جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۲۹
کد خبر: ۶۷۹۶۸
|
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
معاون شهردار با اشاره به برنامه عملیاتی مدیریت شهری اعلام کرد:

ساخت 120 کیلومتر مترو در 4 سال آینده

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران برنامه عملیاتی مدیریت شهری در دوره جدید را در حوزه توسعه حمل و نقل پاک، مترو و اتوبوسرانی تشریح کرد.
سید جعفر تشکری هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار مدیریت شهری شهر با اشاره به محورهای برنامه عملیاتی شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک در 4 سال آینده ، گفت: در این برنامه چشم‌انداز، ماموریت‌ها، اهداف کلان و راهبردهای اصلی حوزه حمل و نقل و مدیریت ترافیک در چند سطح تعریف و به برنامه کمی تبدیل شده است. 

ساخت 30 کیلومتر مترو درسال

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان این که برنامه های گسترده ای در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری پیش بینی شده است، تصریح کرد: دراین برنامه در حوزه مترو ذکر شده است که حداقل سالانه 20 کیلومتر مترو ساخته شود که در صورت حمایت‎ها لازم، توان ساخت 30 کلیومتر مترو در سال نیز وجود دارد.

کیفیت بخشی در خدمات رسانی مهمترین برنامه اتوبوسرانی در 4 سال آینده

وی، کیفیت بخشی در خدمات رسانی را نیز مهمترین برنامه ناوگان اتوبوسرانی در 4 سال آینده عنوان کرد و افزود: در حوزه اتوبوسرانی اکنون توسعه خطوط در آخرین مراحل خود قرار دارد به نحوی که با راه اندازی دو خط باقی مانده BRT شبکه اتوبوس های تندرو کامل می شود.

تشکری هاشمی اظهارداشت: شبکه خطوط عادی نیز بازنگری شده  و توانستیم با اجرای یک مدل یکپارچه دسترسی‌های با فاصله 350 متر را طراحی کنیم و از سال گذشته پیاده سازی میدانی و اجرایی این مدل در خطوط شروع شده و با جدیت ادامه دارد.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از انجام برنامه های اتوبوسرانی در حوزه سخت افزاری به طورقطع، کیفیت بخشی به سامانه اتوبوسرانی مهمترین برنامه ما در این حوزه خواهد بود. کیفیت بخشی در خدمات رسانی تنها شامل ناوگان نخواهد بود و این مورد در محورهایی از جمله ایجاد مسیرهای مناسب، مدیریت هوشمند و اطلاع رسانی زمان حرکت و رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه ها نیز دنبال خواهد شد. 

معاون شهردار تهران با تبیین مفهوم شهرانسان محورتصریح کرد: شهرموجودی زنده است که در همه ابعادش باید رشد و شکوفایی داشته باشد.شهر انسان محور شهری ست که ارزش و کرامت انسانی مهمترین مساله آن باشد و به عبارت دیگر، شهری برای شهروندانش باشد و نه برای خودروها.

وی افزود: در شهر انسان محور همه شهروندان باید از یک عدالت اجتماعی در استفاده ازامکانات شهری به صورت مطلوب برخودار شوند که این مهم در چشم انداز برنامه های مدیریت شهری قرار دارد.

تشکری هاشمی با بیان این که برای تحقق این چشم انداز نیاز به مدلی اجرایی داریم، گفت: در حوزه حمل و نقل و ترافیک، عدالت اجتماعی را در برخوداری شهروندان از حمل و نقل عمومی می‌دانیم.

توسعه حمل و نقل پاک را به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل می‌کنیم

وی عدالت اجتماعی و حفظ کرامت انسانی را در حفظ محیط زیست برای نسل کنونی و آینده را نیز موضوع مورد توجه و مهم دیگر برنامه های شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عنوان کرد و افزود: برهمین اساس در برنامه آتی خود به دنبال توسعه حمل و نقل پاک و غیرموتوری در کنار توسعه حمل و نقل عمومی هستیم. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران اظهارداشت: حمل و نقل پاک از جمله مسائلی ست که در تهران به فراموشی سپرده شده بود و کسی باور و اعتقاد به توسعه دوچرخه سواری و فرهنگ پیاده روی نداشت.

وی افزود: البته اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری باید همگام پیش بروند و نمی توانیم فقط یک دفع یک یا چند خیابان را ببندیم و تعدادی دوچرخه در یک خانه دوچرخه بگذاریم و احساس کنیم رسالت خود را در این مورد انجام داده ایم.حتما این گونه نخواهد بود و سعی خواهیم کرد، گام به گام با همراهی مردم، توسعه حمل و نقل پاک را به مطالبه عمومی شهروندان تبدیل کنیم که با تحقق این موضوع، امکانات سخت افزاری ایجاد شده نیز اثربخشی لازم را پیدا خواهد کرد.

حرکت به سمت ترافیک آرام‌تر با کمک مردم و سمن‌ها

معاون شهردار تهران، مشارکت مردم دراجرای برنامه ها را مساله مهم دیگری دانست و تصریح کرد: امروزه یکی از مشکلاتی که جامعه ما را رنج می دهد، بی انظباطی ، لجام گسیختگی و بروز رفتارهای خشن در رفتارهای ترافیکی‌ست. سعی داریم با کمک مردم ، سمن‌ها و به طورکلی نهادهای عمومی که در حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی نقش دارند،بتوانیم ترافیک نابسامان و ناراحت کننده تهران را که با عصبیت و پرخاشگری و رفتارهای خشن همراه است، به سمت ترافیک آرام تر ببریم. 

تشکری هاشمی یادآورشد: البته اقدامات فرهنگی ما در حوزه آموزش فرهنگ ترافیک مانع توسعه در حوزه زیرساخت ها نخواهد بود.

نظر شما