کد خبر: ۸۱۴۴۶

به یاد پرنده‌های خیس (۱۷۵غواص آسمانی)

رازی که به بهای خون فاش شد

امیر عبدالحسینی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

«هنرمند به جای همه کسانی سخن می‌گوید که خود قادر به سخن گفتن نیستند.» این کلام آندری تارکوفسکی سینماگر شهیر روس است که هنرمند را به مثابه یک پیامبر می‌دانست. حال آنجا که هنرمند خود قادر به سخن گفتن نیست، تکلیف چه می‌شود و آنجا که موضوع، بزرگ‌تر از توان و داشته‌های هنرمند باشد، چه باید کرد؟ 
 
فرض کنید یک نویسنده، نقاش یا فیلمساز بخواهد عظمت، رنج، اندوه و ایثار آن ۱۷۵پرنده خیس را بنویسد که با بال بسته به ملکوت آسمان‌ها پرواز کردند؛ هنرمند هر چه بکوشد نمی‌تواند اقیانوس این واقعه را آنگونه که رقم خورده در ظرف هنر و کلام بریزد. با این همه، آموزه‌های ارجمند ما تعریفی جامع‌تر و رسا‌تر از هنر ارائه می‌دهد و افعالی بلندمرتبه را برابر با هنر می‌داند. پیر فرزانه ما امام‌خمینی (ره) فرمود: «شهادت، هنر مردان خداست» و سیدشهیدان اهل قلم هم به یادمان آورد که «هنر آن است که بمیری پیش از آنکه بمیرانندت.» 
 
با این تعریف از هنر والا، دیگر نیاز نیست شهادت آن غواصان دلیر به دستمایه‌ای برای هنرمندان بدل شود؛ چرا که خود این رخداد عین هنر و هنرمندی است و مگر جز این است که این هنرمندان شهید غواص در دریای ایثار، نیک‌ترین مردان روزگار خود بوده‌اند؟ از منظر فلاسفه هم هنری ارزشمند بوده که با خود فضایل اخلاقی به همراه آورد و این‌‌ همان است که در شهادت این نظرکرده‌های بهشت به زیبا‌ترین و متعالی‌ترین شکل به نمایش درآمده است. 
 
اکنون که خردادی دیگر از راه رسیده، نمی‌توان از هنرآفرینان آن حماسه عظیم سخن نگفت که انگار رسالت‌شان در دنیا چیزی نبود جز آمیختن زیبایی هنر با آرمانی اخلاقی. چه آن‌ها که هنر شهادت را به انجام و فرجامی عاشقانه رساندند، چه کسانی که با زبان هنر و به قدر وسع، رشادت‌ها و دلیری‌های آن زنان و مردان را روایت کردند. شهید سیدمرتضی آوینی از هر دو جنبه هنرمند بود؛ هم بیان جانفشانی‌های بالابلندان جبهه‌ها و مردم خرمشهر هم شهادت هنرمندانه. 
 
جز او باید از هنرمندانی وارسته یاد کرد که در باب این حماسه بزرگ دست به آفرینش زدند. نمونه‌ها اندک نیست؛ مجید انتظامی با سمفونی عظیم خرمشهر، ناصر پلنگی با دیوارنگاری و نقاشی‌ها بر دیوارهای مسجد جامع خرمشهر، زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور و عکس‌های بی‌بدیلش از خونین‌شهر، جاویدالاثر کاظم اخوان، غلامعلی کویتی‌پور که با حنجره‌ای زخمی آزادسازی این شهر را بدل به غروری جاودانه کرد و... 
اجر و ارج تمام هنرآفرینان این عرصه بی‌تردید در ملکوت اعلی محفوظ است. گرچه آن‌ها مستغنی از هر پاداش و هدیه هستند. به قول شهید آوینی: بهشت ارزانی عقل‌اندیشان. در عالم رازی هست که جز به بهای خون فاش نمی‌شود...
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایت‌های ایرانی، این‌بار با زبان‌های مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش می‌شود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاه‌حسینی
«مادران قصه‌گو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس‌ اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضا‌های تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دوره‌های تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بین‌المللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا
همایش بزرگ مثنوی‌خوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفان‌پور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز می‌شود
اختتامیه پویش «مادران قصه‌گو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار می‌شود
نامزدهای بیست‌وسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالن‌های پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بی‌باک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامه‌ها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