کد خبر: ۸۱۵۵۲

دانش اقباشاوی، کارگردان «تاج محل» در جشنواره فیلم شهر مطرح کرد:

فیلمسازی شهری در همه جای دنیا سخت است

اقباشاوی در حاشیه جشنواره فیلم شهر گفت: برای بیان مشکلات کلان‌شهرها باید زیربناهای اجرایی داشت و در سه مقوله آموزش، تولید و پخش صحیح فیلم‌های اجتماعی قدم برداشت.

به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ دانش اقباشاوی که با فیلم «تاج محل» در بخش مسابقه فیلم‌های بلند سینمایی جشنواره بین‌المللی فیلم شهر شرکت دارد، گفت: فیلمسازی در شهر در همه جای دنیا کار سخت و طاقت‌فرسایی است چرا که شهر در اختیار فیلمساز نیست اما در فیلم تاریخی یا جنگی شهرک یا سوله‌ای در اختیار فیلمساز قرار می‌گیرد و او با فضایی که در اختیار دارد، به طراحی متناسب با فیلم و نوع خواسته‌اش دست پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: به اعتبار سال‌ها دستیاری با کارگردان‌های مختلف و حضور در فضای چند فیلم شهری مانند «شب» و «هر شب تنهایی» که با آقای رسول صدرعاملی کار کرده بودم، با سختی کار شهری آشنا بودم. آماده‌سازی فیلم «هر شب تنهایی» در روزهای گرم ماه رمضان در شهر مشهد بود که شهر توریستی زیارتی است و فیلمبرداری «شب» در فصل زمستان آن هم در حدود نیم متر برف انجام می‌شد. در فیلم «هر شب تنهایی» شلوغی شهر به اندازه‌ای بود که ما باید اول فضا را کنترل می‌کردیم و بعد پشت دوربین را می‌چیدیم و طراحی صحنه را انجام می‌دادیم.

وی ضمن اشاره به تمام سختی‌های کار شهری، درباره جذابیت این فضای متفاوت گفت: سختی موجود در کار باعث ایجاد خلاقیت در کارگردان می‌شود و فیلم از لحاظ بصری با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و ملموس‌تر می‌شود. فیلم «هر شب تنهایی» و «شب» به مراتب از فیلم‌های «دوئل» و «رستاخیز» برای من سخت‌تر بود. اما من سختی‌های کار شهری را به جان می‌خرم زیرا می‌دانم گرچه کار شهری سخت است اما خوبی‌هایی نیز دارد. به همین دلیل «تاج محل» را در فضای سخت شهری ساختم. و برای قصه‌اش چشم‌اندازهای زیادی دیدم. زیرا نمی‌شد فضای داخلی و آپارتمانی برای این فیلم تصور کرد. این فیلم می‌بایست سند تاریخی دوره‌ای از شهر آبادان باشد.

فیلمسازی شهری در همه جای دنیا سخت است

اقباشاوی در ادامه گفت: بودجه فیلم «تاج محل» کم بود و ما چند معیار را مدنظر داشتیم. اول آنکه، استانداردهای سینمای ایران را رعایت کنیم و دوم آنکه، فیلم شهری بسازیم. ما قصد داشتیم در عین اینکه فیلمی شهری به معنای آپارتمانی نداشته باشیم، مخاطب با فیلمی با تعدد لوکیشن و تعدد اتفاق روبرو باشد تا جذابیت‌های لازم را برایش داشته باشد. تمام این اهداف سختی کار را برایمان مضاعف می‌کرد.

این کارگردان جوان درباره بودجه فیلم «تاج محل» گفت: به لطف خانواده‌ام، پدر، مادر، خواهر و شوهر خواهر و دوستانم و شناخت خوبی که از شهر آبادان داشتم زیرا در آبادان بزرگ شده بودم، و از طرفی تهیه پیش‌تولید فیلم در سفری 9 روزه به آبادان در هزار فریم عکس از لوکیشن‌ها، در نهایت با بودجه کم تلاشمان بر این بود که قصه را برای مخاطب به شکل جذابی روایت کنیم.

