جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲

کیسه‌های جادویی برای حمایت از کودکان کار

کیسه های دوستدار محیط زیست، کیسه هایی جادویی هستند که کودکان کار و خیابانی و زنان سرپرست خانوار، با حمایت خانه علم دروازه غار آنها را تهیه می کنند تا با نه گفتن به کیسه های نایلونی، به حمایت از زمین بپردازند.

به گزارش شهر شوش، یکی از محروم ترین محله های پایتخت در منطقه 11 است که به کودکان کار و خیابان بجای دادن ماهی، ماهیگیری یاد می دهد.

در خانه علم دروازه غار بانوان سرپرست خانوار کیسه های پارچه ای می دوزند و کودکان کار و خیابان با شرکت در کلاس نقاشی و چاپ روی پارچه کیسه های دوستدار محیط زیست را تولید می کنند. بدین صورت این نان آوران ظریف و کوچک به نایلون نه می گویند و بخشی از سیاست های سبز در عرصه بین المللی می شوند.

برای اطلاع از جزئیات این ایده خلاقانه، شهر به گفت و گو با حمیده روزیطلب مسئول کار آفرینی خانه علم محله دروازه غار پرداخت.

روزیطلب در تشریح این طرح می گوید: این طرح را در واقع باید یک تیر و سه نشان نامید. با این ایده خلاقانه زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و خیابانی که خود از اقشار آسیب دیده و نیازمند حمایت هستند، به حمایت از زمین می پردازند.



روزی طلب در ادامه در مورد کار هنرمندانه این کودکان می گوید: این بچه ها نه به مهد کودک رفته اند، نه به کلاس های هنری. تنها در خانه علم دروازه غار مربیان مهربانی دارند که به آن ها یاد می دهند چطور روی کیسه ها نقاشی کنند. استعدادشان بی نظیر است، طرح هایی می کشند که پر است از رنگ های زنده و شاد. گرچه زندگی واقعی شان شاید به رنگارنگی نقش هایی که می زنند، نباشد،دست هایشان شاید تا دیروز سیاه می شدند و خسته از دویدن در پی عابران، اما امروز با هنر آشنا شده اند و هنرمندان دانش آموز و باسواد امروز هستند که از هنرشان برای نجات زندگی خودشان و زمین شان استفاده می کنند.

مسئول کار آفرینی خانه علم محله دروازه غار در مورد ایده اولیه این کار می گوید: ایده اولیه از خانم رحیمی مدیرعامل گروه خیریه ای که پشتیبان خانه های علم است بود. کمتر از دو سال است که این حرکت در قالب خانه های علم که به صورت سازمان های غیر دولتی (NGO) و با کمک های مردمی اداره می شوند، آغاز شده است.



وی پیرامون سیستم تامین مالی این طرح می گوید: در ابتدا تامین مالی این ایده بر عهده بخش مالی خانه علم بود اما در حال حاضر بخش کار آفرینی به خودکفایی رسیده است.

روزیطلب ادامه داد: در ابتدای شکل گیری خانه علم در محله دروازه غار جشن هایی برگزار می شد که در این جشن ها تعدادی کودک خیابانی شناسایی شد. گروهی نیز صحت وضعیت این کودکان را برسی و تایید کردند و این کودکان در این خانه ها به درس خواندن مشغول شدند.پس از شناخته شدن خانه علم دروازه غار تعداد دیگری از کودکان ساکن در محله که شرایط مالی خوبی نداشتند نیز در این خانه ثبت نام کردند. بدین صورت این کودکان در کارگاه های آموزش چاپ و نقاشی ضمن این که درس می خوانند به کسب درآمد نیز می پردازند.

وی در مورد شرایطی که این کودکان برای حضور در این کارگاه ها و متقاعد کردن خانواده هاشان سپری کردند، می گوید: کودکان شرکت کننده در این کارگاه ها در ابتدا به صورت نامنظم حضور داشتند زیرا ناچار بودند مبلغی را روزانه به خانواده هاشان تحویل دهند. خانواده ها در ابتدا فرزندان خود را باور نداشتند اما به مرور زمان این مشکل حل شد. با عملی کردن این ایده که درآمد زا بود توانستیم به صورت روزانه 10 هزار تومان حقوق به این کودکان پرداخت کنیم. این مبلغ در مقایسه با مبلغی که با کار خیابانی دریافت می کردند متفاوت بود، زیرا در آن حالت تا روزی 70 هزار تومان درآمد داشتند اما کم کم هم خودشان و هم خانواده هاشان پذیرفتند که آن درآمد هر چند که قابل توجه است اما کار محسوب نمی شد زیرا نه امنیت را برای آنها تامین می کرد و نه دوام شغل و درآمد آنها را. از سوی دیگر در خانه علم درس می خوانند و در این کارگاه ها مهارت یاد می گرند.



روزیطلب با ابراز رضایت از نهادینه کردن ارزش های واقعی پیرامون کار و درآمد توسط این طرح می گوید: خانواده ای که تا دیروز با کار خیابانی فرزند خود روبرو بود امروز با درس خواندن او، شاگرد اول شدند و درآمد او از طریق کار واقعی روبرو است و متوجه می شود که این ارزش است.

این بانوی مسئول در ادامه پیرامون چگونگی جذب زنان سرپرست خانوار که کار دوزندگی این کیسه ها را بر عهده دارند، عنوان کرد: از سوی دیگر از طریق خانه ایرانی در خیابان مولوی تعدادی از زنان سرپرست خانوار که در حد مبتدی توان خیاطی و دوخت و دوز را داشتند به ما معرفی شد. به تدریج در خود محله افرادی که به این کار نیاز دارند نیز ملحق شدند. این زنان پارچه ها را تحویل می گیرند و در خانه می دوزند. در ازای انجام این کار برای هر کسیه متناسب با مدل کیف و کاری که ارائه می کنند بین 500 تا هزار و 500 تومان به آنها پرداخت می شود.


وی در مورد سود حاصل از این کار این گونه می گوید: هزینه هایی که برای انجام این کار صورت می گیرد پرداخت حقوق کودکان، خیاط ها، هزینه اولیه است. سود کمی که باقی می ماند در صندوق مالی کار آفرینی ذخیره می شود تا برای کارهای جدید استفاده شود.

مسئول کار آفرینی خانه علم محله دروازه غار با بیان این که این طرح جمعی از مشکلات اجتماعی را آسیب شناسی کرد و برای آن راه حل ارائه داد، از حمایت دو سازمان مهم بین المللی از این طرح خبر می دهد و می گوید: برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد یا UNDP" " (United nation develepment program)، شبکه های جهانی توسعه ی ملل‌متحد است که مدیر اجرایی آن سومین عضو ارشد سازمان ملل متحد پس از معاون سازمان ملل متحد و جانشین وی است یکی از حمایتگران طرح UNDP" " است و حمایتگر دیگر آن "GEF" یا تسهيلات جهاني محيط زيست(Global Environment Facility) که براي حفاظت از محيط زيست جهاني و کمک به کشورهاي در حال توسعه تاسيس شده است.

نظر شما