سينماي 1393، چشم اندازي مبهم/
روشی که فقط در ایران تجربه میشود
سال 1392 سينماي ما به مرز ورشكستگي رسيد، به نظر مي رسد با آغاز سال 93 اين سينما به حساسترين مرحله خود دست پيدا كند، هنگامي كه تمامي توجه مسؤولان سينمايي به جشنواره و جايزه و تحسين و تقدير باش ، تكليف اين سينما معلوم است.

به گزارش شهر: سالهاست درها به سوي تماشاگران و سليقه و خواست آنها بسته شده است . اگر در فيلمي به موضوع سرگرم كننده و جذابي نگاه شود ،آن فيلم مردود است و بر چسب ابتذال مي خورد . به همين لحاظ است كه فيلم سازها – و تهيه كننده ها – ناگزيرند براي جلب حمايت مسؤولان وقت، به فيلم هاي جشنواره اي با مايه هاي جدي- و حتماً هنري- توجه بيشتري نشان دهند تا از جشنواره احياناً سيمرغ با ديپلم افتخار دريافت كنند، اما اين زمينه فيلم ثابت شده كه مورد پسند و علاقه تماشاگر عادي نيست و آثار جشنواره اي در سينماها و در ميان عامه جايگاهي ندارد.
جشنواره 32 هم مانند جشنوراه هاي قبل تر همه محصول يك سال بعد را به نمايش گذارد. كاري كه در هيچ كجاي دنيا سابقه و نظيري نداشته و ندارد. وقتي آن همه تماشاگر فيلم هايي بدون كمترين جاذبه و گرما در سينماهاي جشنواره ديده اند مسلم بدانيد كه اثرات آن در اكران عمومي به خوبي آشكار خواهد شد.
اين بي اعتنايي نسبت به عامه سينما رو سبب مي گردد كه سينما در سال ديگر و در فضايي غم انگيزتر و تاريكتر در جا بزند.
براي اين كه چنين وضع اسفناكي ادامه پيدا نكند، چند پيشنهاد داريم: 1- جشنواره 33 فجر به جاي آن همه فيلم- چه در مسابقه و چه خارج از مسابقه- و نگاه اول از اين قبيل چيزها، فقط 15 تا 20 فيلم انتخاب كند و به مسابقه بگذارد. 2- توليد فيلم محدود شود و در سال تنها بين 30 تا 40 فيلم بيش تر ساخته نشود آن هم براي شرکت در جشنواره بدون قصه و تنوع با موضوع هاي غير قابل فهم بلكه جذاب و قصه دار به جهت جلب عامه تماشاگر 2-كارگردان اول بايستي قبلاً ٌحدود 10 فيلم را دستياري كرده باشد و با ساخت يكي دو مستند و يا يك فيلم كوتاه اجازه داده نشود وارد سينماي حرفه اي گردد 4- به فيلمنامه هاي جذاب با قصه هاي مردم پسند وام اهدا شود نه به آثار فاخر و دولتي و ضد تماشاگر 5- هر فيلمي كه در اكران عمومي معادل يك ميليارد و يا بيش تر فروش كرد به تهيه كننده و فيلم ساز آن، هزينه يك فيلم هديه داده شود.
سينماي 1392 هم چنان نشان از فقر فيلم مردم پسند و سالن هاي خالي از تماشاگر داشت اما حالا كه داريم به سوي سينما 1393 مي رويم شاهد چه سينمايي هستيم؟ چشم انداز اين سينما تا چه حد روشن است؟ چشم اندازي تاريك نيست؟ و آيا دوباره با سالن هاي خالي روبرو خواهيم بود؟در آخر سال به شما خواهيم گفت.
منبع: بانی فیلم
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
بدنِ مادرانه یعنی عبور از خویشتن خویش
بازارچه «نگار آسمانی» در بوستان خیام برپا میشود
اردوی مادر و فرزندی به همت کتابخانه فرهنگسرای سرو
مدیر باغ کتاب: فروش کتاب رشد ۱۰۰ درصدی داشته است
شهاب حسینی تهیهکننده «پتک» شد؛ «نهنگ عنبر ۳» ساخته میشود
«قصه شکوه» با محوریت نگاه رهبر انقلاب به جایگاه زن مسلمان منتشر شد
«مادر» به شبکه نمایش میآید
نمایشگاه گروهی نقاشی کودک و نوجوان «شهر نقاشی » نگارخانه ابن سینا
افتتاح «سینماحقیقت» با رنگ ایران و روز مادر
نمایش و تحلیل فیلم «فرانکنشتاین» در فرهنگسرای ارسباران
رونمایی از فیلم «بی بی مریم» در باغ موزه قصر
نمایشگاه «فراتر از نگاه» در باغموزه قصر
هدیهای از جنس فرهنگ؛ پویش بزرگ «کتاب مامان۲» در تهران کلید خورد
نشست ماهانه «خانه ترانه» در فرهنگسرای ارسباران
تجلیل از مادر شهید سردار محمود باقری از شهدای جنگ ۱۲ روزه
«نگار آسمانی» به فرهنگسراهای پایتخت میآید