مظفر رؤیایی در هشتمین همایش فرهنگ و خانواده بیان کرد:
انسان مصرفکننده آثار هنری است
هشتمین همایش «فرهنگ و خانواده» با حضور استادان و دانشآموختگان مدیریت و برنامهریزی فرهنگی و سخنرانی مظفر رؤیایی (مؤسس رشته مدیریت فرهنگی و هنری در ایران)، امیرمحسن مدنی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام"ره")، شیوا مقدم (رئیس فرهنگسرای خانواده)، عاطفه مژده (کارشناس مجری) در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، در ابتدای نشست شیوا مقدم رییس فرهنگسرای خانواده ضمن خوشامدگویی به حاضران در نشست اظهار داشت: سوالی همواره در زندگی بشر مطرح است واقعیت اجتماعی چیست؟ کنشهای جامعه از کجا نشات میگیرد؟ برخی جامعهشناسان همچون وبر معتقدند کنشهای جامعه به نظام معنایی جامعه مربوط است نظام معنایی و ارزشی جامعه است که به کنشهای افراد جهت میدهد و به صورت خلاصه از دیدگاه مارکس وبر هر فردی متعلق به یک نظام معنایی است از سوی دیگر حکومتها با استفاده از هنر همواره به دنبال ساختن معناها، ارزش ها، هنجارها و باورهای جامعه خود هستند.
مقدم در ادامه گفت: هنر همیشه دارای دو کارکرد است هنر برای هنر و هنر برای اجتماع در نگاه اول نگاه به صنایع هنری نگاه زیبایی شناختی است و میبایست اصل لذت (لذت زیباییشناختی، روانشناختی و تفریحی) که اصل زیربنایی و تاثیرگذار در مصرف صنایع هنری است و یکی از انگیزههای مهم در مصرف فرهنگی است. مورد دوم از کارکردهای هنر؛ «هنر برای اجتماع» است در این کارکرد به دنبال ارزش آفرینی و بازسازی معنایی در زندگی بشر هستیم.
وی در ادامه اظهار داشت: با برگزاری این نشستها با حضور اساتید برجسته به دنبال ایجاد احساس نیاز به هنر در جامعه هستیم.
مظفر رؤیایی (مؤسس رشته مدیریت فرهنگی و هنری در ایران)، در ابتدای سخنرانی خود به بحث مصرف هنر در خانواده ایرانی پرداخت و گفت: انسان، مصرفکننده آثار هنری است شاید این تعبیر را هنرمندان نپذیرند؛ اما چشم، گوش و هر حس دیگری که از هنر به ما نزدیک میشود، ما را به مصرفکنندگی آن اثر هنری تبدیل میکند این مصرفکنندگی مبحث سرانه را به دنبال خود دارد و سرانه یعنی بهازای یک نفر.
رؤیایی سپس به ارزش کالای هنری در اقتصاد خانواده اشاره کرد و افزود: هیچ سرمایهگذاری بهاندازه سرمایهگذاری در عرصه کالای هنری بازگشت سود به همراه ندارد هر چه یک کالای هنری بیشتر از عمرش بگذرد بر ارزش آن افزوده میشود حتی سرمایهگذاری در طلا و دلار و ... هم نمیتواند به اندازه هنر سودمند باشد جدای از بحث ارزش افزوده کالای هنری در خانواده، التذاذ بصری خانواده از یک اثر هنری مهم است و اعضای یک خانواده با دیدن یک اثری هنری در محیط خانه خود با آن انس و الفت میگیرند و در روحیه آنها مؤثر است.
امیرمحسن مدنی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام«ره»)، یکی دیگر از سخنرانان نشست، به اهمیت جایگاه هنر در زندگی روزمره خانوادهها و نقش آن در توسعه فردی و اجتماعی پرداخت وی تأکید کرد که هنر تنها بهعنوان ابزاری تفریحی مطرح نیست، بلکه در تقویت هویت جمعی، همبستگی اجتماعی و پرورش تفکر انتقادی نیز نقش بسزایی دارد.
مدنی با اشاره به اهمیت بهرهوری اقتصادی و مدیریت مناسب منابع خانوادگی، توصیه کرد: هنر باید در دسترس همگان باشد و هزینههای آن بهگونهای مدیریت شود که خانوادهها بتوانند با بودجه مناسب از آن بهرهمند شوند.
وی اظهار داشت: با برنامهریزی دقیق و حمایت سیاستگذاران فرهنگی، امکان افزایش سرانه مصرف هنری در خانوادهها فراهم مییابد.
در پایان، امیر محسن مدنی بر اهمیت همکاری میان دولت، نهادهای فرهنگی و خانوادهها برای ایجاد بستری پایدار و اقتصادی در دسترسی به هنر تأکید کرد و این همکاری را عامل گسترش فرهنگ هنری و بهبود کیفیت زندگی دانست.
هشتمین همایش «فرهنگ و خانواده» با موضوع «سرانه هنر در سبد خانواده ایرانی» به مناسبت روز فرهنگ عمومی روز شنبه ۱۹ آبان ماه در فرهنگسرای خانواده برگزار شد.