جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۵
کد خبر: ۶۶۸۱۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶

جنتی: کاهش تصدی‌گری دولت اجتناب‌ناپذیر است

علی جنتی در مراسم تودیع حمید شاه‌آبادی و معارفه‌ی علی مرادخانی به عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت را امری اجتناب‌ناپذیر دانست.

به گزارش شهر، وزیر ارشاد در جدیدترین اظهارنظرش، مهمترین اولویت‌های خود را تسهیل در صدور مجوز‌ها، حذف قوانین دست‌وپاگیر و سرو سامان دادن به فعالیت‌های آموزشی دانست.

در این مراسم که روز 10 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد، علی جنتی در آغاز سخنانش همنشینی در جمع هنرمندان را افتخاری بزرگ برای خود دانست و اظهار امیدواری کرد که همراه شایسته‌ای برای هنرمندان کشور باشد.

او با تأکید بر جایگاه مهم هنر ایران در دنیا یادآور شد: به اعتراف همه دوستداران هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی با هنر مردم‌پسند آمیخته است و این چنین است که می‌گویند هنر نزد ایرانیان است و بس.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: اگر امروز از ایرانی و ایران نامی برجاست و جهانیان را به تعظیم وتکریم وا می‌دارد، حاصل ممارست هنرمندانی است که شاهکارهای شگفتی آفریده‌اند و ما به این مفاخر هنری می‌بالیم و سرافراز هستیم.

جنتی خاطرنشان کرد: سپهر مفاخر ایران همواره شاهد ستارگان پرفروغی بوده، با این حال هنر ایرانی و خالقان آن آنگونه که باید و شاید مورد توجه نبوده‌اند.

او با تأکید بر ضرورت حل مشکلات معیشتی هنرمندان مختلف یادآور شد: هنرمند ایرانی باید بر تخت عزت و افتخار بنشینند و دغدغه‌های مالی نباید مانع آفرینش‌گری او باشد. هنرمند ما هرگز نباید از لحاظ مادی در عذاب باشد و برای حداقل معیشت خود دغدغه داشته باشد.

جنتی اضافه کرد: عیار هنرمند ایرانی چنان است که در صورت فراهم شدن بستر مناسب می‌تواند آثارش را در دورترین نقاط جهان عرضه کند. این بستر هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی فراهم است اما به هدایت نیاز دارد.

به گفته‌ی او تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی‌گری دولت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در این زمینه است.

جنتی وزارت ارشاد را مهمترین متولی اجرای سیاست‌گذاری‌های دولت ومعاونت هنری دانست و یادآور شد: حساسیت معاونت هنری و پاسخگویی مطالبات متعدد هنرمندان، کار انتخاب معاون هنری را بسیار دشوار کرده بود. تردیدی نداشتم فردی دردآشنا و البته نام‌آشنا باید در این سمت قرار بگیرد. فردی که مورد اجماع اهل هنر باشد و بتواند در سایه تجربیات و شناخت دقیق این حوزه کاروان هنر ایرانی را به سر منزل مقصود روانه کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: خدمت به اهل هنر با ظرایف روحی خاص و ظرفیت‌های بزرگ افتخاری بزرگ و کاری دشوار است.

او با اشاره به دشواری انتخاب معاون هنری افزود: گزینه‌های متعددی را بررسی کردیم و در نهایت با توجه به سوابق مدیریتی و اعتماد هنرمندان به نام علی مرادخانی رسیدیم که در سه دهه گذشته همواره در فعالیت‌های مدیریتی هنری سرآمد بوده و جسارتش بر حمایت از هنرمندان شهرت داشته و ایشان علی‌رغم میل باطنی خود این سمت را پذیرفت.

وزیر ارشاد بر ضرورت برنامه‌ریزی و رفع موانع موجود از راه هنرمندان تأکید کرد و در ادامه به بیان مهمترین دغدغه‌هایش در سه شاخه مختلف موسیقی، تجسمی و تئاتر پرداخت.

او با تأکید بر استعدادیابی و ارتقاء جایگاه بین‌المللی هنر ایرانی افزود: تلاش برای افزایش کیفیت جشنواره‌های ملی و بین‌المللی در حوزه تجسمی، توجه جدی به موسیقی مقامی و نواحی در قالب برنامه‌های بلندمدت، احیاء ارکستر ملی و حمایت از آن به عنوان نماد موسیقی کلاسیک ایرانی از مهمترین تأکیدات وزارت ارشاد در بخش موسیقی است.

جنتی در ادامه احیاء جشنواره‌های فجر و آیینی-سنتی، تقویت شورای حمایت و حمایت از آثار نمایشی ارزشمند، تقویت گروه‌های حرفه‌ای و ممانعت از اجرای آثار ضعیف در تالارهای مهم نمایشی را از مهمترین الویت‌های خود در حوزه تئاتر برشمرد.

وی همچنین با تأکید بر استعدادیابی و معرفی افراد نخبه از ضرورت ساماندهی مراکز علمی-کاربردی، تقویت جریان خلاق مد و لباس و... از دیگر اولویت‌های خود دانست.

جنتی افزود: انجام همه اهداف و تجلی آرمان‌های ما در گرو قدردانی از مدیرانی است که در این مجموعه کوشیده‌اند.

او با تقدیر از تلاش‌های حمید شاه‌آبادی معاون پیشین امور هنری، خاطرنشان کرد: تغییرات در زیرمجموعه‌ها کاملا طبیعی است، به هر حال وضعیت ما مانند تیمی است که می‌خواهد به قله‌ای دست یابد. وقتی مربی تیم می‌بیند یکی از بازیکانان خیلی در زمین دویده و خسته شده است او را جابه‌جا می‌کند و طبیعی است ما همچنان از خدمات آقای شاه‌آبادی بهره‌مند شویم.

علی جنتی در بخش پایانی سخنانش اظهار امیدواری کرد: با همراهی همه هنرمندان بتوانیم هنر ایرانی را به قله‌های بلند مورد نظرمان در سطح جهانی برسانیم.

وزیر ارشاد گفت: به دلیل طولانی شدن مراسم، بسیاری از نوشته‌هایم را حذف کرده و سخنم را با این شعر به پایان می‌رسانم: غیر از هنر که تاج سر آفرینش است/ دوران هیچ منزلتی پایدار نیست.


منبع: ایسنا
نظر شما