کد خبر: ۶۶۹۷۰

تفاوت جهان توسعه یافته و توسعه نیافته در چیست؟

اردکانی افزود: ما در علوم انسانی آن چنان که باید، کارهای بزرگی انجام نداده ایم. مسئله این است که کسی علوم انسانی را به رسمیت نمی شناسد و آن را قبول ندارند. جهان توسعه نیافته فکر می کند با تکنولوژی می توان همه مسائل را حل کرد، اما جهان توسعه یافته و غرب چنین تصوری ندارد.

به گزارش شهر، دکتر رضا داوری اردکانی درباره وضعیت علوم انسانی در کشور گفت: نمی توان از این شرایط ابراز رضایت کرد. بحث هایی که اخیراً در این باره صورت می گیرد، اظهار نظرهایی که می شود، تحقیقاتی که به انجام می رسد، سوالی که ایجاد شده در این باب که علوم انسانی چیست؟ ما چه کاری با آن داریم؟ بحث های خوبی است، اما اینکه در علوم انسانی به کجا رسیدیم و در چه مرحله ای هستیم باید در پاسخ گفت: هنوز کاری نکرده ایم.
 
وی افزود: ما در علوم انسانی آن چنان که باید، کارهای بزرگی انجام نداده ایم، یعنی کارهایی که باید انجام دهیم خیلی زیاد است و ما هنوز تازه آغاز راه هستیم. مسئله این است که کسی علوم انسانی را به رسمیت نمی شناسد و آن را قبول ندارند. جهان توسعه نیافته فکر می کند با تکنولوژی می توان همه مسائل را حل کرد، اما جهان توسعه یافته و غرب چنین تصوری ندارد، اینجا وقتی تلقی این است مسلماً اعتنایی هم نمی شود. بحث درباره علوم انسانی، امر عرضی نیست؛ مهم نیست که چه کسی توجه می کند و چه کسی توجه نمی کند. این دانشمندان علوم انسانی هستند که باید علوم انسانی را در جای مناسب قرار دهند یا لااقل بکوشند تا علوم انسانی در جای مناسب خود قرار گیرد.

این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح تحول علوم انسانی موفق بوده است گفت: طرح این مسئله خوب بوده از این بابت که توجه کنیم سرو کارمان با علوم انسانی چیست؟ چه نیازی به علوم انسانی داریم؟ علوم انسانی در کشور ما در چه مرحله ای است؟ طرح مسئله به هر صورت که بوده به ما کمک می کند تا در این باره فکر کنیم.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به نهادهای مسئول در پیشرفت علوم انسانی خاطر نشان کرد: برای پیشرفت علوم انسانی در کشور دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، جامعه شناسان، اقتصاددانان، روان شناسان، دانشمندان علوم انسانی که اهل فلسفه را جزو علوم انسانی حساب می کنند اما عده ای فلسفه را جزو علوم انسانی نمی دانند و به مسامحه می گویند که جزو علوم انسانی است، مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. تمام این نهادها باید دست به دست هم دهند تا با همیاری یکدیگر به پیشرفت در این عرصه یاری رسانند.
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

«روح‌الله»؛ نود و دومین پیشنهاد باشگاه بچه‌کتابخون‌ها

دوره‌ی آموزشی برنامه‌نویسی ویژه‌ی کودک و نوجوان در فرهنگسرای فردوس

فرزانه کابلی با «من اینجا ریشه در خاکم» به تالار وحدت می‌آید

چهل و چهارمین نشست «حلقه بچه‌های ایران آینده» برگزار می‌شود

آلبوم موسیقی «جان پنهان» در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود

نمایشگاه انفرادی نقاشی هنرمند کم‌توان ذهنی در نگارخانه سرو

نسبت سینما و عدالت در موزه هنرهای معاصر بررسی می‌شود

اپرای «مولوی» به روسیه می‌رود

از «مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر» تا «مهمانی سادات ۳»

آغاز سریال «آرزوهای چپکی» با حضور عموپورنگ

کانون موسیقی «سارنگ» فرهنگسرای خانواده عضو می‌پذیرد

نشست تخصصی «هنر، سینما و فلسفه» در فرهنگسرای ارسباران

طرح توسعه تماشاخانه سنگلج احیا شد؛ ایجاد مرکز قدرتمند فرهنگی و هنری

«ریشه» بعد از ۱۴ سال در کتاب‌فروشی‌ها جوانه زد

صفحه اول روزنامه‌ها- شنبه ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۴

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)