جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۹
کد خبر: ۸۲۶۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهردای تهران:

هنر تئا‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارد

شهرام کرمی، با بیان اینکه یکی از ثمرات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر توجه به تئاترهایی با مفاهیم دینی و عرفانی است، یکی از نیازهای این هنر را توجه و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این زمینه خواند.
هنر تئا‌تر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری داردبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تئا‌تر این ویژگی را دارد که ژانر‌ها، اشکال و شیوه‌های مختلفی را دربر می‌گیرد و به همین دلیل هنر «عالی» خوانده می‌شود.
 
وی افزود: نقل تاریخ زندگی پیامبران و بازآفرینی حوادث زندگی معصومین(ع) از انواع نمایش‌هایی است که در زیرمجموعه تئا‌تر دینی جای می‌گیرد. این نوع آثار قابلیت خاصی دارند که بنا بر تعاریف ذکر شده در تعلیم مفاهیم دینی کاربرد دارند. 
 
این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: یکی از مضامین عالی به کار برده شده در این نوع از تئا‌تر، واقعه عاشورا و قیام حضرت امام حسین(ع) است که در میان مردم نیز دارای جایگاه والایی بوده و از استقبال شایسته‌ای برخوردار است. تعزیه‌خوانی هم که در محرم به اوج خود می‌رسد تبلور تئا‌تر مذهبی است. 
 
کارگردان تئا‌تر «بلوط‌های تلخ» با بیان اینکه در نگاه به تاریخچه این نوع تئا‌تر چند جشنواره تئا‌تر دینی به چشم می‌خورد که به صورت مقطعی برگزار شده‌اند، اظهار داشت: اعتقاد دارم برگزاری سوگواره نمایشی «خمسه» که به دوره دوم خود رسیده است گام مهمی در توجه به مضامین عالی انسانی و مذهبی است. 
 
وی در خصوص ایده اجراهای یک هفته‌ای برای نمایش‌ها در طول سوگواره به جای تنها دو اجرا در جشنواره‌های مشابه افزود: یکی از اتفاقات خوب، ایده اجرایی محور بودن سوگواره است که این رویداد فرهنگی را از سایر رویدادهای هم‌ترازش متمایز می‌کند. زیرا فقط به تولید و اجرای آثار بسنده نکرده و توان خود را در دیده شدن بیشتر تئاترهایی که تلاش‌های فراوانی برای به ثمر رسیدن آن به کار گرفته شده متمرکز کرده است. به گمانم این اتفاق را باید به فال نیک گرفت چراکه امکان خوبی است و ایده تبدیل جشنواره تولیدی به جشنواره اجرایی باید حمایت شود و امیدوارم به نتیجه برسد. 
 
کرمی در ارزیابی خود از نقش حمایتی شهرداری تهران از تئا‌تر، اظهار داشت: هنر تئا‌تر نیاز به حمایت دارد. نمی‌توان از این مطلب گذشت که تئا‌تر هنر پرخرجی است و هر چه سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام شود موفقیت بیشتری در انتظار اهالی این هنر است. 
 
وی افزود: به نظرم شهرداری گام‌های درستی برای برگزاری جشنواره‌های هنری برداشته است. جشنواره منجر به شکل‌گیری جریان هنری می‌شود و چند سال طول می‌کشد تا تاثیر برگزاری این رویدادهای هنری را بر بدنه تئا‌تر مشاهده کنیم. 
 
کرمی با بیان اینکه شهرداری در سالیان اخیر توجهی جدی به هنر داشته است، افزود: هر چند این اتفاق جزو تکالیف اصلی شهرداری نیست و در ساختار اداری آن به تعریفی برای این منظور اشاره نشده است و بیشترین تمرکز بر امور فرهنگی و هنری بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است اما با این وجود توجه به هنر توسط شهرداری به خوبی انجام شده است. 
 
وی با بیان اینکه کمک به رشد علمی یک جریان توسط پژوهش محقق می‌شود، در ارتباط با نقش پژوهش در اعتلای هنر دینی بیان داشت: توجه به این حوزه که جای خود را در دوره دوم سوگواره «خمسه» یافته است، برکات فراوانی به همراه دارد. پژوهش یکی از محورهای اساسی در عرصه فعالیت‌های تئاتری کشور است و توجه به این حوزه علاوه بر معرفی انواع مختلف مضامین و مفاهیمی که به حوزه تئا‌تر دینی مربوط می‌شود به آسیب‌شناسی این جریان می‌پردازد. 
 
کارگردان نمایش «غریبه‌های همیشگی» در پایان یادآور شد: آشنایی با گونه‌های مختلف تئا‌تر دینی، شناسایی ضعف‌ها و قوت‌های این حوزه و ثبت و ضبط مشخصه‌های تکنیکی و محتوایی نمایش‌های ایرانی با درونمایه مذهبی و تئاترهای متعلق به سایر فرهنگ‌ها در کنار شناخت چالش‌های فرارو از دستاوردهای پژوهش به عنوان رکن اساسی در افزایش کیفیت آثار موثر است، رکنی که دوری هنرمندان و به ویژه فعالان عرصه نمایش از آن باعث تکرار در شکل تولید آثار تئاتری خواهد شد. 
  
دومین سوگواره نمایشی و آیین‌های مذهبی «خمسه» آبان و آذرماه سال جاری همزمان با روزهای محرم و صفر در بخش‌های تئا‌تر صحنه‌ای، تئا‌تر میدانی و خیابانی، عکس، تعزیه، آیین‌های دینی و مذهبی (مثل نقل مذهبی، پرده خوانی و...) و پ‍ژوهش به دبیری حامد حریری و میزبانی فرهنگسرای ابن‌سینا برگزار خواهد شد.
نظر شما