جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۰۱۷۰۹
|
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
آیین رونمایی از کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» با حضور گرداورنده کتاب سید عظیم قوام، امیر حسین قربانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۱ و نادر ملک کندی مدیر موسسه قدر ولایت در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شد.
کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» رونمایی شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نادر ملک کندی، مدیر موسسه قدر ولایت در خصوص فعالیت‌های این موسسه گفت: موسسه قدر ولایت در سال ۱۳۷۲ آغاز به کار کرد و تا کنون حدود ۸۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده ایم. این موسسه در ۵ حوزه «معرفی شخصیت و دیدگاه‌های امام راحل»، «معرفی شخصیت و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری»، «تاریخ معاصر»، «حوزه دفاع مقدس و چاپ خاطرات شهدا» و «حوزه معارف» آثار ارزشمندی را منتشر کرده است که کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» نیز یکی از سرآمدان حوزه معرفتی در موسسه است.

وی کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» را یک اثر معرفتی دانست و افزود: این کتاب در حوزه‌های مختلف با مطالب کوتاه و داستان‌های جذاب و خواندنی، قابل استفاده عموم مردم در سطوح مختلف است و خصوصا برای مبلغان بسیار کاربردی است

ملک کندی ضمن ابراز خرسندی از همکاری با دکتر قوام در انتشار آثار معرفتی ادامه داد: تیراژ این کتاب هزار نسخه است و علاقه‌مندان در تهران از طریق موسسه و در شهرستان‌ها از طریق نمایندگانی که فعالیت دارند می‌توانند کتاب را تهیه کنند.

دکتر عظیم قوام نویسنده کتاب نیز در ادامه گفت: برای ما که با کاغذ و قلم و کتاب سروکار داریم حضور در این نشست‌ها بسیار لذت بخش است. تشکر می‌کنم از موسسه قدر ولایت و کتابخانه مسجد نبی منطقه تهرانسر و مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۲۱ که من را در چاب و انتشار این اثر یاری کردند.

وی گفت: در خصوص کتاب و کتابخوانی که بحث بسیار مهمی است باید چند نکته را ذکر کنم. اینکه «چرا ما کتاب می‌خوانیم و اصلا کتاب‌خوانی چه تاثیری در زندگی ما دارد؟» سوال بسیار مهمی است. اولین اثر مطالعه بالا بردن فهم و درک اجتماعی است. وقتی در جامعه ای فهم و در ک اجتماعی بالا می رود مسلما افراد بهتر می توانند با هم تعامل داشته باشند و می توان گفت این تعامل موجب می شود زندگی اجتماعی با کیفیت بالاتری در جامعه شکل بگیرد.

قوام ادامه داد: از دیگر اثرات کتابخوانی افزایش قدرت حل مسأله است. وقتی افراد در حوزه های مختلف مطالعه دارند می توانند در مواقع بحرانی زندگی خود مشکلات را با توان بیشتری حل کنند. مثلا والدینی که در حوزه فرزندپروری مطالعه دارند بسیار راحت تر می توانند مشکلات و مسایل فرزند خود را حل و مدیریت کنند.
 
نویسنده کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» در خصوص اینکه چگونه اهل مطالعه شویم؟! گفت: روش هایی وجود دارد که موجب می شود افراد به سمت مطالعه ی بیشر بروند و در واقع مطالعه برای شان تبدیل به عادت شود. اولین روشی که به عنوان تمرین مطالعه باید انجام شود این است که مدت مطالعه در ابتدا کم باشد. وقتی شما از روزی ۵ دقیقه مطالعه را آغاز کنید و کم کم به این زمان اضافه کنید در کدت کوتاهی مطالعه برای شما تبدیل به عادت می شود، علاوه بر اینکه موجب خستگی نمی شود. روش دوم این است که مطالعه را از کتاب ها و حوزه هایی آغاز کنیم که به آن ها علاقه‌مند هستیم. مثلا اگر رمان دوست دارید از این حوزه شروع کنید و کم کم به سمت حوزه های دیگر بروید.

