معاون انسانی سازمان محیط زیست خبرداد:
آلودگی هوا هفته آینده در مجلس/اجبار خودروسازان و مالکان خودرو به تعویض کاتالیست
معاون انسانی سازمان محیط زیست با بیان این که طرح جدید کاهش آلودگی هوا ظرف هفته آینده به صحن علنی مجلس می آید،گفت: اصلاح قانون معاینه فنی خودرو در این طرح در نظر گرفته شده است.
به گزارش شهر، دکتر یوسف رشیدی در نشست خبری که پیش از ظهر سه شنبه به مناسبت هفته هوای پاک در سازمان محیط زیست برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در اعلام روزهای آلوده استانداردهای مختلفی در کشور وجود دارد، اما سازمان محیط زیست که تقریبا حدود یکسال است بر روی استانداردهای مصوب و روز دنیا در این خصوص کار می کند، ظرف دو ماه آینده تلاش می کند این استانداردها را مصوب کند تا دوگانگی در خصوص استانداردهای موجود در کشور برای اعلام روزهای آلوده و سالم از بین برود.
وی در خصوص اینکه پیش از اینکه در سازمان محیط زیست سمتی داشته باشید همواره از موثر نبودن استانداردهای استفاده شده در این سازمان به دلیل اینکه تنها برای کسانیکه یک روز در شهری مانند تهران سکونت دارند، کاربرد دارد و برای کسانیکه دائما در این کلانشهر زندگی می کنند مناسب نیست انتقاد می کردید در حال حاضر که از مسئولان سازمان هستید برنامه ای برای اصلاح این استاندارد دارید، گفت: به زودی استانداردهایی که مناسب برای ساکنان دائمی کلانشهرها مانند تهران هستند از سوی سازمان محیط زیست ارائه می شود که امیدواریم تصویب شوند که از این به بعد از این استانداردها در تمام دستگاههای کشور استفاده شود.
رشیدی در خصوص میزان خودروهای استاندارد در شهری مانند تهران گفت: تمام خودروهای تولیدی از کارخانه های داخلی در ابتدا استاندارد یورو 2 را دارند، اما پس از پیمایش حدود 80 هزار کیلومتر به دلیل نقص فنی و از بین رفتن کاتالیست دیگر نمی توان آنها را استاندارد دانست، لذا می توان گفت به غیر از خودروهای نو و خودروهایی که صاحبان آنها مدام آنها را معاینه فنی می کنند هیچ یک از خودروهای پایتخت استاندارد نیستند.
مدیرکل مرکز هوا و اقلیم سازمان محیط زیست اظهار داشت: البته در میان خودروهای تولیدی به عنوان مثال خودروی ال90 از استاندارد بهتری نسبت به خودروهای مدل های قدیمیتر مانند پراید و یا پژو405 برخوردار است.
بررسی طرح جدید کاهش آلودگی هوا در مجلس
دکتر سعید متصدی، معاون انسانی سازمان محیط زیست نیز در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه استاندارد یورو2 نیز که عنوان می شود خودروهای نو از آن برخوردارند از استانداردهای روز دنیا فاصله دارد، گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته سازمان محیط زیست در یک خواب زمستانی بسر برده؛ چراکه در سال 74 ما توانستیم از حالتی که هیچ استانداردی در خودروها رعایت نمی شد، به استاندارد سال 1996 اروپا برسیم و در سال 84 یعنی ظرف پنج سال به استاندارد یورو2 رسیدیم و قرار بود که در سال 88 به استاندارد یورو4 برسیم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
به گفته وی اما در حال حاضر نیز اگر مردم یک مسئولیت اجتماعی در خود احساس کنند، از آنجایی که خودروها در بدو تولید استاندارد یورو 2 دارند، چنانچه به طور مرتب خودرویشان را معاینه فنی کنند و از سالم بودن کاتالیست اطمینان داشته باشند، می توان میزان آلودگی را تا حد زیادی کاهش داد.
معاون انسانی سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه هنوز چنین فرهنگی در کشور وجود ندارد که مردم بدون اجبار چنین احساس مسئولیتی بکنند و باید سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان نظارتی برای خودروسازان و صاحبان خودرو اجبارهایی از قبیل تعویض کاتالیست و معاینه مرتب فنی را اعمال کند، گفت: سازمان محیط زیست در این خصوص اقدامات مناسبی انجام داده و حتی در طرح جدید کاهش آلودگی هوا که در کمیسیون تخصصی مجلس مصوب شده و ظرف هفته آینده به صحن علنی مجلس می آید، اصلاح قانون معاینه فنی خودرو که برای خودروهای نو از دو به پنج سال افزایش یافته بود، در نظر گرفته شده و امیدواریم به زودی به حالت قبل برگردد.
خودروهای بدون کاتالیست معاینه فنی نمی گیرند
متصدی افزود: تا جایی که امکان دارد خودروسازان را وادار به تعویض کاتالیست خودروها می کنیم، اما در هیچ کجای دنیا چنین چیزی مرسوم نیست که دولت یا خودروسازان موظف به تعویض کاتالیست باشند، بلکه مالکان خودرو باید بدانند که کاتالیست هم مانند بنزین و سایر قطعات خودرو زمانی که فرسوده می شود و یا از بین می رود بایستی تعویض شود؛ چراکه از هم از نظر محیط زیستی ایجاد مشکل می کند و هم از نظر اقتصادی برای مالکان خودرو مشکلاتی را بوجود می آورد.
وی تاکید کرد: به هر حال سازمان محیط زیست قوانینی برای اجبار خودروسازان و مالکان خودرو جهت تعویض کاتالیست مصوب کرده و ظرف سه ماه آینده چنانچه خودرویی کاتالیست فرسوده اش تعویض نشده باشد، برچسب معاینه فنی نمی گیرد.
معاون انسانی سازمان محیط زیست یادآور شد: سازمان محیط زیست با شهرداری توافقاتی برای از رده خارج کردن مینیبوسهای فرسوده دارد به این شکل که قرار شد به ازای هر مینیبوس شهرداری 20 میلیون تومان، سازمان محیط زیست به همین میزان و مالکین مینیبوسهای فرسوده نیز مقداری از هزینه ها را تقبل کنند تا مینی بوسهای فرسوده از رده خارج شوند.
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسلنو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری میشود
نمایشنامهخوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچهکتابخونها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدمهای تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانهای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنرهای تجسمی «قابهای کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسمخانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کمخطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچکترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران