جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۵
کد خبر: ۶۶۷۸۸
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

فرهنگ در مدیریت شهرداری کم رنگ یا پرنگ؟

چه كارنامه‌اي از فعاليت‌هاي شهرداري تهران در 8 سال اخير مي‌توان ارائه داد و آيا اصولا مديريت شهري در اين دوران به اندازه كافي به بخش فرهنگ توجه كرده است؟
خشايار اعتمادي

خواننده و آهنگساز




چه كارنامه‌اي از فعاليت‌هاي شهرداري تهران در 8 سال اخير مي‌توان ارائه داد و آيا اصولا مديريت شهري در اين دوران به اندازه كافي به بخش فرهنگ توجه كرده است؟ در پاسخ بايد گفت كه با يك نگاه به فعاليت‌هاي اين سال‌هاي شهرداري، مي‌بينيم كه بسياري از مكان‌هاي فرهنگي و هنري با مساعدت و همكاري شهرداري ايجاد شده است.
 
شهردار تهران در اين سال‌ها هميشه به جامعه هنري حسن‌نظر خاص داشته و يكي از اين توجه‌ها افزايش فعاليت فرهنگسراهاي تهران است. در اين سال‌ها، فرهنگسراها بستري مناسب براي گروه‌هاي موسيقي ايجاد كردند؛ گروه‌هايي كه مكاني براي تمرين و اجراي خود ندارند اما شهرداري تهران سالن‌هاي فرهنگسراها را در اختيار آنها قرار داده و اين همكاري در زمان تصدي آقاي قاليباف در شهرداري تهران مويد توجه شهرداري به فرهنگ و هنر است.
 
ايجاد و گسترش فرهنگسراها در مناطق جنوبي تهران توانسته براي گروه‌هاي مختلف تئاتري و موسيقي بخصوص موسيقي پاپ فضاي تمرين را ايجاد كند. شهرداري در اين سال‌ها امكانات زيادي را براي جامعه هنري ايجاد كرده است، امكاناتي كه در گذشته، گروه‌ها مجبور بودند براي به‌دست آوردن آن هزينه زيادي بپردازند.
 
ممكن است بسياري از مسائل حوزه فرهنگي در معرض ديد نباشد و تمامي مردم نتوانند به صورت روشن آن را ببينند، اما تاسيس مراكز فرهنگي متعدد در طول سال‌هاي گذشته از سوي شهرداري تهران بي‌سروصدا صورت گرفت؛ به نحوي كه همانطور كه گفتم، تاسيس فرهنگسراها از سوي شهرداري تهران بستري براي حرفه‌اي‌سازي اهالي موسيقي بود تا افراد آماتور به سمت حرفه‌اي شدن پيش روند. كارهاي زيادي صورت گرفته كه بدون شك جامعه هنري امروز بخصوص در حوزه موسيقي پاپ مديون شهردار تهران است.
 
افتتاح برج ميلاد يكي از نمونه‌هاي بارز اين سال‌هاست؛ يكي از نمونه‌هايي كه نشان مي‌دهد شهردار تهران هميشه حامي هنرمندان بوده است. اين را زماني متوجه شدم كه مرحوم بيات در بيمارستان بود. در آن زمان نماينده‌اي به بيمارستان مراجعه كرد كه تقبل تمام هزينه‌ها را برعهده گرفت و صرفنظر از اينكه اين اتفاق رخ داد يا خير به عنوان عضوي از اهالي موسيقي مراتب قدرداني خود را از آن حمايت‌كننده يعني دكتر قاليباف اعلام مي‌كنم.
 
در زمينه موسيقي پاپ بايد بگويم؛ باتوجه به ساختار اين موسيقي نياز به اين است كه آهنگسازان با ابزار روز كار كنند، اما به‌خاطر اين نياز، هنرمندان موسيقي بايد به استوديوهايي در خارج از كشور بروند يا در زيرزمين‌هايي كار خود را ضبط كنند كه تكنولوژي‌هاي خاصي ندارد. تاسيس اماكن و احداث مكان‌هايي همچون استوديو موزه موسيقي محبت و خدمت فراموش نشدني به اهالي موسيقي بود. حسن‌نظر آقاي مرادخاني كه زماني رئيس موزه موسيقي بودند و حالا علاوه بر مديريت موزه موسيقي، معاون هنري وزارت ارشاد نيز شدند و همچنين همراهي آقاي قاليباف يك اتفاق بزرگ و ستودني است. معتقدم شهرداري تهران در اين مدت واقعا يك مديريت فرهنگي داشت و اين امري پسنديده به‌شمار مي‌رود. اين حسن‌نظر و تعامل شهردار را به فال‌نيك مي‌گيرم و اميدوارم اين همنگري،‌همفكري و همدلي همچنان ادامه پيدا كند.
منبع: تهران امروز
نظر شما