که یک پاتوق تربیتی مهارتی ایجاد کنیم. چون ظرفیت اصلی ما آموزش است و در فرهنگسراها استاد خوب، زیرساخت آموزشی و کلاس وجود دارد. گفتیم باید بستری فراهم کنیم که نوجوان برای کسب مهارت، فرهنگسرا را به عنوان پاتوق انتخاب کند و کانون «صدرپلاس» را راهاندازی کردیم.
مسلمی درباره دلیل نامگذاری کانون «صدرپلاس» اظهار کرد: عنوان صدر را به خاطر علاقهای که به امام موسی صدر داشتیم انتخاب کردیم. رویکرد ایشان این بود که سراغ یک قشر خاص نمیرفتند و با همه مردم مینشستند و گفتوگو میکردند. نگاهشان این بود که باید برای همه مردم فضای گفتوگو را فراهم کنیم و این هنر ماست که مخاطبانمان را به آنچه مطلوب است نزدیک کنیم.
رییس فرهنگسرای بهمن درباره روند جذب دانشآموزان عنوان کرد: ما قبل از اینکه دانشآموزان را جذب کنیم، مدیران مدارس منطقه را جذب کردیم. در نگاه اول کمی گارد داشتند، ولی توانستیم به مرور این سد را بشکنیم. اول مخاطبانمان را محدود کردیم و ۱۳ مدرسه پسرانه دوره اول متوسطه در منطقه ۱۶ را در نظر گرفتیم و ۵۱ کلاس پایه هشتم را به عنوان مخاطب هدف انتخاب کردیم. مدارس خاص و غیرانتفاعی را کنار گذاشتیم، چرا که برنامههایمان با هم تداخل داشت.
مسلمی افزود: این ۵۱ کلاس، هزار و ۸۳۱ دانشآموز داشت که فرم علاقهمندی دریافت کردند و سه علاقهمندی اصلی آنها را پرسیدیم. ۴۴۷ دانشآموز که به حوزه فعالیت کانون «صدرپلاس» علاقه داشتند، برای مصاحبه انتخاب شدند و ۲۷۰ نفر به مرحله اردویی راه پیدا کردند. در اردوها دانشآموزان را رصد کردیم و تعدادی از آنها را به عنوان اعضای کانون پذیرفتیم و در نهایت پس از مصاحبه با والدین آنها، «صدرپلاس» با ۶۹ دانشآموز آغاز به کار کرد.
وی تصریح کرد: دورههای آموزشی کانون را در حوزههای مختلف عرصه رسانه شامل فیلمنامهنویسی، کارگردانی، تدوین، اجرا، تولید محتوا و... آغاز کردیم. سعی کردیم استادان متعهد و متخصص برای «صدرپلاس» انتخاب کنیم و با نهادهای انقلابی مانند باشگاه فیلم سوره برای انتخاب استاد وارد تعامل شدیم. در ۲۴ جلسه، بچهها فیلمسازی با موبایل را یاد گرفتند. ایده تا فیلمنامه، فیلمبرداری و تدوین و کارگردانی سرفصلهای این دوره بود. در نهایت ۱۳ فیلم کوتاه به عنوان خروجی این کارگاه ساخته شد و در نهایت سه اثر به عنوان برگزیده جایزه گرفتند.
رییس فرهنگسرای بهمن در پایان گفت: از پایان تابستان فرایند جذب دوره دوم «صدرپلاس» آغاز شده و در مدارس منطقه ۱۶ مصاحبه انجام شد و الان ۲۲۵ دانشآموز برای شرکت در اردو انتخاب شدهاند. البته کارگاههای آموزشی بچههای دوره اول هم ادامه خواهد یافت.
علی فرجی مسئول کانون «صدرپلاس» نیز در این نشست بیان کرد: تیمی که «صدرپلاس» را جلو میبرد کسانی هستند که سابقه فعالیت در آموزش و پرورش داشتهاند. ما حساسیتهای همکارانمان در آموزش و پرورش را میشناختیم و در جلسهای که با معاون پرورشی آموزش و پرورش منطقه ۱۶ داشتیم ارتباط خوبی برقرار کردیم. با بسیاری از مدارس پسرانه دوره اول متوسطه در منطقه مرتبط شدیم و دقت کردیم که در برندسازی «صدرپلاس» همه چیز دقیق جلو برود.
وی افزود: تلاش کردیم ارتباطمان با مدارس دوطرفه باشد و در قبال کمکی که به ما میکنند، ظرفیت فرهنگسرا را در اختیارشان قرار دهیم و نتیجه این شد که ارتباط و هماهنگی بسیار خوبی با مدیران ۱۳ مدرسه پسرانه منطقه ۱۶ داریم و «صدرپلاس» را کار خودشان میدانند.
فرجی در پایان گفت: کارگاه انتقال تجربه یکی از بخشهای «صدرپلاس» بود که افراد شاخص حوزه رسانه یک روز با بچهها گذراندند و گفتوگو کردند. اردوهای طبیعتگردی، نشستهای نمایش فیلم، کارگاه تحلیل فیلم و... بخشی از برنامههای دوره بود.