جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۷
کد خبر: ۱۰۱۴۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان، تئاتر را زمینه بسیار خوب فرهنگی برای انتقال مفاهیم تربیتی دانست و از ۱۲۰ اجرا و ۱۳ هزار مخاطب تئاتر در منطقه ۸ خبر داد.
120 اجرا و 13 هزار مخاطب مهمان تئاترهای فرهنگسرای گلستان
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ناصر امین‌زاده مدیر فرهنگی هنری منطقه ۸ ضمن اشاره به کارکردهای هنر نمایش به ویژه تئاتر کودک و نوجوان گفت: هنرهای نمایشی و تئاتر کودک و نوجوان که عمدتا در قالب نمایش‌های عروسکی یا اجراهای شاد کودکانه به روی صحنه می‌رود، بستر بسیار مناسبی برای انتقال مفاهیم فرهنگی، اجتماعی و هم‌چنین آموزش صحیح بسیاری از آموزه‌های دینی است. باید دقت داشت که روح کودک و نوجوان تشنه یادگیری است و هنر، یکی از بهترین ابزارها برای آموزش صحیح به فرزندان‌مان است.

وی افزود: هنر نمایش و تئاتر از آنجا دارای اهمیت است که به واسطه موسیقی شاد کودکانه، رنگ‌های جذاب و استفاده از المان‌های کودک پسند، ارتباط بسیار عمیقی با آنان برقرار می‌نماید و این ارتباط می‌تواند زمینه‌ یادگیری مفاهیم نهفته در آن نمایش را به خوبی فراهم نماید فلذا باید دقت و توجه ویژه‌ای به این بخش از هنر صورت پذیرد.

امین‌زاده اظهار داشت: این روزها با گسترش شبکه‌های اجتماعی و محتوای ضدتربیتی که بعضاً در آن تولید می‌شود، فرزندان‌مان در معرض خطر بوده و تربیت صحیح آنان بسیار سخت‌تر شده است. به همین منظور، لازم است با انجام اقدامات متناسب با شرایط سنی این رده، مفاهیم تربیتی را به صورت غیر مستقیم به آنان آموزش داد. به کارگیری هنر نمایش و تئاتر که به دلیل ماهیت آن انس و الفت بیش‌تری با روح لطیف کودکانه دارد، می‌تواند به عنوان گزینه‌ای مناسب انتخاب شود.

وی به فعالیت‌های نمایشی فرهنگسرای گلستان در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: سالن نمایش فرهنگسرای گلستان و خانه فرهنگ فدک، ۲ سالن تئاتر منطقه ۸ است که با دعوت از هنرمندان و گروه‌های نمایشی مختلف، میزبان تئاترهای کودک و نوجوان فراوانی بوده است. بیش از ۱۲۰ اجرا در شش ماه دوم سال ۱۳۹۷ در این سالن‌ها برگزار شده و بیش از ۱۳ هزار نفر که عمدتاً کودکان و نوجوانان بودند به تماشای نمایش‌ها نشسته‌اند. باید اشاره کنم که به منظور تشویق خانواده‌ها و مدارس منطقه و ترغیب به تماشای تئاتر کودک و نوجوان و استفاده از ظرفیت آن، تخفیفات بسیار خوبی در نظر گرفته شد.

رئیس فرهنگسرای گلستان تعدادی از نمایش‌های شاخص اجرا شده در این مرکز را معرفی کرد و ابراز داشت: در دو فصل انتهایی سال گذشته، ۶ نمایش تئاتر کودک و نوجوان در این مرکز برگزار شد که با استقبال بسیار خوبی همراه بود. بسیاری از خانواده‌ها همراه با کودک و نوجوان خود از این نمایش‌ها دیدن کردند. همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدارس، بسیاری از گروه‌های دانش‌آموزی از مدارس مختلف به این مرکز آمده و در قالب یک اردو، به تماشای تئاتر نشستند.

وی ادامه داد: از جمله تئاتر‌های شاخص برگزار شده می‌توان به نمایش «دهکده هاپوخان» اشاره کرد. حسین عالم‌بخش، کارگردان نام‌آشنای تئاتر کشور، با نمایش شاد کودکانه «دهکده هاپوخان» به فرهنگسرای گلستان آمد و با اجرای ۳۰ نمایش در یک ماه، مخاطبان زیادی را جذب کرد. گفتنی است که در این نمایش از بسیاری از فرزندان و خانواده‌های مدافع حرم تجلیل به عمل آمد. نمایش «من شنگول و منگول نیستم» به کارگردانی مجتبی خمسه، دیگر نمایش پر مخاطب بود که به مدت یک ماه در خانه فرهنگ فدک به نمایش درآمد. در این تئاتر شاد و موزیکال، مفاهیم مهم تربیتی نظیر «نه گفتن به غریبه‌ها»، «توصیه به والدین برای رفاقت با کودکان خود» و ... در قالب بازی و نمایش آموزش داده شد.

امین‌زاده تصریح کرد: نمایش تئاتر «زمین مهربانی» با موضوع حفاظت از محیط‌زیست و توجه به بحران آب به کارگردانی هومن حسین‌نژاد در فرهنگسرای گلستان به روی صحنه رفت که با استقبال بسیار خوب خانواده‌ها و مدارس همراه بود. در این نمایش، کودکان و نوجوانان با اهمیت حفظ محیط‌زیست و توجه به آن بیش‌تر آشنا شدند. نمایش «زمین مهربانی» برگزیده سفیر صلح و دوستی از طرف سازمان ملی یونسکو می‌باشد. علاوه بر این، نمایش «حمله قوقوری‌ها» با موضوع توجه به بهداشت شخصی، نظم و نظافت محل زندگی، یکی دیگر از نمایش‌های شاخص این مرکز بود که به روی صحنه رفت. نمایش‌های «پشمک در رویای گارفیلد» و «پری» دیگر برنامه‌هایی بودند که با هدف آموزش مفاهیم والای تربیتی اجرا شدند.
نظر شما