پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۱۴۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مدیر دوبلاژ انیمیشن «جوانمردان» با اشاره به اینکه نمایش انیمیشن در فرهنگ‌سراها تاثیر بسیاری دارد، گفت: تأثیر تماشای فیلم و سریال به صورت جمعی و گروهی به خاطر اینکه همه یک حس و حال مشترک را تجربه می‌کنند، تاثیر ماندگاری در وجود مخاطب دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید شیخ‌زاده مدیر صداپیشگان انیمیشن «جوانمردان» به بهانه نشست نقد و بررسی این انیمیشن در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با روابط عمومی این فرهنگ‌سرا گفت: انیمیشن جوانمردان کار بسیار ویژه و خاصی است و نمره عالی را نسبت به دیگر انیمیشن‌ها برای آن در نظر می‌گیرم. یکی از دلایل ویژه بودن این انیمیشن، فیلمنامه ایرانی آن است. همه شخصیت‌ها در این فیلمنامه بسیار پخته در نظر گرفته شده است. 

وی افزود: زمانی که کار را تحویل گرفتم، بخش عمده‌ای از کار مانده بود اما وقتی همان چند قسمت را دیدم، متوجه فضاسازی‌اش که بسیار تخصصی و عالی بود، شدم. برای اولین بار انیمیشنی را می‌دیدم که به سمت رئال می‌رود. حرکت اسب‌ها، لشکرکشی‌ها در جنگ، از جمله فضاسازی‌های منحصر به فرد این انیمیشن بود. این انیمیشن در فرمت تلویزیونی تهیه شده است اما فرمت استاندارد تولید آن بسیار تخصصی و عالی بود، تا جایی که می‌توان به این انیمیشن نگاه صادرات داشت. یعنی این انیمیشن قابلیت نمایش در کشورهای مختلف را دارد.

شیخ‌زاده درباره پذیرفتن این کار توضیح داد: پیش از پذیرفتن کار با تهیه‌کننده اثر خانم ابراهیمی و کارگردان اثر آقای احمدی صحبت کردم و سپس آنها تصاویر کاملی از کاراکترهای اثر را برایم ارسال کردند. کار به‌ نظرم بسیار حرفه‌ای بود به همین دلیل حیفم آمد که از صداپیشگان حرفه‌ای در اثر استفاده نکنم. برای تحقق این امر از ۳۰ صداپیشه حرفه‌ای و درجه یک دعوت به همکاری کردم که می‌توان به صداپیشگانی همچون منوچهر زنده‌دل، نرگس فولادوند و کسری کیانی اشاره کرد. همه آن ۳۰ نفر دعوت به کار را پذیرفتند و برای برخی از آنها که مشغول به کاری بودند، صبر کردیم و در نهایت آنها هم به جمعمان اضافه شدند.

این مجری تلویزیون گفت: این انیمیشن بخشی از تاریخ را روایت می‌کند و داستان به زمان حمله مغول‌ها به ایران بر می‌گردد. قهرمانانی با نگاه میهن‌پرستی و ملی‌گرایانه شکل می‌گیرد و همین قهرمان‌پروری، میهن‌پرستی و ملی بودن به نوجوان آموزش داده می‌شود که قهرمان یعنی یک وطن‌پرست و کسی که برای خاکش بجنگد. از این جهت قصه جذابی برای فرزندان این مملکت است. این انیمیشن کامل از شعار به دور بوده و فضای قصه‌گویی را حفظ کرده است.

شیخ‌زاده درباره تاثیر نمایش انیمیشن در فرهنگ‌سراها گفت: نمایش فیلم و انیمیشن در فرهنگ‌سراها قطعا تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. به هر حال ابتدا سینما اختراع شد و سپس شاهد آمدن تلویزیون بودیم. تأثیر تماشای فیلم و سریال به صورت جمعی و گروهی بیشتر خواهد بود. چرا که همه آنها یک حس و حال مشترک خواهند داشت و همین احساس مشترک از اثر می‌تواند تأثیر ماندگاری را در وجودشان باقی بگذارد. نمایش انیمیشن در فرهنگ‌سراها حس همبستگی، ماندگاری و خاطره تماشای یک کار خوب را بیشتر می‌کند. به نظرم تصمیم خوبی است که کار تلویزیونی همچون انیمیشن جوانمردان در فضایی نمایش داده شود که حس سینما القا شود و مسلما با ادامه چنین حرکتی موافقم و کار بسیار عالی‌ای است. خوشحالم که نخستین نمایش رسمی انیمیشن جوانمردان در فرهنگ‌سراست.

این گوینده در ادامه افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را به عنوان یک واحد فرهنگی می‌توان نام برد که مدعی فرهنگ است و خوشبختانه تا کنون آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشته است. وجود فرهنگ‌سراها و خانه‌های فرهنگ یکی از اقدامات مؤثر این سازمان است، اما به هر حال تنها وجود این فرهنگ‌سراها برای بخش فرهنگ کفایت نمی‌کند و باید شاهد اقدامات مناسب فرهنگی دیگری از طرف دیگر بخش‌های فرهنگی کشور باشیم. در این سال‌ها شاهد اقدامات مناسبی در فرهنگ‌سراها بودم که می‌توان به نمایش مستندها و برگزاری بزرگداشت‌های مختلف اشاره کرد. این اقدامات بسیار ارزشمند و شایسته است. معتقدم کار فرهنگی یعنی کاری که برای آن فکر شود تا نتیجه‌اش یک اقدام متفاوت باشد. چنین کارهای فرهنگی می تواند تأثیر مستقیمی در اجتماع بگذارد.

مدیر دوپلاژ انیمیشن «جوانمردان» در پایان گفت: امیدوارم فرهنگ‌سراها مرکزی شود برای دعوت از هنرمندان جوانی که جایی و فرصتی برای عرضه خود ندارند. آنها می‌توانند به این مراکز بیایند و در کنار پیشکسوتان قرار بگیرند. فرهنگ‌سراها می‌توانند نقطه‌ای برای ایجاد انگیزه و تعامل آنها با پیشکسوتان باشند. این جوانان ابتدای راه هستند و به چنین انگیزه‌هایی نیاز دارند. البته در گذشته شاهد چنین اتفاق‌هایی در سازمان فرهنگی هنری بودیم اما امروزه با وجود فضای مجازی این موارد کم‌رنگ شده است و افراد از طریق فضای مجازی با پیشکسوتان در ارتباط هستند. این در حالی است که ارتباطات مجازی چندان نمی‌تواند به اندازه ارتباطات حقیقی تأثیرگذار باشد.


نظر شما