اقباشاوی در بخش دیگری از صحبت خود درباره مشکلات ساخت فیلم شهری گفت: کلان‌شهرها مسائل و مشکلات مبتلا به خود را دارند، مانند: ترافیک، احترام به حقوق شهروند و... در کلان‌شهرها می‌توان کار خلاف کرد و پنهان شد، می‌توان در غرب شهر کسی را اذیت کرد و به شرق شهر پناه برد، پس در کلان‌شهرها جرائم زیاد است. به نظرم، فیلم‌هایی که بعد از انقلاب درباره مشکلات شهری ساخته شده، بیشتر قائم به فرد بوده و بنا بر احساس نیاز کارگردان یا تعهدش به بیان مشکلات فیلم ساخته شده است. همه می‌دانیم، چیزی که قائم به فرد باشد نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. برای بیان مشکلات کلان‌شهرها باید زیربناهای اجرایی داشته باشیم و در سه مقوله آموزش، تولید و پخش صحیح فیلم‌های اجتماعی قدم برداریم.

وی افزود: با در نظر گرفتن این سه نکته، جشنواره فیلم شهر درباره بروز چنین فیلم‌هایی می‌تواند تصمیم بگیرد و شروعی باشد برای جدی گرفتن نگاه فرهنگی به مقوله شهر در سینما. کاری که امسال جشنواره فیلم شهر در بخش محله در جهت تعلیم فیلمساز انجام داد، بسیار نیکو بود. امیدوارم در سال‌های آینده، این بخش گسترده‌تر برگزار شود. چرا که از درون این کارگاه‌ها فیلمسازانی کشف می‌شوند که ممکن است بعدها پدیده باشند. مثلا شاید فیلمساز در خیابان جوانمرد قصاب، اتفاقاتی را ببیند که افراد ساکن در دیگر مناطق تهران آن را نبینند.

اقباشاوی در پایان گفت: جشنواره فیلم شهر مجالی است تا فرصت دیده شدن فیلم‌ها به مخاطب خاص و عام برای بار دوم داده شود و این اتفاق برای من خوشحال‌کننده است.
گزارش خطا
برچسب‌ها:
فیلم شهر
ارسال نظر
آخرین اخبار
از بررسی روند تغییرات تا تاثیر فضای مجازی بر استقبال نسل‌نو از ترانه
برگزاری یادبود ناصر تقوایی در خانه هنرمندان
نمایش موزیکال «رویای شیرین» در مجتمع فرهنگی هنری نور
نشست «در ستایش شعر» در فرهنگسرای سرو
پیکر واحد خاکدان دوشنبه تشییع و خاکسپاری می‌شود
نمایشنامه‌خوانی «کوپه ۶۴» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- یکشنبه ۴ آبان ماه ۱۴۰۴
«اردو در قبرستان ژغاره»؛ صد و دوازدهمین کتاب پیشنهادی باشگاه بچه‌کتابخون‌ها
رونمایی از کتاب «قانون هفتم آدم‌های تنها» در فرهنگسرای اشراق
خانه فرهنگ امیرکبیر؛ خانه‌ای پویا برای بانوان و دختران منطقه ۲۲
نمایش و نقد فیلم «استیو» در فرهنگسرای ارسباران
نکوداشت هنرمندی که «ژن خلاقیت» دارد؛ تئاتر برایم خود زندگی است
نمایشگاه گروهی پوستر «سوغات منا» در فرهنگسرای انقلاب اسلامی
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند/خداحافظ آشغال بهترین فیلم مردمی
فراخوان نمایشگاه هنر‌های تجسمی «قاب‌های کوچک آبانگان»
بازی سحر دولتشاهی و پیمان قاسم‌خانی در فیلم «قایق سواری در تهران»
نشست ماهانه هنرمندان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
دو اثر نمایشی موزیکال، با لحظاتی شاد، آموزشی و پرانرژی برای کودکان
نمایشگاه «من در بهشت رویاها» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- شنبه ۳ آبان ماه ۱۴۰۴
روایت نوجوانان تهرانی از «راهی که پیمودیم»؛ تصویری از اتحاد، پیشرفت و امید
پیام سرپرست سازمان فرهنگی هنری به مناسبت روز جهانی کارکنان موزه
گلایه فرزاد حسنی از رویکرد انتخاب مجریان؛ مجری خوب مجری «کم‌خطر» است!
اهمیت گرافیک محیطی در روابط عمومی- فائزه شیرازی
دیدار سرپرست سازمان فرهنگی هنری با خانواده کوچک‌ترین شهید جنایات صهیونیستی در ایران