کد خبر: ۷۴۲۸۱

نقد شفاهی

«میهمان داریم» حرفش را صریح می‌زند

یک منتقد سینما تأکید کرد فیلمساز در «میهمان داریم» حرف‌هایش را ساده و صریح می‌زند.

به گزارش شهر، حسین سلطان‌محمدی منتقد سینما درباره تحلیلش از فیلم سینمایی «میهمان داریم» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور می‌گوید: «میهمان داریم» با معرفی ملموس نشانه‌ها و کاراکترهایش فیلم معقولی برای اجتماع امروز ماست. با توجه به سابقه ذهنی که مخاطب دارد می‌تواند حدس بزند که میهمان فرضی کیست. این فیلم پیچیدگی عجیب وغریب ندارد و حرف‌هایش را خیلی ساده و صریح می‌زند. مخاطب نیازی ندارد خیلی به خودش فشار بیاورد و درگیر پیچیدگی و ابهام شود.

وی افزود: گفتگوهای جانباز و پدرش بسیار ملموس بود. نشان می‌دهد که نویسنده و کارگردانش نسبت به حرفی که می‌خواسته بزند اشراف کامل داشته و در نهایت در اجرایش هم موفق بوده است. در واقع فیلم تصویری از وضعیت فعلی حاکم بر جامعه است. طلبکاری‌هایی که جانبازان نسبت به جامعه یا جامعه نسبت به جانبازان دارند در این فیلم نمایان ممی‌شود. هر مخاطبی می‌تواند مسیر ارتباط با فیلم را به راحتی پیدا کند.

سلطان‌محمدی گفت: در سال‌های گذشته رهبر انقلاب اولویت بازدیدهایشان را خانواده‌هایی قرار داده‌اند که چند شهید تقدیم انقلاب کرده‌اند. در فیلم می‌بینیم که روح شهدا هم خود را برای این مهمانی آماده می‌کنند و دوست دارند در این مهمانی سهمی داشته باشند. بخش رویاگونه فیلم تمهید درستی برای نشان دادن این مسئله بود.

وی درباره دو فیلم «رستاخیز» و «چ» افزود: «رستاخیز» را ندیده‌ام اما بازخوردهای مثبتی از دوستان نشنیده‌ام. حرف‌های متناقضی درباره اینکه کارگردان برای نشان دادن چهره حضرت عباس (ع) از چند مرجع تقلید اجازه گرفته‌اند شنیده‌ام. فیلم «چ» چمرانش کم بود. فیلم بیشتر روایت وقایعی است که بر پاوه گذشته است. فیلمساز به چهره عملیاتی که ما از چمران در ذهن داشتیم تأکید نکرده بود. هرچند در واقع عملکرد چمران باعث شد حضرت امام (ره) آن پیام را بدهند.

این روزنامه‌نگار ادامه داد: اگر در نظر نگیریم که فیلم درباره چمران بود، روایت حاتمی‌کیا از وقایع پاوه خیلی خوب و عالی بود. من با یک شاهد عینی از وقایع پاوه صحبت می‌کردم او گفت که در سقوط هواپیما سر چند نفر قطع شد و «چ» صحنه سقوط هواپیما را بی نظیر نشان داد. بعد عملیاتی پاوه در فیلم خیلی خوب تصویر شده بود. در این فیلم تنها چیز تازه‌ای که از شهید چمران دیدم پیشینه زندگی او در آمریکا بود که خیلی گذرا با فلاش‌بک و دیالوگ‌هایی کوتاه تصویر تازه‌ای از چمران دیدیم. در واقع حاتمی‌کیا غیرمستقیم چمران را معرفی کرد. چمران در «چ» را بیشتر ناظر و توصیه‌کننده به اینکه درگیری و جنگ گزینه آخر باشد دیدیم و اینها تأکید غیرمستقیم کارگردان بر معرفی شخصیت چمران بود.

گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
ثبت‌ نام موکب‌های مردمی برای حضور در راهپیمایی جاماندگان اربعین
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس