کد خبر: ۸۳۸۰۲

اصول طراحی غرفه نمایشگاهی از نگاه روابط عمومی

احمدرضا دالوند

۱- غرفه، انبار نیست طراحی غرفه چیزی بسیار فراتر از پر کردن فضا با اشیای موجود در انبار سازمان است. بسیاری از کارفرمایان در آخرین لحظاتی که باید به نمایشگاه بروند از «روابط عمومی» می‌خواهند تدارکاتی را برای بردن به نمایشگاه آماده کنند. درنتیجه بسیاری از غرفه‌های نمایشگاه‌ها بیشتر به انبار شرکت‌ها و سازمان‌ها شباهت دارند تا یک اثر هنری!   
 
 ۲- غرفه، اثر هنری است غرفه می‌تواند محل تجلی هنری طراح و نشان‌دهنده سطح دانش و بینش فرهنگی هنری و سلیقه وی باشد. غرفه، لباس کارفرماست و ویترین یک سازمان است. و طراح موظف است با همیاری روابط عمومی بهترین طرح را برای آن ارائه دهد.

 ۳- طراحی غرفه، تخصص است نجارها، آهنگرها، نقشه‌کش‌ها، معماران، طراحان داخلی، طراحان صنعتی، طراحان صحنه و لباس، طراحان گرافیک و گاه حتی مهندسان عمران و کامپیوتر، همه خود را درزمینه طراحی غرفه جامع‌ومانع می‌دانند. در حالی که طراحی غرفه خود می‌تواند یک رشته مستقل باشد برخی هنرمندان تصور می‌کنند طراحی غرفه عملی تفننی است و در کنار کارهایشان به آن می‌پردازند. این طور هم می‌توان نگاه کرد، اما حاصل این رویکرد به هیچ رو غرفه حرفه‌ای نیست.
 
۴- ایده خلاقانه، محور طراحی غرفه است ایده خلاقانه، فرآیند پیچیده‌ای دارد و ایده‌یابی دارای روش‌هایی است که به مطالعه نیاز دارد. طرح باید مخاطب را در غرفه نگه دارد و پاسخگوی افکار و احساساتش باشد. باید دانست کارفرما چه هدفی دارد و روی آن تمرکز کرد که به طور حتم به یافتن ایده‌های ناب می‌انجامد. البته باید با حساسیت و دقتی بیش از کارفرما این کار را انجام داد و خواسته‌هایش را به‌سوی هدف‌های جدید هدایت کرد. یکی از هنرهای طراح غرفه باید همین باشد که با حساسیتی که دارد به‌سرعت درک کند چه خواسته‌هایی سره و چه چیزهایی ناسره‌اند. برای درک این نکته‌ها باید مدت زیادی تحقیق کرد و با خدمات و محصولات به نمایش درآمده، فرآیند کار، یا هر چیز مشابه دیگر در مجموعه کارفرما سر و کار یافت.
  
۵- جزئیات در غرفه به خوبی دیده می‌شوند. نباید غرفه را با سهل‌انگاری طراحی کرد. در غرفه، مخاطب آن‌قدر به اشیا نزدیک می‌شود که تمام سهل‌انگاری‌ها را می‌بیند، بنابراین طرح باید به گونه‌ای باشد که بیننده نتواند اتصالات را مشاهده کند یا اگر متوجه اتصالات شد، یک اتصال مطلوب را ببیند. خلاقیت فقط در «سیر کولاسیون*» نیست، بلکه در تمام جنبه‌های غرفه باید احساس شود.

* گردش و دسترسی در معماری
گزارش خطا
ارسال نظر
آخرین اخبار

اعضای شورای سیاست‌گذاری هشتمین دوسالانه خوشنویسی معرفی شدند

«بانو قدس ایران» و بازخوانی سکوتِ زنی که کنار تاریخ ایستاد

همراهی ماندلا و سنوار با امام خمینی(ره) در دیوارنگاره میدان انقلاب

«محرم عشق»؛ روایتی بصری از اشعار عرفانی امام راحل(ره)

گرامی‌داشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در فرهنگسراهای تهران

صفحه اول روزنامه‌ها- سه‌شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۴

نمایشگاه تخصصی «تَن‌پوشِ پهلوان» در خانه هنرمندان

کنسرت ارکستر «سازبند» در چهل و سومین شب موسیقی ارسباران

کارگاه مولانا و حافظ شناسی و مقالات شمس در فرهنگسرای ارسباران

جمع‌خوانی کتاب «سیره آفتاب» در کتابخانه قائم(عج)

نشست نقد و بررسی کتاب «آن مرد بی‌نهایت» در فرهنگسرای سرو

آغاز پویش «هر ایرانی یک صندوق صدقه الکترونیکی»

آغاز ثبت‌نام جشنواره تابستانه «نو+جوانه‌ها» در تهران

«زن و بچه» سعید روستایی پروانه نمایش گرفت

چهارمین نشست کانون پیشگامان ظهور با موضوع امام زمان(عج) در فرهنگسرای عطار نیشابوری

تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «روح الله» منتشر شد

شاعران در بیعت با شهید غیرت سرودند؛ «قصه جریحه‌دار» میراث‌دار خون شهید

بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی در روز ارتحال امام(ره) رایگان است

پنجاه و ششمین نشست دورهمی بچه‌کتابخون‌ها با عنوان «انقلاب به افق قلب‌ها»

دومین جشنواره گلابگیری فرهنگسرای معرفت

آموزش نمایش خلاق کودک و نوجوان در فرهنگسرای ارسباران

دوره تربیت ژورنالیست سینما و تلویزیون برگزار می‌شود

جلسات هفتگی «مثنوی‌خوانی» در فرهنگسرای ابن سینا

آغاز دوبله «آن‌شرلی» با نصرالله مدقالچی و مریم شیرزاد

اعتراض هنرمندان ۴۲ کشور جهان به جنایات رژیم صهیونیستی با زبان هنر