جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۷۲۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹

دیدار وزیر ارشاد با 3 مرجع تقلید در قم

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته با آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله صافی گلپایگانی و آیت الله نوری همدانی در قم دیدار کرد.

به گزارش شهر، در این دیدارها مراجع تقلید نظرات خود را درباره حوزه فرهنگ با وزیر ارشاد مطرح کردند. نکات مهم بیان شده در این 3 دیدار را در ادامه می خوانید.

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نکات زیر اشاره کرده است:

*عنوان ارشاد اسلامی، مسؤولیت‌آور و بسیار بامعنا است. باید تلاش کرد تا در این وزارتخانه‌، ارشاد اسلامی به معنای واقعی خودش تحقق پیدا کند.

* مردم علاقه‌مندند مسائل دینی و تربیتی مورد اهتمام جدی مسؤولان قرار گیرد، توقعات مردم و جامعه از این وزارتخانه و به ویژه از شخص وزیر ارشاد بالاست و برآورده کردن این توقعات همت و تلاش بسیاری را می‌طلبد.

* فرصت کوتاه مسؤولان در عرصه‌ خدمتگذاری هدیه‌ای از جانب خداوند است و امیدواریم مسؤولان از این فرصت کوتاه برای کسب رضایت حضرت ولی عصر، دستیابی به مقاصد انقلاب، پاسداری از خون شهیدان و خدمت به مردم استفاده کنند.

* باید کسانی برای مسؤولان نهادها و سازمان‌ها انتخاب شوند که دغدغه‌ اسلامی و انقلابی داشته باشند و از میان صالح‌ترین، باتجربه‌ترین، متعهد‌ترین افراد و از میان کسانی که در زمینه‌ خودشان سرآمد دیگران باشند، انتخاب شوند.

* متاسفانه در سابق کسانی در وزارت ارشاد اسلامی بودند که به وظیفه‌ اصلی خود که همان ارشاد و هدایت جامعه است، عمل نکردند؛ و بلکه در صدد تخریب و فاسد نمودن عقاید جامعه بودند. الان باید وضعیت را طوری سروسامان دهید که اوضاع بهتر شود و مشکلات برطرف گردد و اعتماد مردم و متدینان به این وزارتخانه بیشتر شود.

* ‌بعضی از نویسندگان نه صلاحیت علمی دارند و نه صلاحیت اخلاقی، باید تشویق کرد که اهل علم و فضل و کسانی که در جامعه‌ دارای جایگاه علمی هستند، به نگارش کتاب‌هایی مفید به حال جامعه روی آورند.

* بعضی از نشریات به دنبال تخریب و ضربه زدن به نظام و ارزش‌های اسلامی هستند ابراز امیدواری کرد که مسؤولان نسبت به سر و سامان دادن به این وضعیت اقدام کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نکات زیر اشاره کرده است:

* حجم مشکلات در حال حاضر بسیار زیاد است و رییس‌جمهور وارث میراث بسیار پیچیده‌ای است. نمی‌شود یک شبه انتظار معجزه داشت، اما ان‌شاءالله به تدریج مسایل و مشکلات باید حل شود.

* یکی از مشکلات اساسی، مشکل تورم است و مشکل دیگر، آمار نادرست است؛ به عنوان مثال فردی آمار داده بود که صنایع زود بازده 4 درصد به ثمر رسیده و دیگری گفته بود 40 درصد و اختلاف این آمار عجیب بود. یکی دیگر از مشکلات اصلی، مشکل خارجی است. با همه پیچیدگی‌هایی که در داخل می‌بینیم، مشکل خارجی پیچیده‌تر است که با لطف پروردگار ولو به طور نسبی، این مشکل هم حل خواهد شد.

* در زمان دولت قبل، مسایل فرهنگی رها شده بود و کاری نمی‌کردند. لذا کار سختی پیش روی شماست، زیرا مسایل فرهنگی در صورت عدم رسیدگی، به سرعت به مسایل سیاسی تبدیل می‌شود.

