جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۵
کد خبر: ۱۰۰۸۰۲
|
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰
«پردیس مغز من» به عنوان نخستین موزه مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی در باغ کتاب تهران افتتاح می‌شود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نقل از ایرنا، «پردیس مغز من» به عنوان نخستین موزه مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی همزمان با هفته آگاهی از مغز (اسفند ماه سال جاری) در باغ کتاب تهران افتتاح می‌شود.

در این مرکز علمی پنج بخش ساختار مغز، مغزهای متفاوت، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی در نظر گرفته شده و ۱۹ ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه‌سازی ام‌آرآی، بازی‌های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه‌های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان راه‌اندازی می‌شود. 

برای ساخت پردیس مغز اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و شهرداری تهران تخصیص یافته است. 

از سوی دیگر قرار است فیلم مستند «مغز من» برای افزایش اطلاعات عمومی مردم نسبت به ساختار و عملکرد مغز با هدف ارتقای بهداشت و سلامت مغز در سطح جامعه در هفته آگاهی از مغز به نمایش در آید. 

بهرام رادان بازیگر سینما و سیاوش صفاریان پور مجری صدا و سیما، تهیه‌کنندگی و کارگردانی این فیلم مستند را بر عهده دارند. داستان این فیلم مستند ۹۰ دقیقه‌ای، کنجکاوی برای کشف رازهای مغز انسان است. 

ذهن و مغز انسان و کارکردهای آن یکی از حوزه‌هایی است که در طول دوره‌های مختلف، همواره مورد توجه فلاسفه، دانشمندان و پژوهشگران قرار داشته است. دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند که عامه مردم بتوانند از توانایی‌های مغزشان آگاهی پیدا کنند و به بهداشت و سلامت آن توجه بیشتری داشته باشند و با افزایش توانایی‌های مغز، با راه‌های پیشگیری از کاهش توان جسمی و ذهنی مغز نیز آشنا شوند. 

سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها در حوزه دانش مغز و علوم شناختی با توجه به کارکردهای آن، امروز در ایران و دیگر کشورها روز به روز بیشتر شده و دامنه علوم شناختی و تاثیرگذاری آن در جوامع، ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است.
 
مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می‌دهد جامعه درباره پیشرفت‌های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری‌ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی نظیر آلزایمر، پارکینسون، اسکیزوفرنی و افسردگی، اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند. 

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، حامی و برگزارکننده هفته آگاهی از مغز، این هفته را برای اولین بار در ایران سال ۱۳۹۴ برگزار کرد و امسال نیز برای چهارمین سال متوالی این هفته در اوایل اسفند ماه امسال با شعار «مغزت رو بشناس» در نقاط مختلف کشور برگزار می‌شود. 

برنامه هفته آگاهی از مغز در ایران در سه سطح مخاطبان عام، دانش‌آموزی و دانشجویی و با هدف آگاهی از مغز، شناخت توانمندی‌ها و کارکردها و بهبود عملکرد آن تدوین شده است. 

منبع: ایرنا
نظر شما