یادداشت /
نگاهی به آسیبهای بازیهای رایانهای
بهزاد تیمورپور
صاحبنظران بر این مهم تأکید دارند که هر نوع فناوری قبل از آنکه وارد کشور شود، باید فرهنگ آن را ایجاد کنیم تا به انحراف نرود. این درحالیاست که با کمال تأسف فناوری وارد میشود و هنگامیکه به معضل تبدیل شد، سعی میکنیم موضع تدافعی علیه آنها بگیریم و به جای آنکه از این فناوری استفاده کنیم، کلی هزینه میکنیم تا برای جلوگیری از تبعات خطرناک آن، راهکاری بیاندیشیم یا ابزاری پیدا کنیم و مدتها نیز مسئولان و مأموران انتظامی و امنیتی و البته دادگاههای کشور، درگیر این معضل میشوند و بدتر آنکه تاوان همه این بی تدبیریها را مردمی میدهند که ناآگاه وارد جریان استفاده از آن شدهاند. یکی از این موارد بازیهای رایانهای است که به امری فراگیر تبدیل شده است.
امروزه بیشازآنکه این بازیها به سرگرمی اختصاص داشته باشد، به ایجاد ناهنجاری و تشویق بزهکاری و جرم میپردازد. امروزه بازیهای رایانهای در مباحث گوناگون علمی، پزشکی، فرهنگی، ورزشی و حتی سیاسی تهیه میشوند. امّا این قبیل بازیها با استقبال کمتری روبهرو میشوند و بیشتر، بازیهایی مورد استقبال هستند که به مباحث جنگی اختصاص داشته باشند. این در حالی است که بازی، بخش قابل توجهی از زندگی انسانها را، به ویژه در ایام کودکی به خود اختصاص میدهد و حتی در ایجاد شخصیت افراد تأثیر بهسزایی دارد. اما مشکل اینجاست که امروزه بازیها نیز تغییرشکل دادهاند زیرا شرایط زندگی تغییر کرده است. از آنجا که دیگر از خانههای بزرگ حیاطدار خبری نیست و در بیشتر موارد، آپارتمانهای پنجاه متری جایگزین خانههای بزرگ حوضدار شده و از سوی دیگر میزان زاد و ولد کاهش یافته و بچهها، همبازی ندارند و همچنین امکان بازی در کوچه و خیابان نیز مقدور نیست، بچهها ناچار شدهاند در فضای مجازی با شخصیتهای خیالی همبازی شوند. امروزه کودک از همان ابتدا وارد بازیهای رایانهای میشود و خودش را در قالب یک منجی میبیند.
اوست که تصمیم میگیرد چه لباسی بپوشد، چه سلاحی به دست بگیرد، در چه محیطی مبارزه کند، دشمنان چه کسانی باشند و حتی میتواند میزان قدرت و توانایی دشمنانش را کم و زیاد کند. امروزه کودک میتواند دشمن خود را به اندازهای ضعیف کند که پیروز میدان باشد و هرچقدر در آن میدان مبارزه مستعدتر شد، بر قدرت دشمنانش بیفزاید. بنابراین وقتی کودک به یک بخشی از توانمندی میرسد و دیگر مبارزان آن بازی نیازهای روحی و روانی وی را تأمین نمیکنند، به سراغ بازیهای دیگر و مبارزه در میدانهای دیگر میرود. اینجاست که سازندگان بازیهای رایانهای به درآمدهای کلان دست مییابند، اما باید از خودمان بپرسیم این درآمدهای کلان را به چه قیمتی به دست میآورند. بازیهای رایانهای میتواند رخوت و سستی ایجاد کند و کودک را از تحرک بازدارد. همین امر باعث میشود که کودکان کم تحرکی داشته باشیم که در پای میز رایانه، انواع تنقلات را قراردادهاند که در اثر باخت یا برد در آن بازی، به آن خوردنی هجوم میآورند و بدترین معضل این کودکان، اضافه وزن و بیماریهای ناشی از کمتحرکی است.
