جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۵
کد خبر: ۷۳۱۵۲
|
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶
در آستانه روز هوای پاک صورت پذیرفت؛

نامه تشکل‎های محیط زیستی‌ به مجلس برای اصلاح قانون معاینه فنی

در آستانه فرا رسیدن روز هوای پاک ،بیش از 10 تشکل زیست محیطی کشور برای دومین بار در سال جاری با ارسال نامه‎ای به بیش از 90 نماینده مجلس تقاضای اصلاح قانون معاینه فنی را کردند.
به گزارش شهر، حسن عسگری دوستدار محیط زیست با بیان این خبر گفت : تشکل ها ی مردم نهاد یکی از مهمترین ذخیره گاه های علمی ،اجتماعی و تخصصی محسوب می شوند که در صورت استفاده صحیح از ظرفیت آنها می توان بسیاری از معضلات جامعه از جمله آلودگی هوا را با صرف وقت و هزینه کمتری  مرتفع کرد.

حسن عسگری با بیان اینکه هم اکنون آلودگی هوا به عنوان مهمترین چالش محیط زیستی پیش روی دولت و مجموعه مدیریت شهری مطرح است گفت: مشکل آلودگی هوا تا آنجا در زندگی شهروندان تهرانی در هم تنیده شده و  بر زندگی و سلامت مردم اثر مخرب داشته که این روزها پرونده انتقال پایتخت به عنوان یک گزینه جدی روی میز دولتمردان  باز شده است. این در حالی است که با تمرکز بر دلایل طرح چنین موضوعی مشخص خواهد شد در صورت رفع معضلات زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا ،دیگر نیازی به تحمیل هزینه سنگین انتقال پایتخت به کشور نخواهیم بود.

عسگری همچنین تصریح کرد : خوشبختانه اظهار نظر  نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ،اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ،پلیس راهنمایی و رانندگی ، تشکل های  محیط زیستی و بسیاری از دوستداران محیط زیست در ماه های اخیر حاکی از آن است که همگان به اشتراک نظر در خصوص لزوم اصلاح قانون معاینه فنی از 5 سال به دو سال رسیده اند که امیدواریم به زودی با طرح این موضوع در صحن علنی مجلس شاهد تحقق آن باشیم.

وی همچنین افزود: در آستانه فرا رسیدن روز هوای پاک  بیش از 10 تشکل زیست محیطی کشور برای دومین بار در سال جاری با ارسال نامه ای  به بیش از 90 نماینده مجلس از کمیسیون های شورا ها و امور داخلی کشور ،صنایع ،عمران و بهداشت مجلس شورای اسلامی تقاضای  اصلاح  چنین قانونی را کردند که این امر شایان احترام و تکریم است.

 این کارشناس ارشد محیط زیست ابراز امیدواری کرد با تغییر چنین قانونی، از ابتدای سال 93 شاهد حضور خودروهای تولیدی سال 90 ، 91 و پیش از آن در مراکز مکانیزه معاینه فنی باشیم که در آن صورت  با توجه به وجود بیش از 500 خط معاینه فنی در سراسر کشور  می توان امیدوار بود آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و در کنار آن ایمنی تردد نیز به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یابد.

این دوستدار محیط زیست همچنین اظهار کرد:ارتقای استاندارد سوخت و نیز استاندارد خودروها به عنوان عواملی مهم و اثر گذار در کاهش آلودگی هوا مطرح هستند اما نباید از نظر دور داشت که در صورت  تحقق این امور استاندارد های معاینه فنی نیز می بایست ارتقا یابند.

مدرس اکولوژی در دانشگاه با اشاره به فرا رسیدن روز هوای پاک افزود: در حالی که روزهای « بدون دود» ، « بدون خودرو» و يا « هواي پاك» در بسياري از كشورهاي جهان با هدف نقش آفرینی مردم در کاهش آلودگی هوا اجرا مي شود ،امیدواریم روز 29 دی ماه سال جاری  نیز از سوی شهروندان تهرانی به صورت داوطلبانه روز بدون خودرو تلقی گردیده و عموم شهروندان عزیز حتی الامکان از بیرون آوردن خودروهای شخصی خودداری کنند. 

وی با اشاره به  لزوم جلب  مشارکت اجتماعی در کاهش آلودگی هوا گفت: در کشور ایران نزدیک به 17 هزار تشکل مردم نهاد و غیر دولتی وجود دارد که این تعداد در مقایسه با کشورهای مشابه بسیار کم و از نظر آماری حدود دو درصد این کشورها می باشد و این در حالی است که  حداکثر 5 درصد آنها محیط زیستی هستند که این امر هیچ تناسبی با بحران ها و معضلات زیست محیطی جاری کشور ندارد. در چنین شرایطی جا دارد  دولت ،مجلس شورای اسلامی ،شوراهای اسلامی شهر و نهاد های عمومی نظیر شهرداری ها بیش از پیش زمینه مشارکت هر چه بیشتر این گروه ها را فراهم آورند. 

وی اضافه کرد : هر چند اقدامات سلبی به تنهایی راه حل کاهش آلودگی هوا نیست اما باید توجه داشت که در پیشرفته ترین کشور ها با وضعیت محیط زیستی مناسب تر نسبت به کشور ما  نیز الزام به رعایت قوانین زیست محیطی همواره مورد توجه قرار می گیرد بنابراین اعمال قانون معاینه فنی ادواری خودرو در کنار فعالیت های ایجابی است که  می تواند در کاهش آلودگی هوا تاثیر گذار باشد. 

وی در خاتمه با بیان اینکه فراکسیون وقف مجلس شورای اسلامی دارای بیشترین عضو می باشد گفت:  می توان به دلیل وجود معضلات متعدد زیست محیطی و محدودیت منابع دولتی برای رفع تمام آنها در کوتاه مدت ، بسیاری از خیرین جامعه اسلامی مان را به سمت وقف های محیط زیستی  سوق داد که این امر در راستای گسترش کمی و کیفی تشکل های غیر دولتی خواهد بود. 

نظر شما