* مساله فرهنگ، تنها فرهنگی نیست، بلکه سیاسی هم هست و پایگاه نظام ما در مساله فرهنگ است و باید نسبت به آن دقت به خرج داد. اگر فرهنگ کشور عوض شود، جوانان جان برکف و بسیجی نخواهیم داشت و پشتوانه‌های نظام از بین می‌رود و اگر فرهنگ غنی را از ما بگیرند، خلع سلاح می‌شویم.

* کار فرهنگی باید از مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها و رسانه‌ها شروع شود. ما یک فرهنگ غنی اسلامی داریم و نباید ترس به خود راه دهیم و باید با قدرت و غنای این فرهنگ، کارها را انجام دهیم و مانند سی و چند سال قبل، گام‌های رو به جلو بر داریم.

آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نکات زیر اشاره کرده است:

* وزارت ارشاد، مهمترین وزارتخانه کشور است. این وزارتخانه با فرهنگ مردم سر و کار دارد از این رو باید نظارت کامل بر این وزارتخانه باشد و عناصری که در آن بکار گرفته می شوند افکار اسلامی و انقلابی داشته باشند.

* آزادی بیان و قلمی که گفته می شود به این معنا نیست که حد و مرزی نداشته باشد، آزادی بیان باید طبق موازین دینی و انقلابی صورت گیرد و نباید عده‌ای به بهانه آزادی بیان هر چیزی را بیان کنند یا بنویسند. آزادی باید در چارچوب نظام اسلامی باشد و مطبوعات پایگاه دین و مذهب باشند.

* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت دقیقی بر مطبوعات داشته باشد و مطبوعاتی که خلاف موازین اسلام و انقلاب عمل می کنند به معنای آزادی بیان نیست.

* هنر باید کاملا اسلامی باشد و هنرمندان نیز اسلامی عمل کنند، نباید هنر به گونه‌ای اجرا شود که خلاف شان اسلام و انقلاب باشد. در مجوز دادن به موسیقی‌ها نیز باید آهنگ و کلام هر دو مورد توجه قرار گیرد تا طبق موازین شرعی باشد، گاهی آهنگ با موازین اسلامی هم خوانی دارد اما کلمات طرب انگیز است.

* وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مروج فرهنگ اهل بیت(ع) باشد. همچنین یک گروه نظارتی بر سایت‌هایی که امروز به راه افتاده است وجود داشته باشد و با کسانی که علیه شیعه کار می کنند برخورد شود.

* کتاب‌هایی که چاپ می شود باید زیر نظر متخصصان علوم اسلامی باشد؛ در گذشته کتاب‌هایی چاپ شده که در آنها دست دشمن مشاهده می شود.

علی جنتی، وزیر ارشاد نیز پس از دیدار با مراجع تقلید در گفت و گو با خبرنگاران، درباره این دیدارها عنوان کرد:

* وظیفه خود می‌دانستم در آغاز کار در وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی، گزارشی از مسائل فرهنگی و چالش‌هایی که جامعه از نظر فرهنگی با آن مواجه است به مراجع معظم تقلید، ارائه دهم و از نظرات و دیدگاه‌های آنان استفاده و چراغ راه خود قرار دهیم.

* در ملاقات‌هایی که با تعدادی از مراجع تقلید داشتیم بهره‌های زیادی بردیم و نکات مفیدی از سوی آنان مطرح شد و امیدواریم بتوانیم این تذکرات را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

* قم مرکز حوزه علمیه است و شعاع تاثیر این مرکز نه تنها در ایران بلکه در جهان تشییع و دنیا گسترده است که امیدواریم از پرتوی این شعاع بهره‌ای داشته و هم بتوانیم سهمی در توسعه فرهنگ و معارف اهل بیت (ع) داشته باشیم.

* مراجع تقلید در خصوص نظارت بر چاپ کتاب‌ها و رعایت شئون دینی در کتاب‌ها و جلوگیری از برخی انحرافات که ممکن است در برخی از کتب و نشریات وجود داشته باشد دغدغه‌هایی داشتند که ما نیز تلاش کردیم، اطمینان بدهیم این دغدغه‌ها را مرتفع کنیم.

* مراجع معظم تقلید رهمنودهای کلی نیز داشتند که در ارتباط با نوع فعالیت‌های فرهنگی در داخل و خارج از کشور و چگونگی عملکرد در راستای نشر معارف و فرهنگ اسلامی بود.


نظر شما