از سوی دیگر کودکانی را نیز داریم که در کنار بازیهای رایانهای دچار سوءتغذیه میشوند. این کودکان به اندازهای در فضای بازی قرار میگیرند که نه تنها اشتهایی به غذاخوردن ندارند، بلکه میزان لازم برای تأمین نیازهای بدن را نیز کسب نمیکنند. در این شرایط لازم است به این سؤال پاسخ بدهیم که بازی رایانهای برای کودک ضروری است یا باید مانع بازی کودک در فضای مجازی بشویم و مهمتر اینکه آیا میتوانیم مانع بازی کودک در این فضا بشویم؟ آیا جایگزینی برای بازی رایانهای داریم؟ آیا در نزدیکی محل سکونت ما، ورزشگاه یا مکانی فرهنگی، اجتماعی و هنری برای پرکردن اوقات فراغت کودک وجود دارد؟ آیا در شرایط امروزی که پدر و مادر برای تأمین هزینههای زندگی ناچار هستند هر دو شاغل باشند، امکان این را دارند که کودکشان را به این مراکز ببرند؟ امروزه هزینه سپردن کودک به یک مهدکودک بسیار سنگین است. آیا در حالی که میتوانیم با خرید یک بازی رایانهای، کودکمان را در محیط خانه با کمترین هزینه نگه داریم، آنقدر توان مالی داریم که هزینه کلاسهای ورزشی و فرهنگی و هنری را بپردازیم؟ این سؤالها و بسیاری سؤالات دیگر باعث میشود تا در یک دوراهی گیرکنیم. که یک سوی آن به سمت بازیهای رایانهای است که تبعات خاص خودش را دارد و سوی دیگر آن به سمت دیگر سرگرمیهاست که ابتدا باید علاقه آن را در کودک ایجاد کرد و در وهله دوم توان مالی و زمان کافی برای قراردادن کودک در این مراکز است.
بهزاد تیمورپور
مدیر آفرینش و اجرای سازمان فرهنگی هنری و سرپرست فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی
گزارش خطا
پسندها:
۰
ارسال نظر
آخرین اخبار
روایتهای ایرانی، اینبار با زبانهای مختلف در باغ کتاب تهران
نمایش و تحلیل مستند «راه پرستاره» با حضور هنرمندان برجسته
عرضه «سووشون» پس از ۵۰ روز؛ سوم مرداد ادامه سریال پخش میشود
برپایی فرهنگسرای منتظر در جوار نماز جمعه تهران
دور جدید اجراهای تعزیه «شبیه نور» در پردیس تئاتر تهران
اکران افتتاحیه «دست ناپیدا» همراه با تجلیل از انسیه شاهحسینی
«مادران قصهگو»؛ روایت مقاومت و امید برای نسل آینده
نمایش و نقد فیلم «شمال از شمال غربی» در فرهنگسرای ارسباران
صفحه اول روزنامه ها- سه شنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۴
فیلم؛ برگزاری ویژه برنامه "عاشورا بدون مرز" در فرهنگسرای نوجوان
اکران و نقدِ جدیدترین ساخته وس اندرسون در سینما اندیشه
واگذاری تعدادی از فضاهای تجاری سازمان فرهنگی هنری از طریق مزایده عمومی
ثبت نام دورههای تخصصی ترم تابستان خانه کاریکاتور آغاز شد
نمایشگاه بینالمللی کارتون «جنگ و صلح» در خانه کاریکاتور ایران
فیلم؛ ترانه «ای ایران ایران» توسط گروه کر آوای عشاق فرهنگسرای دانش
نمایش «جاده اردکها ۲» در فرهنگسرای ارسباران
نقد و بررسی کتاب «خداحافظ گاری کوپر» در کتابخانه شهید سیدمحمدعلی جهانآرا
همایش بزرگ مثنویخوانی «شرح اشتیاق» در فرهنگسرای ارسباران
سروده تازه میلاد عرفانپور برای این روزهای غزه/ در این داغ باید چه خاکی به سر کرد؟
فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه از ۷ مرداد آغاز میشود
اختتامیه پویش «مادران قصهگو» با حضور تعدادی از مادران راوی دفاع مقدس برگزار میشود
نامزدهای بیستوسومین دوره جایزه قلم زرین معرفی شدند/ اختتامیه؛ دوم مرداد
نامگذاری یکی از سالنهای پردیس سینمایی باغ کتاب به نام خسرو شکیبایی
گروه هنری لبخند با نمایش شاد و خانوادگی «بیباک» در فرهنگسرای فردوس
صفحه اول روزنامهها- دوشنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۴