وی افزود: مسٔله ی سومی که به ما کمک می کند کتاب خوان شویم این است که در مطالعه پرش داشته باشیم. یعنی اگر کتابی را آغاز کردیم اما از آن لذت نبردیم کتاب را کنار نگذاریم و چند صفحه بعد تر را مطالعه کنیم یا فصل بعدی کتاب را مطالعه کنیم و کتاب را به هر صورت به پایان ببریم. نکته ی چهارم این است که مطالعه را از داستان آغاز کنیم. چراکه داستان با ذات و فطرت انسان بیشتر نزدیک است و این موضوع خود باعث افزایش مطالعه می شود؛ و نکته آخر اینکه از فرصت های کوتاه بی استفاده مثل زمانی که در اتوبوس یا مترو هستیم برای مطالعه استفاده کنیم.

قوام ادامه داد: کتاب غذای روح است همانگونه که بدن و جسم ما نیازمند انواع مواد مغذی برای سالم ماندن است، روح ما نیز نیاز دارد از غذای مقوی و سالم تغذیه کند تا موجب پرورش و جلای روح شود. باید از همه ی حوزه ها مطالعه داشته باشیم و البته مهم است که در انتخاب نویسنده نیز بسیار دقیق باشیم و هر کتابی را هم نخوانیم. و آخرین نکته اینکه حتما سیر مطالعاتی داشته باشیم و همیشه خط مطالعاتی خود را پایش کنیم.

این نویسنده در خصوص لزوم مشاوره ی کتاب گفت: نکته ی بسیار مهمی که به نظر من در این حوزه وجود دارد و عموما به آن توجهی نمی شود بحث مشاوره ی کتاب است. کاری که باید کتابخوانه ها برای مراجعان خود انجام دهند و همچون مشاوره ی خانواده و مشاوره ی تحصیلی مشاوره ی کتاب هم جایگاه خود را در این حوزه پیدا کند.

دکتر قوام همچنین در خصوص کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» افزود: این کتاب شامل ۱۰۰۰ داستان از مجموعه‌های مختلف است که با هدف بهره گیری از همه ی حوزه های داستانی و معرفتی استخراج شده است.

وی افزود: ما در این کتاب سعی کردیم در انتخاب داستان ها از همه ی حوزه ها استفاده کنیم حتی داستان هایی داریم که طنز است اما نهایتا جهت گیری همه ی داستان ها یکی است و در واقع سعی کردیم هر داستان حاوی پیام های مختلف باشد.

دکتر قوام به ویژگی های این کتاب اشاره کرد و گفت: از جمله ویژگی های این کتاب می توان به داستانی بودن آن اشاره کرد که همانگونه که اشاره کردم موجب می شود مخاطب جذب آن شود. علاوه بر اینکه معمولا پیام های نهفته در داستان غیر مستقیم است و همین موضوع موجب می شود بیشتر روی مخاطب تاثیرگذار باشد. نکته ی دیگر در خصوص این کتاب داستان های کوتاه است که موجب می شود مخاطب از خواندن آن خسته نشود و البته به دلیل اینکه داستان ها زود به نتیجه می رسند ادامه ی کتاب را جذاب تر می کند. و نکته ی آخر این است که این کتاب شبیه به یک جُنگ است. ما عمدا این کتاب را فصل بندی نکردیم تا همه ی مطالب درهم تنیده باشد و خسته کننده نشود اما یک نمایه ی موضوعی در انتهای کتاب قرار دادیم که شامل دو بخش اشخاص و موضوع است.

وی در پایان گفت: مخاطب این کتاب همه ی افراد در همه ی سطوح هستند اما مخاطب خاص کتاب، مبلغان، معلم ها و در واقع اشخاصی هستند که می خواهند در میان صحبت یا سخنرانی خود داستان مرتبطی را چاشنی آن کنند. نمایه ی انتهای کتاب بیشتر برای استفاده ی راحتتر این قشر قرار داده شده است و امیدوارم مخاطبان از این کتاب لذت برده و از آن استفاده کنند.

در پایان مراسم، ضمن تقدیر از «سید عظیم قوام»، آیین رونمایی از کتاب «هزار داستان، هزاران نکته» با حضور امیر حسین قربانی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲۱، ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، و نادر ملک کندی مدیر موسسه قدر ولایت در فرهنگ‌سرای کتاب برگزار شد.

دهمین فرهنگ‌سرای کتاب با شعار «کتاب؛ سایه‌بان شهر» در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران واقع در مصلای امام خمینی(ره)، روبه‌روی در شماره ۱۲ ساختمان اصلی شبستان واقع شده است.

نظر شما